خبرگزاری کار ایران

خشکسالی عملکرد گیاهان دارویی خراسان رضوی را ۸۰ درصد کاهش داد

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۳۵۳۰

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: کاهش شدید بارش‌ها و بروز خشکسالی موجب کاهش ۸۰ درصدی برداشت محصولات گیاهان دارویی دیم در استان شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد ، غلامحسین ساربان گفت: گیاهان دارویی در هر ۲ حوزه دیم و آبی از ناحیه خشکسالی خسارت دیده‌اند که میزان خسارت در بخش دیم به مراتب بیشتر بوده است.

وی ادامه داد: گیاهان دارویی دیم به طور متوسط ۸۰ درصد کاهش عملکرد داشته است که این کاهش در گیاهان دارویی آبی حدود ۳۰ درصد برآورد می شود.

معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: به همین دلیل قیمت برخی از اقلام گیاهان دارویی نسبت به سال گذشته ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصد افزایش یافته و این موضوع سبب کاهش اقبال مردم به خرید این فراورده های گیاهی شده است.

ساربان افزود: زمانی که تولید گیاهان دارویی متاثر از خشکسالی کاهش یابد، قیمت تمام شده عرقیات و سایر محصولات به دست آمده از آن افزایش پیدا کرده و کاهش مشتری ناشی از آن، کسب و کار فروشندگان این حوزه را کساد می کند.

وی با اشاره به استعداد فراوان خراسان رضوی برای پرورش انواع گیاهان دارویی، گفت: سال گذشته ۳۳ هزار و ۷۸۳ هکتار از کشتزارهای استان به کشت گیاهان دارویی اختصاص یافت،  که این رقم بدون احتساب کشتزارهای زعفران است.

این مسئول ادامه داد: این سطح با چهار هزار و ۹۲۴ هکتار افزایش نسبت به سال قبل از آن بیش از ۱۴.۵ درصد رشد داشته است.

ساربان اظهار کرد: خراسان رضوی با برخورداری از ۳۷ درصد سطح زیر کشت گیاهان دارویی، رتبه اول را در بین استان های کشور دارا است و بیش از ۶۰ گونه انواع گیاهان دارویی در این استان کشت می‌شود که برخی از آنها به صورت ادویه، برخی به صورت عرقیجات و برخی هم به صورت دمنوش، تازه خوری شده و بخشی هم در صنایع داروسازی و آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در این استان، به دلیل برخورداری از آب و هوای مناسب، در نقاط مختلف شهرستانها انواع گیاهان دارویی به صورت خودرو نیز رویش و رشد دارند.

وی اظهار کرد: کاهش ۶۷ درصدی بارندگی ها در سال زراعی جاری، تاثیر بسزایی در کاهش عملکرد گیاهان دارویی داشته و دارد که این کاهش در اراضی دیم محسوس‌تر است و به عنوان مثال حدود ۷۰ درصد زیره دیم استان قابلیت برداشت ندارد و حداقل ۵۰ درصد کاهش در میزان برداشت زیره دیم خواهیم داشت.

ساربان ادامه داد: با توجه به اینکه عملکرد زیره سبز آبی نیز تا حد زیادی وابسته به میزان بارش‌ها است، در این بخش هم با افت ۴۰ درصدی روبه رو هستیم.

وی با اشاره به کشت تخم شربتی (بالنگو)  در سطح بیش از ۲ هزار هکتار از دیمزارهای شهرستان کلات، گفت: خشکسالی به سطح زیر کشت این محصول ۱۰۰ درصد خسارت وارد کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز