خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

طوفان آتش‌در راه منطقه حفاظت شده خامی گچساران/ پناه بردن حیوانات وحشی به روستاهای اطراف/ با شلوار‌هایمان آتش را خاموش می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۲۸۴۷

مسئول امداد کوهستان هلال احمر گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد از در راه بودن طوفان شعله های آتش در منطقه حفاظت شده خامی این شهرستان بدلیل وزش بادهای شدید، گرمای بالا و صخره ای بودن ارتفاعات در این منطقه حفاظت شده خبرداد.

" مهران گرجی " در گفت و با ایلنا از دوگنبدان گفت: متاسفانه شعله های آتش از جبهه های مختلف منطقه حفاظت شده خامی گچساران را فراگرفته که هم اکنون این شعله‌ها از یک سمت به سوی روستای مارین و از سمت دیگر به سوی روستای فتح شهرستان باشت در حال پیش‌روی است.

وی با اظهار تاسف شدید خود از خاکستر شدن بسیاری از اراضی جنگلی و مرتعی در منطقه حفاظت شده خامی گچساران، اظهارداشت: متاسفانه بیشتر فعالیت ها بسمت و سوی ارتفاعات نارک که آن جا نیز گرفتار شعله های آتش شده بود شد و توجه کمتری به منطقه حفاظت شده خامی شد.

مسئول باشگاه کوهنوردی زاگرس گچساران گفت: نیروهای امدادی در منطقه حفاظت شده خامی بسیار محدود و متاسفانه این نیروها تا شب گذشته توان لازم برای خاموش نمودن شعله های آتش را نداشتند.

گرجی، امکانات کنونی برای خاموش کردن شعله های آتش در این منطقه حفاظت شده را بسیار ناچیز خواند و خاطرنشان کرد: شب گذشته با تعدادی از داوطلبان محلی، مجبور شدیم با شلوارهای خودمان از پیش‌روی آتش جلوگیری کنیم.

وی افزود: تعداد دستگاه های دَمنده که در اختیار ما برای جلوگیری از گسترش شعله های آتش در منطقه حفاظت شده خامی داده شد سه دستگاه بود که یکی از آنها را با خواهش و تمنا از اداره محیط زیست گرفتیم.

مسئول امداد کوهستان هلال احمر گچساران با تشریح وضعیت کنونی آتش در این منطقه حفاظت شده، یادآورشد: متاسفانه مدیریت واحدی برای خاموش کردن شعله های آتش در خامی وجود ندارد و اگر تعداد دستگاه های دَمنده را بیشتر می کردند بطور حتم هم اکنون شاهد این همه شعله های آتش در منطقه نبودیم.

گرجی گفت: نیروهای امدادی به‌دلیل نبود امکانات و وسایل لازم خسته شده اند و رمقی برای خاموش کردن شعله های آتش در منطقه حفاظت شده خامی ندارند و اگر این روند ادامه پیدا کند شرایط سخت تر از آنچه فکر می کنیم خواهد شد.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا وحوش این منطقه حفاظت شده دچار آسیب شده اند؟ هم اظهارداشت: امروز صبح - دوشنبه ۲۱ تیرماه- که از ارتفاعات به پایین آمدیم تعدادی از وحوش را دیدیم که به روستاهای اطراف پناه آورده اند.

مسئول امداد کوهستان هلال احمر گچساران افزود: وحوش منطقه حفاظت شده خامی هم اکنون به دلیل ترس از شعله های آتش درحال فرار هستند و  به روستاهای اطراف پناه می برند.

گرجی، وضعیت ارتفاعات این منطقه حفاظت شده را سخت گذر عنوان و تصریح کرد: تلاش ها برای خاموش کردن این شعله های باید دوچندان شود وگرنه میزان خسارات ها چندین برابر خواهد شد.

به گزارش ایلنا، امسال پیش از این هفت  فقره آتش سوزی  در مناطق کوه خامی، دیل، کوه مشرف به تلخاب شرین، تپه های مشرف به کوی کارکنان و نارک در شهرستان گچساران رخ داده است.

پارسال نیز ۶۰۶ هکتار از جنگل ها و مراتع مناطق مختلف گچساران در ۲۹ فقره آتش سوزی دچار آسیب جدی شده است.

بیش از ۳۰۰ هزار هکتار مرتع و ۱۱۵ هزار هکتار جنگل در گچساران وجود دارد.

گونه‌های جنگلی بادام، بلوط و بنه بیشترین وسعت جنگل‌های این شهرستان را به خود اختصاص داده‌اند.

۹۰ درصد از اراضی شهرستان گچساران را عرصه‌های ملی تشکیل می‌دهد که از این میزان ۷۰ درصد مرتع و جنگل است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز