خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از افزایش ۴۷ درصدی قیمت شیرخام؛

کلاهیان: افزایش قیمت خواسته دامداران بود/ علت تأخیر در اجرای مصوبه؛ رسیدن به روزهای پایانی دولت است

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۲۳۲۷

در هفته‌های گذشته پایین بودن قیمت شیرخام مورد اعتراض دامداران قرار گرفت. به همین دلیل به دستور وزیر جهاد کشاورزی قیمت این‌ محصول با افزایش ۴۷ درصدی به ۶ هزار و ۴۰۰ تومان رسید که هنوز وارد مرحله عملیاتی نشده است.

به گزارش ایلنا، با دستور وزیر جهاد کشاورزی قیمت شیرخام افزایش پیدا کرد و در نامه ارسال شده این وزارتخانه به ستاد تنظیم بازار آمده است که شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی در ۱۴ تیر  به استناد مفاد قانون اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی در راستای حمایت از دامداران و پایداری تولید قیمت هر کیلوگرم شیرخام را با ۳.۲ درصد چربی و بار میکروبی زیر ۱۰۰ هزار، ۶هزار و ۴۰۰ تومان تصویب کرد.

این افزایش درحالی است که پیش از این دامداران نسبت به قیمت شیر خام اعتراض داشتند و از فروش آن با قیمت مصوب خودداری می کردند. با این حال تجربه افزایش قیمت مواد اولیه نشان دهنده افزایش محصولات تولیدی است، درست شبیه آنچه در بازار مرغ تجربه کردیم و با افزایش قیمت نهاده و اعتراض مرغداران نسبت به قیمت مصوب قیمت این محصول چندبار افزایش یافت.

گرانی در انتظار محصولات لبنی

با افزایش قیمت شیر خام گرانی در انتظار محصولات لبنی است، محصولاتی که در ماه‌های گذشته مصون از افزایش قیمت‌ها نبودند و حالا دوباره شاهد افزایش قیمت آن خواهیم بود.

آن طور که محمدرضا بنی طباء  سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنیات ایران گفته است شیرخام 65 درصد هزینه تولید محصولات لبنی را شامل می شود و در صورتی نرخ شیرخام به صورت دستوری 6400 تومان رسیده که  قیمت لبنیات نیز با در نظر گرفتن سایر افزایش هزینه های دستمزد، انرژی و بسته بندی حدود 70 درصد افزایش خواهد یافت.

بیش از این دامداران نرخ مصوب 4500 تومانی فعلی شیرخام در بازار رعایت نمی‌کردند .

افزایش قیمت شیرخام،خواسته دامداران بود

در این رابطه صمد رنجبری مدیر توسعه بازرگانی جهادکشاورزی فارس به« ایلنا» می گوید: دامداران درخواست افزایش قیمت شیرخام را داشتند چرا که قیمت شیرخام (چهارهزار و ۵۰۰ تومانی) نسبت به هزینه های آنها متوازن نبود و متناسب با هزینه تکلیف قیمت مصوب شیرخام به ۶ هزار و ۴۰۰ تومان رسید.

وی با اشاره به اینکه درخواست دامداران تناسب بین هزینه های تولید با قیمت شیرخام بوده است، ابراز می کند: این درخواست محقق شد و طی نامه ای ستاد حمایت از تولیدکنندگان افزایش قیمت را مصوب و شیر خام بیش از ۴۰ درصد افزایش پیدا کرد و به قیمت مصوب ۶ هزار و ۴۰۰ تومان رسید اما این موضوع هنوز اجرایی نشده است.

رنجبری درباره افزایش قیمت‌ها پس از افزایش قیمت مواد اولیه محصولات لبنی می گوید: در واقع این افزایش قیمت درخواست اتحادیه دامداران بود  و انتظار است که این قیمت ثابت بماند و افزایشی نداشته باشد چرا که متناسب با خواسته دامداران افزایش پیدا کرده است.

به گفته مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی فارس همچنین در این نامه آمده است که صادرات شیرخشک، چربی، خامه، کره حیوانی و دام زنده آزاد شود که این آزاد سازی کمکی به دامداران و صنایع لبنی است.

رنجبری خاطرنشان می‌کند که قیمت صنایع لبنی و لبنیات توسط وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار پیگیری می‌شود.

افزایش قیمت برابر  درخواست دامداران است

همچنین  رئیس اتحادیه دامداران فارس با بیان اینکه هنوز افزایش قیمت شیر در بازار انجام نشده ، به «ایلنا»  می گوید: طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار مقرر شد تا وزارت جهاد کشاورزی موضوع افزایش قیمت شیر را ابلاغ کند.

محمود کلاهیان با اشاره به اینکه اگر چه هنوز این افزایش قیمت در بازار عملیاتی نشده، تصریح می کند: هرچند قرار شد که نرخ شیر در 17 تیر ماه افزایش یابد اما هنوز این اتفاق رخ نداده است.

وی می افزاید:  موضوع افزایش قیمت شیر قبل از انتخابات ریاست جمهوری مطرح شد و طبق آن مقرر شد که این افزایش قیمت بعد از انتخابات انجام شود که متاسفانه این اتفاق در عمل رخ نداد.

علت تأخیر افزایش نرخ شیر ؛ رسیدن به روزهای پایانی دولت است

رئیس اتحادیه دامداران فارس با اشاره به اینکه به نظر می رسد قرار گرفتن در روزهای پایانی دولت فعلی و آغاز به کار دولت جدید در روزهای آینده باعث مقاومت در برابر اعلام و اجرای افزایش قیمت شیر شده است، می افزاید: در این شرایط قطعا زیان تمام این تعلل ها به چشم تولید کننده می رود.

 به گفته وی دامداران چاره ای جز رضایت به این میزان افزایش ندارند و این درحالی است که تنظیم بازار پس از شش ماه بررسی این نرخ را اعلام کرده است.

کلاهی خاطرنشان می کند: این رقم با شرط ۳/۲ دهم درصد چربی و صد هزار بار میکروبی  برای هر درصد چربی و اضافی ۸۰۰ ریال  اضافه و یا کسر  محاسبه می شود.

به گزارش ایلنا؛ با افزایش قیمت مصوب شیرخام و آزاد سازی صادرات دغدغه بسیاری از دامداران در  روزهای اخیر نسبت به افزایش هزینه تولید و نگهداری دام تا حدودی پاسخ داده شد اما باید منتظر ماند که این گرانی در روزهای آینده چه تاثیری بر بازار مصرف این محصول خواهد داشت و مشتریان با این  افزایش قیمت چه واکنشی از خود نشان خواهند داد. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز