خبرگزاری کار ایران

ایلنا از آذربایجان غربی گزارش می‌دهد؛

دلیل مرگ جوان سردشتی در هاله‌ای از ابهام/ خانواده مقتول: واحد کولبر نبود/ فرمانده مرزبانی:‌ ما شلیک نکردیم

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۶۸۷۷

خانواده جوان سردشتی در استان آذربایجان غربی که پنجم تیر ماه گذشته با گلوله ناشناس به قتل رسید معتقدند فرزندشان « واحد » برای گردش با دوستانش به مناطق اطراف روستای محل سکونتش رفته بود که مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شنبه پنجم تیرماه سال‌جاری « واحد محمدپور » جوان اهل سردشت به ضرب شلیک گلوله در مرز شهرستان سردشت کشته شد. خانواده این جوان که پدر سه کودک است مدعی‌اند که وی نه برای کولبری بلکه برای تفریح به مناطق اطراف روستا رفته بود که مورد اصابت شلیک گلوله ماموران پاسگاه مرزی قرار گرفته است، اتهامی که از سوی فرمانده مرزبانی استان آذربایجان غربی به شدت رد شده و وی به ایلنا می گوید: تیراندازی به سمت فرد مورد نظر از سوی مرزبانی نبوده و در این حادثه نیز مرزبانان هنگ سردشت پس از اطلاع از وقوع حادثه بلافاصله به کمک خانواده رفتند.

دایی « واحد » در این باره به خبرنگار ایلنا، گفت: پسر خواهرم از  پشت مورد اصابت گلوله قرار گرفته که تیر از گردن او بیرون می‌زند و کشته می‌شود.

حمزه اسماعیلی افزود: برخلاف آنچه به ما گفتند واحد برای کولبری در مرز کشته نشده و پسر خواهرم تنها برای گردش و تفریح به این منطقه رفته بود که فاصله چندانی با روستای‌مان ندارد و آنجا اصلا نقطه صفر مرزی نیست.

وی ادامه داد: واحد 3 پسر 12، 6 و 4 ساله دارد که با کارگری شکم‌شان را سیر می کرد. شرایط زندگی اش خیلی سخت است.

پدر این جوان 35 ساله نیز از اینکه باید با دست خالی نوه‌هایش را بزرگ کند ،بسیار نگران است.

وظیفه مأمور، حراست از مرزها است

عثمان مزین وکیل پایه یک دادگستری نیز در ادامه به خبرنگار ایلنا گفت: هیچ فردی چه به عنوان چوپان، رهگذر، کولبر، کوهنورد، گردشگر و یا قاچاقچی نباید مورد هدف گلوله قرار بگیرند. حتی اگر فرد به عنوان قاچاقچی در مناطق مرزی تردد کند. مجازات وی ضبط کالا و مقداری پرداخت جزای نقدی و یا تحمل حبس است.

 این وکیل پایه یک دادگستری عنوان کرد: قانونگذار اجازه نمی‌دهد که مأمور خودسرانه و بدون حکم قضایی به سوی فرد تیراندازی کنند. ماموران می‌دانند که وقتی فرد یا افرادی که کالایی را در مناطق مرزی حمل می‌کنند حق شلیک به سوی وی را ندارند.

مزین ادامه داد: ماموران مرزی می‌دانند اگر افراد قاچاقچی در مناطق مرزی دستگیر و به مراجع قضایی تحویل داده شوند، حکم آنها مرگ نیست.

وی گفت: به نظر می‌رسد مراجع قضایی باید اتهام قتل عمد را به مامور تفهیم کنند تا فرد از چارچوب این اتهام به مسئله پاسخ دهد. اما در عمل شاهدیم این مامورانی که به سوی کولبران تیراندازی کرده‌اند در بسیاری از موارد حتی به عنوان مطلع هم به مراجع قضایی احضار نشده‌اند.

مزین افزود: اگر معیار را قانون قرار دهیم، چون سلاحی که مامور از آن استفاده می‌کند، کشنده است و منجر به از دست رفتن جان یک فرد می شود، پس در این صورت مامور صلاحیت این را ندارد که خودش حکم را صادر و اجرا کند و در کسری از ثانیه جان فردی را بگیرد.

وی عنوان کرد: از یاد نبریم که وظیفه مامور، حفظ و حراست از مرزها است و باید این کار را انجام دهند که قطعا هم انجام می‌دهند. اما نباید در تحت لوای حفظ مرز و مراقبت از مناطق مرزی جان شهروندان و سکنه آن مناطق توسط آنها به خطر بیفتد.

تیراندازی صورت نگرفته است

در همین حال، سردار حسین خانی فرمانده مرزبانی استان آذربایجان غربی  در واکنش به  انتشار کلیپی در فضای مجازی مبنی بر کشته شدن احدی از کوله‌بران منطقه بیوران سردشت توسط مرزبانان، گفت: در بررسی‌های انجام شده مشخص شد تیراندازی به سمت فرد مورد نظر از سوی مرزبانی نبوده و این موضوع تکذیب می شود. 

وی اضافه کرد: مرزبانان استان آذربایجان غربی همیشه حامی مردم  ولایی و مرزنشینان غیور بوده اند و خدمت به مردم‌ یک افتخار است. در این حادثه نیز مرزبانان هنگ سردشت پس از اطلاع از وقوع حادثه  بلافاصله به کمک خانواده رفتند و جسد فرد متوفی را  به خانواده وی تحویل دادند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز