خبرگزاری کار ایران

مشارکت نوجوانان خراسان رضوی در اجرای طرح کاهش آسیب‌های اجتماعی در محلات

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۲۵۱۴

به گفته‌ معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی برنامه مشارکت اجتماعی نوجوانان ایران در ارتقای سلامت اجتماعی، موسوم به «مانا»، از ۱۵ تیرماه در بهزیستی خراسان رضوی آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد ، غلامحسین دلبری گفت: این برنامه با همکاری دختران و پسران ۱۵ تا ۱۸ ساله در محلات مشهد و ۱۰ شهرستان دیگر استان اجرایی می‌شود.

وی افزود: این طرح با هدف ارتقای توانمندی‌های نوجوانان در زمینه شیوه‌های همیاری اجتماعی به منظور پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی طراحی شده است.

کارشناس مسؤول پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی نیز در خصوص جزئیات اجرای این طرح گفت: اجرای برنامه به این شکل است که از میان ۱۵ پایگاه سلامت اجتماعی و مرکز مثبت زندگی در محلات مختلف شهرهای هدف، ۲۰ تسهیلگر انتخاب شده و آموزش‌های لازم در زمینه‌ی تشکیل گروه‌های جوانان داوطلب مداخله‌گر در برنامه را دیده‌اند.

نسرین زحمتکش ادامه داد : تسهیلگران تاکنون ۲۸ گروه حضوری و ۶ گروه مجازی تشکیل داده‌اند که از این میان ۹ گروه پسران و ۱۹ گروه دختران به صورت حضوری و ۳ گروه از هر جنس به صورت مجازی تشکیل شده است.

وی همچنین اضافه کرد: گروه‌های حضوری ۱۸ نفره و گروه‌های مجازی ۱۵ نفره می‌باشند که اینها در محلات هدف، به میان همسالان خود می‌روند و با شناسایی و تشخیص آسیب‌های اجتماعی محلات خود، درباره‌ی این آسیب‌ها، جلسات و نشست‌های دوستانه‌ی بحث و بررسی تشکیل می‌دهند.

زحمتکش افزود: این گروه‌ها پس از نشست‌هایی که با همسالان خود برگزار می‌کنند با جمع‌بندی نظرات‌شان، راهکارهای کاهش آسیب را مشخص و در قالب پروژه‌های اجرایی، آن را به تسهیلگران برنامه گزارش می‌دهند.

وی با تأکید بر اینکه گروه‌های حضوری داوطلب در مراکز و پایگاه‌های اجرای برنامه، تشکیل و جلسات‌شان برگزار می‌شود گفت: پایگاه‌ها و مراکز مثبت، باید شرایط رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برای نشست‌های این گروه‌ها را فراهم کنند و زمینه‌های لازم برای برگزاری نشست‌های مجازی در گروه‌های مجازی را نیز مهیا نمایند.

وی گفت: طول اجرای این طرح، دو ماه در نظر گرفته شده و خروجی طرح، پروژه‌های قابل اجرا است که به ازای هر پروژه‌ی اجرا شده و موفق، در پایان اجرا یک جایزه تشویقی تعیین شده است.

وی یادآور شد: شهرهای مشهد، باخرز، سبزوار، تربت جام، قوچان، خلیل‌آباد، تربت حیدریه، تایباد، فیروزه، بجستان و سرخس برای اجرای این طرح انتخاب شده‌اند و این انتخاب بر اساس بررسی‌های تخصصی انجام گرفته است.

زحمتکش گفت: سیزده جلسه آموزشی برای تسهیلگران مراکز طرف قرارداد طرح برگزار شده و بسته به بزرگی و کوچکی شهرستان‌های هدف، تعداد تسهیلگران در برخی شهرستان‌ها بیشتر و در بعضی کمتر است.

وی تأکید کرد: در صورت موفقیت در اجرای این طرح و رفع پاندمی کرونا، در سال آینده تمام شهرهای استان زیر پوشش طرح برود.

کارشناس مسئول پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بیان کرد: امیدواریم رویکرد محله‌ محوری که در این طرح در نظر گرفته شده، بتواند الگوی موفقی در کاهش آسیب‌های اجتماعی توسط جوانان بدست بدهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز