خبرگزاری کار ایران

مهرماه برگزار می‌شود؛

بزرگداشت عمادالکتاب قزوینی در ششمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۱۹۲۶

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت: در ششمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران که مهرماه سال‌جاری در قزوین برگزار می‌شود از شخصیت خوشنویس برجسته استاد عمادالکتاب قزوینی تجلیل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین و به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و‌ ارشاد اسلامی استان، محمدحسین اسماعیلی گفت: براساس تصمیمات شورای سیاستگذاری ششمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران، این دوره از دوسالانه ویژه یادبود و بزرگداشت استاد بزرگ و برجسته خوشنویسی ایران، میرزا محمد حسین سیفی قزوینی ملقب به عمادالکتاب است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین ادامه داد: در همین راستا در تاریخ ۲۶ تیرماه همزمان با هشتاد پنجمین سالگرد فوت این استاد مسلم خوشنویسی، مراسمی بر سر مزار ایشان واقع در امامزاده عبدالله (ع) شهرری با حضور اساتید خوشنویسی و مدیران فرهنگی و هنری برگزار می‌شود.

دبیر ششمین دوسالانه خوشنویسی ایران افزود: همچنین یک همایش و نشست علمی و تخصصی با موضوع شناخت شخصیت هنری و ‌های خوشنویسی عمادالکتاب قزوینی برگزار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: میرزا محمدحسین سیفی قزوینی در قزوین در ۲۷ فروردین ۱۲۴۰ شمسی (۱۲۸۵ قمری) متولد شد و غالب عمرش به کتابت و تعلیم خط نستعلیق گذشت، نسخه‌ای از شاهنامهٔ فردوسی را برای مظفرالدین شاه خوشنویسی کرد و به این مناسبت لقب «عمادالکتاب» گرفت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین یادآور شد:  این هنرمند قبزوینی آخرین حلقه از زنجیره استادان قدیم خوشنویسی است که این هنر را به خوشنویسان معاصر پیوند داد، وی از مقلدان سبک خوشنویسی میرزا محمدرضا کلهر بود که پس از فوت او خوشنویس مهم دیگری بر جای نبود، از عمادالکتاب بعنوان کامل‌کنندهٔ شیوهٔ کلهر نام می‌برند.

اسماعیلی در پایان گفت: همچنین عمادالکتاب از نقاشی آب رنگ و سیاه قلم سررشته داشته‌است و تصویری از خود او به قلم خودش باقی است، وی در سن ۷۵ سالگی در بیست و ششم تیرماه سال ۱۳۱۵ ه‍.ش / ۲۷ ربیع‌الثانی ۱۳۵۵ ه‍.ق در تهران درگذشت و در امامزاده عبدالله شهرری دفن شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز