خبرگزاری کار ایران

با هدف ایجاد سایت موزه صورت گرفت؛

آغاز فصل سوم کاوش‌های باستان‌شناسی خله‌کوه تاکستان

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۷۹۳۰

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین از آغاز فصل سوم کاوش‌های خله‌کوه تاکستان در ادامه مطالعات باستان‌شناسی این منطقه برای امکان‌سنجی ایجاد سایت‌موزه خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین و به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، علیرضا خزائلی با اشاره به کاوش‌های باستان شناسی در تاکستان گفت: فصل جدید کاوش‌های باستان‌شناسی خله‌کوه با هدف خواناسازی فضاهای معماری، نهشته‌های باستانی و ساماندهی محوطه برای راه‌اندازی سایت‌موزه در این منطقه در اسفندماه سال ۹۹ به سرپرستی دکتر فریبا سعیدی انارکی آغاز شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین ادامه داد: لایه تاریخی به‌دست آمده در این فصل از کاوش متعلق به هزاره ششم پیش از میلاد و مربوط به دوره انتقالی مس‌سنگی قدیم است و سفال‌های به‌دست آمده نیز مشابه انواع سفال مناطق زاغه و چشمه‌علی هستند که در ابراهیم‌آباد، چهاربنه، قره‌قباد و ظهیرتپه نیز دیده می‌شوند و بیانگر ارتباطات منطقه‌ای هستند.

وی با اشاره به شروع فصل دیگر این کاوش‌ها اظهار کرد: در ادامه مطالعات باستان‌شناسی این منطقه برای احداث سایت‌موزه، فصل سوم  این کاوش‌ها با هدف شناسایی توالی و گسست‌های استقراری خله‌کوه، لایه‌های تاریخی، آثار معماری و سازه‌های وابسته به آن آغاز شده و در حال انجام است.

این مسئول ادامه داد: امیدواریم با راه‌اندازی سایت‌موزه و تبدیل این منطقه به یک سایت باستان‌شناسی مهم شهری، علاوه بر نمایش و حفظ آثار و یافته‌های حاصل از این کاوش‌ها، شاهد رونق گردشگری و جذب بیشتر گردشگران به این محوطه ارزشمند باستانی باشیم.

خزائلی عنوان کرد: محوطه باستانی خله‌کوه با وسعت پنج هکتار در شهر تاکستان واقع شده و آثار به‌دست آمده در لایه‌های تاریخی این منطقه به هزاره پنجم و ششم پیش از میلاد و قدیم­ترین آثارِ دوران اسلامی نیز در این محوطه به قرن ۵ و ۶ هجری قمری مربوط می‌شوند.

وی گفت: محوطه باستانی خله کوه در سال ۱۳۷۷ به شماره ۲۲۷۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز