خبرگزاری کار ایران

ذبح رایگان دام های عید قربان در کشتارگاه نیشابور

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۴۵۳۴

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نیشابور گفت: خیرین در روز عید قربان طبق روال سال های گذشته از تمام خدمات رایگان کشتار دام در شرایط بهداشتی و به دور از هرگونه آلودگی زیست محیطی در این شهرستان بهره مند می‌شوند و کشتار خارج از کشتارگاه ممنوع است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی سلیمانی در جلسه هماهنگی و ساماندهی ذبح دام‌های نذری با حضور نمایندگان دستگاه های اجرایی افزود: به منظور پیشگیری از بروز و شیوع بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مانند تب کریمه کنگو، باید توصیه های بهداشتی برای ذبح دام در عید قربان مورد توجه جدی قرار گیرد، خیرین می‌توانند دام را از میدان دام تهیه و برای ذبح بهداشتی و کاملا رایگان به کشتارگاه مراجعه کنند.

وی اظهار داشت: تسهیلات رایگان ذبح در کشتارگاه هزینه نیست بلکه یک نوع سرمایه گذاری است زیرا کشتار غیرمجاز علاوه بر اینکه جان انسان را به خطر می‌اندازد بلکه آلودگی محیط زیست را نیز به همراه دارد که نباید اجازه داد این چرخه به سفره شهروندان باز گردد و باید از کشتار در سطح شهر، حاشیه شهر و روستاها جلوگیری کرد تا در بستری بهداشتی ذبح دام انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته توسط ١۵٠ نفر از خیرین، کمیته امداد و بهزیستی ٢۵٠ رأس گوسفند، ١٠ رأس گاو و ٢ نفر شتر روز عید قربان در کشتارگاه نیشابور ذبح شدند. 

سلیمانی با بیان اینکه می‌توان با نصب بنر توسط ادارات در سطح شهر و میدان های اصلی جهت ذبح بهداشتی در کشتارگاه اطلاع رسانی به شهروندان انجام شود تاکید کرد: رسانه ها و فضای مجازی می‌توانند نقش بسیار موثری در پیشگیری از کشتار غیرمجاز داشته باشند و با توجه به نزدیک شدن به عید قربان دامپزشکی را در امر آگاهی سازی، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی یاری کنند تا عید قربان رنگ و بوی بهتری در سطح شهر داشته باشد. 

دادستان شهرستان نیشابور نیز در این جلسه گفت: بر اساس قانون تعزیرات هر اقدامی که به تشخیص سازمان سه گانه محیط زیست، وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی جرم و تهدیدی علیه بهداشت عمومی تشخیص داده شود، مجرم به یکسال حبس محکوم و با متخلفین برابر با قانون و با توجه به هماهنگی صورت گرفته با مقام قضایی برخورد خواهد شد. 

سید محمد حسینی در ادامه افزود: به عنوان یک تکلیف شهروندی کشتار خارج از کشتارگاه جرم است حتی اگر دام سالم باشد به لحاظ شیوه ذبح و دفع ناصحیح خونابه غیرمجاز می‌باشد و تهدیدی علیه بهداشت عمومی تلقی و دستگاه های سه گانه در بحث اعلام جرم وظیفه مند و مکلفند در صورت مشاهده به دستگاه قضایی اعلام جرم کنند. 

وی اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که با آن روبرو هستیم این است که دستگاه های سه گانه می‌گویند کسی شکایتی نداشته است اما طبق قانون خود این دستگاه‌ها باید شاکی باشند و به قائم مقامی از سوی مردم و حقوق عمومی باید به وظیفه خود عمل کنند. 

حسینی به افرادی که طی سال در نقاط مختلف شهر ذبح خارج از کشتارگاه انجام می‌دهند اشاره کرد و گفت: متاسفانه قصابی هایی در سطح شهر، روستاها و جاده های مواصلاتی فعال هستند که علاوه بر ذبح غیرمجاز اساسا فاقد پروانه کسب نیز می باشند که سازمان دامپزشکی وظیفه دارد تمام این قصابی ها را شناسایی، مورد بازرسی و با کمک نیرو انتظامی پلمب کند، این صراحت قانون است. 

دادستان نیشابور با بیان اینکه باید بپذیریم در حوزه اطلاع رسانی و آگاه بخشی ضعیف عمل کردیم و پیشگیری از وقوع جرم یکی از کارهای مهم است ادامه داد: باید به دهیاران، شورای روستا و محلات در اقصی نقاط شهر ابلاغ مکتوب شود و از ظرفیت مردم نهاد استفاده کنیم، باید مسئولین محلات را جذب و آن‌ها را یار دوم دستگاه های اجرایی بدانیم تا در صورت مشاهده موارد مربوط، تخلفات و نقض قانون گزارش دهند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز