خبرگزاری کار ایران

رئیس بیمارستان امیرکبیر اراک خبر داد؛

عمل جراحی مری نوزاد 3 روزه برای نخستین بار در استان مرکزی

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۱۸۶۹

رئیس بیمارستان امیرکبیر اراک و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی گفت: برای نخستین بار در استان مرکزی عمل جراحی مری (آنومالی آترزی) بر روی یک نوزاد 3 روزه در بیمارستان ولیعصر (عج) اراک با موفقیت انجام شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، احسان رحیمی افزود: عمل جراحی و اصلاحی این نارسایی مادرزادی به دلیل نبود متخصص جراحی اطفال تاکنون در استان مرکزی انجام نمی‌شد، اما برای نخستین بار این اتفاق در استان مرکزی رخ داد.

وی ادامه داد: این عمل جراحی به صورت اورژانسی و با  تلاش تیم  پزشکی در بیمارستان مادر تخصصی ولیعصر اراک انجام شد.

رئیس بیمارستان امیرکبیر اراک و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی اظهار داشت: در این جراحی بدون باز کردن وسیع قفسه صدری و از طریق ایجاد 4 سوراخ 4 و 3 میلی متری در قفسه صدری، برای 2 سر مری نوزاد که از هم جداست، پیوند عضو صورت گرفت. نوزاد جراحی شده اکنون از دستگاه ونتیلاتور جدا شده و چند روز آینده با ثابت ماندن وضعیت بیمار به بخش منتقل می‌شود.

رحیمی تصریح کرد: بیماری آترزی مری، بیماری مادرزادی و جزو بیماری ‌های اورژانس اطفال است که عمل جراحی آن به طور متوسط بین 3 تا 5 ساعت زمان می‌برد. کاهش زمان عمل، افزایش ضریب اطمینان، جلوگیری از ایجاد چسبندگی، کاهش زمان بستری، بازگشت سریع بیمار به شرایط عادی زندگی و کاهش آسیب‌های ناشی از عمل‌های جراحی تهاجمی، از مزایای این روش درمانی است.

وی بیان داشت: در نارسایی آنومالی آترزی تداوم مری در قفسه سینه وجود ندارد و قسمتی از مری به تراشه (مجرای تنفسی) مرتبط می‌شود و  بن‌بست مری یا آترزی مری (Esophageal atresia) گونه‌ای ناهنجاری مادرزادی در دستگاه گوارش است که در آن مری در دوره جنینی رشد و نمو نیافته و پیوستگی مسیر مری تا معده در میانه راه، کور و بن بسته شده و همچون بادکنکی آویزان در پشت نای قرار می‌گیرد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز