خبرگزاری کار ایران

ایلنا دلایل طولانی شدن احداث پل سنجان را بررسی می کند؛

4 سال تعطیلی و عدم تأمین اعتبارات؛ مشکل اساسی پروژه سنجان/ شهرداری تکلیف خود را در روند اجرای پل انجام داده است

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۴۱۱۳

ورودی شهر سنجان به دلیل واقع شدن در محور اراک ـ بروجرد یکی از کریدورهای ترانزیتی و مسافر غرب کشور است و جزء پرتردد‌ترین راه‌ها محسوب می شود و از سویی یکی از نقاط پرحادثه استان مرکزی به حساب می‌آید. با این حال، روند تکمیل تقاطع‌ غیرهمسطح این منطقه که زمان زیادی از آغاز احداث آن گذشته، باعث بروز مشکلاتی برای کلانشهر اراک شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا عملیات اجرایی احداث پروژه پل تقاطع غیرهمسطح سنجان، در شهریور ماه سال 1392 به مناسبت هفته دولت و در زمان استانداری علی اکبر شعبانی فرد در استان مرکزی آغاز شد و اکنون قریب به 8 سال است که هنوز به بهره برداری نرسیده است. در حالی که چندین سال از شروع اجرای تقاطع غیرهمسطح سنجان گذشته، این پروژه به دلایل مختلف نیمه‌کاره مانده و هر بار کارگران آن دست از کار می‌کشند و روند اتمام آن به کُندی پیش می‌رود.

میزان پیشرفت احداث پل سنجان نامناسب است

رئیس کمیسیون فنی، عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر اراک با اعتراض به طولانی شدن روند احداث پروژه پل تقاطع غیرهمسطح ابتدای منطقه سنجان، گفت: میزان پیشرفت این پروژه نامناسب است و باید سریع‌تر تعیین تکلیف شود. در این رابطه باید بودجه مناسب برای پیشرفت پروژه در نظر گرفته شده و فرایند آن اجرایی شود. طولانی شدن بیش از حد این پروژه قابل توجیه نیست و به عنوان نمایندگان مردم در پارلمان شهری نسبت به این موضوع معترض هستیم.

سعید نادری در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه فرایند اجرا و احداث این پروژه بر عهده مجموعه راه و شهرسازی است و ارتباطی با مجموعه مدیریت شهری ندارد، افزود: اما با این حال در رابطه با احداث این پروژه یک سری تکالیف بر عهده شهرداری گذاشته شد که این تکالیف، تملکات حاشیه این تقاطع غیرهمسطح را شامل می شد و شهرداری این اقدامات را انجام داد. هر چند که حتی موضوع تملک اراضی این منطقه در حوزه وظایف شهرداری نبود، اما با این حال مجموعه شهرداری این اقدامات را انجام داد.

وی ادامه داد: مجموعه راه و شهرسازی اعلام کرده بود اگر این تملکات انجام شود، فرایند احداث این تقاطع، حرکت رو به جلو خواهد داشت. این در حالی است که حدود یک سال پیش این تملکات انجام شده و در اختیار مجموعه راه و شهرسازی، کارفرما و پیمانکار مربوطه قرار گرفته، اما متأسفانه هنوز پیشرفت مناسبی نداشته است. موضوع این است که متأسفانه پروژه احداث پل سنجان حدود 4 سال به تعطیلی کشیده شده و هیچگونه اقدامی در راستای پیشرفت آن انجام نگرفته است.

پیشرفت فیزیکی پل سنجان خوب بوده است

اما مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی در اظهاراتی متفاوت گفت: در فرایند احداث پروژه پل تقاطع غیرهمسطح ابتدای منطقه سنجان، علیرغم اینکه در موضوع میلگرد، سیمان با کمبود مصالح مواجه شدیم و نوسانات قیمت بسیاری را در این راستا شاهد بوده ایم، اما پیشرفت فیزیکی آن نیز خوب بوده است.

احمد مرزبان در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، افزود: فرایند احداث پروژه پل تقاطع غیرهمسطح ابتدای منطقه سنجان، رویکرد روگذر و یا زیرگذر بودن آن چندین بار توسط شورای ترافیک استان مرکزی تغییر کرده است. اما در اواخر سال 1398 با تغییراتی که انجام شد، عرشه فلزی آن به عرشه بتنی تغییر کرد و عرشه این پروژه به صورت دال بتنی مجوف است. بر اساس این تغییرات خوشبختانه طراحی آن به گونه ای پیش رفته که لاین های عبوری این پروژه از 2 لاین به 3 لاین عبور افزایش یافته است.

وی ادامه داد: از تاریخ یکم مرداد ماه 1399 به طور رسمی کارگاه پروژه را به پیمانکار تحویل داده ایم و از این تاریخ تا به امروز 13 پایه این پروژه به صورت کامل تکمیل شده است. کوله سمت اراک، کوله سمت شازند نیز تکمیل شده است. عملیات پی کنی دیواره رمپ های سمت شازند نیز آغاز شده است. در حال حاضر دهنه نخست عرشه آغاز شده و عملیات قالب بندی و آرماتوربندی آن نیز به اتمام رسیده است و امیدواریم که از جبهه شازند نیز بتوانیم از 2 سو، فرایند احداث عرشه را آغاز کنیم تا این پروژه در مدت زمان کمتری به اتمام برسد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی اظهار داشت: موضوع این نیست که فرایند اجرای احداث پروژه پل تقاطع غیرهمسطح ابتدای منطقه سنجان، از چه زمانی آغاز شده است. موضوع اینجاست که وظایفی که تعریف شده بوده در موعد مقرر خود انجام نشده است. پایان سال 93 فرایند احداث این پروژه به مجموعه راه و شهرسازی محول شده بود و تملک املاک معارض برای کارگاه و جابجایی تأسیسات و برق و آب و گاز و تلفن نیز بر عهده شهرداری بوده است که متأسفانه این اتفاق تا یکم مردادماه سال 99 رخ نداده است. اما از این تاریخ به بعد که فرایند تملک حاشیه این پروژه انجام شده، پروژه با سرعت خوبی در حال پیشرفت است.

عملیات اجرایی پل سنجان به وزارت راه و شهرسازی محول شده است

مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی با بیان اینکه پل سنجان به واسطه آنکه در خارج از محدوده شهر اراک قرار داشت و پروژه برون شهری محسوب می شد، اجرای آن به وزارت راه و شهرسازی محول شد، گفت: تعهداتی که برای احداث این پل بود به 2 بخش تقسیم بندی شد. یک بخش آن اجرای فرایند عملیات احداث پل سنجان بود که بر عهده راه و شهرسازی گذاشته شد. یک بخش آن نیز آزادسازی املاک اطراف و تملکات حاشیه ای و همچنین تأسیسات زیربنایی که در مسیر اجرای پل قرار داشت که وظیفه آن بر عهده شهرداری محول شده بود.

حمیدرضا نوازنی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، افزود: مشکل اساسی و اصلی که در حال حاضر در یک سال اخیر این پروژه با آن روبرو بوده، عدم تأمین اعتبارات مالی مناسب از سوی وزارت راه و شهرسازی است. چرا که فرایند اجرای این پروژه از محل منابع اعتباری ملی اجرا می شود و ارتباطی با محل منابع اعتباری استانی ندارد. بر این اساس طبیعتاً وزارت و راه شهرسازی باید منابع مالی این پروژه را تأمین اعتبار کند. اما متأسفانه وزارت راه و شهرسازی تاکنون به وعده هایی که داده بودند به موقع عمل نکردند و این باعث شد که این پروژه مقداری با تأخیر اجرا شود. البته در مدت 6 ماه اخیر یک مقدار روند اجرای پروژه تسریع شده است، اما این نگرانی وجود دارد که اگر منابع مالی آن تأمین نشود، مجدداً این پروژه با توقف مواجه شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز