خبرگزاری کار ایران

ایلنا از سیستان و بلوچستان گزارش می دهد؛

فقر مردم، عدم بهداشت و تأخیر در واکسیناسیون؛ عامل مرگ‌های کرونایی در استان/ نبودِ تخت خالی جان خواهرم را گرفت

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۸۹۵۱

در کنار سیل، خشکسالی، بی‌آبی، طوفان و تمامی کمبود‌ها ، حالا ویروس کرونا سیاه ترین روز‌ها را برای مردم سیستان و بلوچستان رقم زده است. دوری از مرکز و کمبود امکانات بهداشتی در استان هم مزید بر علت شده و تحمل این روزها را برای مردم سخت تر کرده است.از اینها گذشته تأخیر در واکسینه کردن مردم ،گناهی است که به راحتی از سوی بیماران و بازماندگان متوفیان کرونایی بخشیده نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، روز گذشته  آمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به 23 نفر رسید که رکورد مرگ بیماران کووید19  در یک سال و نیم گذشته در این استان بود. سیستان و بلوچستان در چند روز اخیر بیشترین تعداد بیماران کرونایی را نسبت به یک سال و نیم گذشته داشته و روز گذشته هم با آمار 23 نفر فوتی، رکورد زده و این خود نشان دهنده حال بد این روزهای استان است.

نبودِ تخت خالی جان خواهرم را گرفت

خواهر یکی از فوتی‌های کرونایی در سیستان و بلوچستان در این باره به ایلنا می‌گوید: « هفته پیش خواهر60 ساله‌ام  را با آمبولانس به بیمارستان بردیم اما به دلیل حجم بالای بیماران  و نبود تخت خالی ، بیمارستان خاتم الانبیا و بوعلی از پذیرش او سر باز زدند.به ناچار در راهروی بیمارستان آمپولی را به خواهرم  تزریق کردند و گفتند منتظر باشید تخت که خالی شد او را بستری می‌کنیم. او را به خانه برگردانیم . حال خواهرم  بدتر شد تا اینکه دو روز پیش خواهرم جانش را از دست داد» .

او می‌گوید: « شاید اگر واکسن بود و همه ما واکسینه می‌شدیم و تخت خالی هم بود و خواهرم آن شب بستری می‌شد امروز در سوگ او  عزادار نبودیم و  او در کنارمان بود»

مجتبی ، یک بیمار کرونایی با 60 درصد درگیری ریه  که در بیمارستان بوعلی بستری است نیز از کمیابی و گرانی داروها شکایت دارد و می گوید: اگر وضعیت اقتصادی‌ام بد بود هرگز نمی توانستم از این بیماری نجات پیدا کنم. بیشتر مردم این استان برای خرج روزانه زندگی شان معطل اند چطور می توانند یک عدد رمدیسیویر  را بالای  2 میلیون  تومان بخرند. تازه اگر پیدا شود.

این کاسب بازار  زاهدان اضافه می‌کند : جدا از هزینه بالای دارو و بیمارستان، خوردن غذاهای مقوی است. همان تغذیه خوب که بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند .به نظر شما مردمی که آب ندارند بخورند می‌توانند مرغ و گوشت و برنج تهیه کنند.

وضعیت اقتصادی مردم ؛عامل مهم در مرگ ومیر کرونایی استان

فقر مردم، عدم بهداشت و تأخیر در واکسیناسیون؛ عامل مرگ‌های کرونایی در استان/ نبودِ تخت خالی جان خواهرم را گرفت

نماینده مردم زاهدان در مجلس در گفت و گو با خبرنگار ایلنا می گوید: متاسفانه شرایط استان تغییری نکرده و اوضاع خوبی نداریم باید از مردم عاجزانه بخواهیم پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند .بر اساس اعلام کشوری، سیستان و بلوچستان کمترین میزان رعایت پروتکل های بهداشتی را دارد که البته وضعیت اقتصادی مردم و عدم برخورداری از اقلام بهداشتی از جمله ماسک، به این موضوع دامن می زند . 

حسینعلی شهریاری در ادامه می‌گویدبرخی مراسم اجتماعی و مذهبی  در دو ماه اخیر و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر و روستا و از همه مهم‌تر عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این تجمعات دست به دست هم داده و وضعیت فعلی استان را رقم زده است.

وی می گوید: بسیاری از بیماران فوتی کرونا در لحظات آخر به مراکز درمانی مراجعه می کنند و این موضوع سبب از دست دادن جان این افراد می شود از این رو تقاضا می شود بیماران به محض تشدید علائم خود به مراکز درمانی بروند.

نماینده مردم زاهدان می گوید: همه مسئولان مربوطه برای سامان دادن به وضعیت استان در حال تلاش اند،  مراکز درمانی سرپایی افزایش یافته و قرار است در چند روز آینده نماینده ویژه وزیر بهداشت در استان مستقر شود و من درخواست نظارت همه جانبه در سراسر استان را داده ام.

وی می گوید: تاکنون بیماری پشت در بیمارستان ها نمانده و در صورتی که بیمار امکان درمان در منزل را داشته باشد پیشنهاد می شود مراحل درمان در منزل انجام شود اگر علائم بیمار شدید شود بستری می شوند. در کل کشور مراکز درمان سرپایی افزایش یافته است.

وی می گوید: خیرین را وارد کار کرده ایم و قرار است 200 هزار ماسک به استان ارسال شود. همچنین طبق پیگیری ها قرار است کپسول اکسیژن هم به استان ارسال شود تا درصورت نیاز،  کپسول اکسیژن بصورت امانت در اختیار  بیماران کرونایی قرار گیرد.

وی می افزاید: از هلال احمر کشور کمک گرفته ایم و قرار است امکانات بهداشتی برای استان ارسال شود.

درخواست واکسن برای افراد بالای 50 سال

شهریاری می افزاید: از وزارت بهداشت درخواست واکسن برای افراد بالای 50 سال کردیم اما تا کنون هیچ خبری نشده است.همچنین منتظریم محدودیت های جدی برای جلوگیری از شیوع گسترده کرونا در استان اجرا شود. پیگیریم تا وضعیت استان رو به بهبودی برود و در این بین به کمک مردم هم نیازمندیم تا با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری، استان را از وضعیت قرمز خارج کنند.

ثبت بالاترین مرگ ناشی از کرونا در  سیستان بلوچستان در شبانه روز گذشته

فقر مردم، عدم بهداشت و تأخیر در واکسیناسیون؛ عامل مرگ‌های کرونایی در استان/ نبودِ تخت خالی جان خواهرم را گرفت

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت و گو با ایلنا می گوید: متاسفانه در شبانه روز گذشته 23 نفر از هم استانی ها عزیز ناشی از بیماری کرونا جان خود را از دست دادند و بالاترین میزان فوت ناشی از این بیماری در استان به ثبت رسید.

سید مهدی طباطبایی می گوید: تعداد بیماران کرونا مثبت نسبت به روز گذشته کاهش داشته اما آمار فوتی ها نسبت به یکسال و نیم گذشته رکورد استان را شکسته و امروز در بدترین وضعیت قرار گرفتیم.

این پزشک متخصص  می افزاید: وضعیت ابتلاء و مرگ میر بیماری کرونا در استان سیستان و بلوچستان بحرانی است و در شبانه روز گذشته با افزایش 594 مورد جدید، مجموعه کل موارد مثبت استان به 58 هزار 860 مورد رسید.

وی می گوید: متاسفانه در شبانه روز گذشته 23 نفر از هم استانی ها عزیز ناشی از بیماری کرونا جان خود را از دست دادند و مجموعه کل فوتی های استان به عدد یک هزار 648 مورد رسید.

معاون بهداشت دانشگاه علوم زشکی زاهدان ادامه می دهد: در حال حاضر 679 نفر به دلیل مشکلات حاد تنفسی در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد 403 نفر مثبت قطعی به کرونا هستند.

وی می گوید: اگر واکسن برای استان به میزان کافی تامین شود احتمال تزریق واکسن به گروه های سنی بالای 50 سال وجود دارد .

 طباطبایی با اشاره به این موضوع که شاهد تغییر رفتار ویروس در جامعه هستیم می گوید: میزان ابتلاء شدت بیماری و مرگ و میر ناشی از این بیماری در استان افزایش پیدا کرده ، از تمامی هم استانی های عزیز تقاضا می شود رعایت شیوه نامه های بهداشتی را جدی بگیرند.

به گفته این پزشک، آمار ها نشان می دهد که درصد ابتلاء در گروه های سنی پایین تر افزایش پیدا کرده است.

وی می افزاید: در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان 13 مرکز غربالگری کرونا فعالیت دارد، افراد درصورت مشکوک بودن به بیماری کرونا بلافاصله به نزدیکترین مرکز غربالگری کرونا مراجعه کنند.

وی ادامه می دهد: با توجه به اینکه قدرت سرایت بیماری بالاست، افردی که مثبت می شوند توصیه می شود ایزلاسیون خانگی و جدا سازی را رعایت کنند تا از گسترش بیماری در خانواده و جامعه جلوگیری شود.

گزارش  : فائقه راغی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز