خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد:

۶۰۰ طرح فعال مدرسه‌سازی در خراسان رضوی وجود دارد

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۴۲۴۹

معاون وزیر آموزش پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: در طی بیش از ۲۰ سال فعالیت مجمع خیرین مدرسه‌ساز و نوسازی مدارس بیش از ۵۰ درصد طرح‌های مدرسه‌سازی توسط خیرین راه اندازی شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهرالله رخشانی مهر در مراسم آغاز بهره‌برداری از ۲۸ طرح آموزشی، پرورشی و ورزشی به صورت متمرکز در نیشابور افزود: در حال حاضر ۶۰۰ طرح فعال مدرسه‌سازی در خراسان رضوی وجود دارد و در واقع موضوع مدرسه سازی و خیرین مدرسه‌ساز از همین شهر مشهد شروع شد.

وی عنوان کرد: سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس تا سال ۱۴۰۰حدود ۶هزار میلیارد تومان با خیرین مشارکت داشته است و این باعث شده امروز با خیرین همراهی خوبی داشته باشیم.

وی گفت: طی سال ۱۳۹۵ سهم دولت در تکمیل مدرسه سازی ۱۷۰ میلیارد تومان بود که فقط ۱۵ درصد آن اختصاص یافت و در سال ۱۳۹۶ این عدد مصوب به ۲۰۰ میلیارد تومان رسید اما تخصیص آن صفر بود که موجبات گلایه مندی عجیبی بین خیرین مدرسه ساز  را در کشور فراهم کرد که با همکاری بین وزارت آموزش و پرورش، مجلس و سازمان برنامه و بودجه طی سه ماه آخر آن سال بودجه به طور کامل تخصیص یافت.

وی بیان کرد: این عدد را در سال ۱۳۹۷ به ۴۶۵میلیارد تومان رسید و همان سال تخصیص ۱۱۰ درصدی این ردیف را گرفتیم و در سال ۹۸ این عدد را به ۸۷۰ میلیارد تومان رسید و تخصیص کامل آن را گرفتیم و در سال ۱۳۹۹ این ردیف به دو هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان رسید و تخصیص کامل آن را هم گرفتیم و امسال هم همین ردیف تکرار شد و در سه ماه اول سال آن را کامل دریافت کردیم.

وی خاطرنشان کرد: میانگین طول دوره ساخت از شروع تا پایان حدود ۱۱ سال بوده و هست که اصلا اقتصادی و منطقی نیست اما برای مدرسه سازی میانگین حدود ۹ سال شده ضمن اینکه طرح‌های نیمه‌تمام رها شده فراوانی داشتیم که موجب گلایه‌مندی همکاران، مردم و خیرین شده بود و علی‌رغم مطلوبیت کلنگ زنی پروژه‌های کوچک و جدید در بین مدیران به سراغ کلنگ‌زنی‌های جدید نرفتیم و طرح‌های نیمه تمامی که اغلب از سال‌های ۹۰ و ۹۱ بود را به پایان رساندیم و میانگین طول دوره ساخت پروژه های آموزش و پرورش را به زیر سه سال رساندیم. 

وی تصریح کرد: از مدارس فرسوده کشور سه بار در سال‌های ۸۳، ۹۵ و ۹۹ آمار گرفتیم و در سال ۸۲ به میزان ۸۰ درصد مدارس کشور نیازمند تخریب و بازسازی بود، در سال ۹۵ این رقم به ۳۰درصد کاهش یافت و در سال ۹۹ این عدد به ۱۹ و نیم درصد کاهش پیدا کرد که سهم مدارس تخریبی از آن هفت درصد بود.

وی یادآور شد: پارسال یکصد مجتمع آموزشی را به نام سردار سلیمانی نام‌گذاری کردیم و تاکید شد تا مدارس نوساز بزرگ را حتما به نام شهدای بزرگ نام‌گذاری کنند و در همین راستا بیش از ۶۰ مدرسه به نام شهید فخری زاده نام گداری شد و امیدوارم که ادامه دهنده راه این شهدای بزرگ باشیم.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز گفت: با توجه به اینکه کرونا خیلی از کارها را تعطیل کرد اما فعالیت اداره کل نوسازی و توسعه مدارس خراسان رضوی با قوت ادامه داشت و طی این مدت ۸۰ طرح مشارکتی به بهره‌برداری رسیده و ۱۸ طرح در حال احداث هست و امیدواریم دیگر مدارس کهنه و تخریبی در نیشابور نداشته باشیم.

قاسمعلی خدابنده افزود: تقاضا داریم به سمت هنرستان‌سازی برویم و اگر این کار انجام شود در آینده ای نزدیک در کارآفرینی موفق خواهیم بود.

در این مراسم خیر مدرسه‌ساز نیشابوری عبدالرضا وکیلی طی ارتباط زنده تصویری گفت: در جلسه‌ای که با حضور وزیر آموزش و پرورش، معاون عمرانی ایشان و نمایندگان نیشابور داشتیم قراردادی امضا شد تا شاهد احداث مدارس جدیدی در نیشابور باشیم و نیشابور اولین شهری باشد که مدارس قدیمی و فرسوده نداشته باشد و در این حوزه ۱۴۲ مدرسه برآورد شد که در ۵۰ درصد آن مشارکت خواهم داشت. 

در این مراسم ۲۸ طرح آموزشی، پرورشی و ورزشی به صورت متمرکز با اعتباری بالغ بر ۴۱۸ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز