خبرگزاری کار ایران

از امروز انجام می شود؛

جمع آوری مکانیکی آفت‌های پروانه‌های دم قهوه‌ای از جنگل های ارسباران

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۱۲۲۸

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی با بیان این‌که منابع طبیعی مناقصه‌ای در راستای مبارزه با آفت پروانه‌ی دم قهوه‌ای اعلام کرده است، گفت: در این راستا شرکتی که این مناقصه را برنده شده، از پایان هفته‌ی جاری، جمع آوری مکانیکی آفت‌های پروانه‌های دم قهوه‌ای را انجام می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از تبریز، محمدباقر هنربر در گفت‌وگو با خبرنگاران، در خصوص مبارزه با آفت پروانه‌ی دم قهوه‌ای در جنگل‌های ارسباران، اظهار کرد: بعد از انجام محلول پاشی هوایی در بخشی از جنگل‌های ارسباران، مابقی آفت‌ها طبق نظر کارشناسان باید به طور مکانیکی جمع آوری شوند.

وی بیان کرد: طبق پیگیری‌های انجام شده، متاسفانه تاکنون ریالی اعتبار برای این امر از تهران ابلاغ نشده است.

وی افزود: با امضای آقای استاندار آذربایجان شرقی چندین بار مکاتباتی با معاون اول و وزرای مربوطه انجام داده‌ایم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری  آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: با پیگیری‌های انجام شده، قرار شده مس سونگون در راستای مبارزه با آفت پروانه‌ی دم قهوه‌ای کمک و همکاری کند.

وی ادامه داد: دادستان و رئیس کل دادگستری استان نسبت به این موضوع ورود کردند و جلسه‌ای در این راستا تشکیل دادند، در این جلسه از مس سونگون و منطقه‌ی آزاد ارس جهت همکاری برای مبارزه با آفت پروانه‌ی دم قهوه‌ای دعوت شده بود ولی تاکنون هیچ گونه کمکی از سوی شرکت‌ها نیز برای مبارزه با آفت انجام نشده است البته با توجه به قول مساعدی که داده‌اند، پیگیر هستیم.

وی با بیان این‌که تا به این لحظه هیچ گونه کمکی از اعتبارات ملی و استانی برای مبارزه با آفت پروانه‌ی دم قهوه‌ای جنگل‌های ارسباران انجام نشده است، گفت: با دست خالی و همکاری اداره کل منابع طبیعی، طبق دستور آقای استاندار و رئیس سازمان مراتع و جنگل‌های کشور، بخشی از محلول پاشی هوایی را در جنگل‌های ارسباران انجام دادیم.

هنربر افزود: هفته‌ی گذشته طی بازدید از جنگل‌های ارسباران خوشبختانه شاهد جوانه زدن دوباره‌ی برگ و احیای درختان بودیم.

پروانه دُم قهوه ای، با نام علمیِ «(Euproctis chrysorrhoea (L»، آفت برگ خوار همه چیز خوار است که به درختان جنگلی و درختان میوه حمله می کند؛ پیش از این گونه ای از این آفت در جنگل های ارسباران تعیین شده است؛ بر اساس مطالعه زیست شناسی انجام شده در سال های ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۸در نقاط مختلف جنگل های ارسباران، حشرات بالغ این آفت از اواخر بهار ظاهر شده و پس از جفت گیری، پروانه ماده دستجات تخم خود را پشت برگ های میزبان قرار می دهد.

پس از دوره رشد جنینی، لاروهای سن اول از اوایل مرداد ماه ظاهر شده و در ابتدا از پارانشیم روی برگ ها تغذیه می کنند؛ این لاروها ضمن دو مرحله پوست اندازی و تغذیه به تدریج تا شروع فصل سرما با تنیدن تارهای ابریشمی لانه ای را ایجاد کرده و تا بهار سال بعد در داخل آن زمستان گذرانی می کنند. در بهار سال بعد لاروهای سن سوم زمستانگذران از لانه ها خارج شده و دوباره به تغذیه از برگ ها و جوانه ها شروع می کنند.

در بهار سال بعد لاروهای سن سوم بعد از دو تغییر جلد، در لابلای برگ ها به شفیره تبدیل می شوند؛ حدود ۲۰ روز بعد پروانه های بالغ ظاهر می شوند؛ بدین ترتیب آفت یک نسل در سال ایجاد می کند.

دشمنان طبیعی شناخته شده آفت «پروانه دم قهوه ای» در ارسباران شامل دو گونه عنکبوت شکارچی لارو، پنج گونه زنبور پارازیتوئید لارو و شفیره، یک گونه مگس پارازیتوئید لارو، یک گونه نماتد پارازیت لارو و نوعی عامل بیماریزای لاروها می باشند که نقش عمده ای در کنترل جمعیت آفت ایفا می کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز