خبرگزاری کار ایران

رئیس کل دادگستری استان همدان:

همدان رتبه اول عفو کشور را دارد

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۶۲۳۱

رئیس کل دادگستری استان همدان گفت: استان رتبه اول صلح و سازش را با ۴۸ درصد سازش پرونده، در کشور دارد.

به گزارش ایلنا از همدان، محمدرضا عدالتخواه در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه در مراجع قضایی استان به جز شورای حل اختلاف و اجرای احکام ۲۷۱هزار و ۱۶۰ فقره پرونده مختومه شده درحالیکه این آمار در  سال گذشته ۱۵هزار و ۸۶۷ فقره بوده است، اظهارکرد: در مجموع عملکرد ۲۱ ماهه در دادگاه‌های بدوی و تجدیدنظر و بر اساس آمار نقطه‌ای عملکرد، در مجموع ۷۴۶هزار و ۷۲۱ فقره پرونده وارد مجموعه قضایی استان شده است.

عدالتخواه تصریح کرد: شورای حل اختلاف ۲۱۲ هزار و ۵۳۹ فقره پرونده مختومه داشته و رتبه اول صلح و سازش در کشور با ۴۸ درصد سازش نسبت به آمار ۳۲ درصدی کشور، متعلق به استان همدان است.

وی با بیان اینکه دادگاه‌ها و دادسراها ۵۲هزار و ۳۸۵ فقره پرونده یعنی ۷.۵ درصد کل پرونده‌ها را به صلح و سازش ختم کردند، ادامه داد: این اقدام بر اساس محورهای سند تحول بوده که تیرماه ۱۴۰۰ اولین بازه زمانی سند تحول در دوره کوتاه مدت است که به اهداف خود رسیدیم و بازه میان مدت، تیرماه سال ۱۴۰۱ و بازه بلندمدت در پایان سال ۱۴۰۲ است.

رئیس کل دادگستری استان همدان با اشاره به تأثیر مستقیم شرایط کرونایی بر عملکرد دادگستری، خاطرنشان کرد:  ۷۰ قاضی و ۱۶۰ کارمند از دادگستری استان به کروناویروس مبتلا شدند اما کار ما یک روز تعطیل نشد.

عدالتخواه با بیان اینکه استان همدان رتبه اول عفو کشور را دارد، گفت: در ۱۰ سال گذشته ۵۸۸ نفر در استان عفو شدند اما در ۲۱ ماه گذشته ۱۵۲۶ نفر مورد عفو قرار گرفتند البته عفو زمانی شامل مجرمین می‌شود که این افراد اصلاح رفتار داشته و متنبه شده باشند.

وی با تأکید براینکه در استان همدان رتبه اول آزادی مشروط در کشور و رتبه اول اتقان آراء و محکم بودن احکام را داریم، ادامه داد: در میانگین کشوری ۲۰ درصد آراء در دادگاه تجدیدنظر نقض می‌شود اما در استان همدان این آمار ۱۲ درصد است و حتی در اردیبهشت‌ماه ۷ درصد نقض داشتیم.

رئیس کل دادگستری استان همدان درباره با سامانه "ساآب"، توضیح داد: سامانه ارزشیابی آرای بدوی در استان ایجاد شده و آرای قضات نمره‌گذاری می‌شود.

عدالتخواه با تأکید براینکه ما به تمام قضات بدوی کارنامه عملکرد می‌دهیم و آیت‌الله رئیسی دستور دادند این سامانه و سه سامانه دیگری که طراحی کردیم سراسری و در سطح کشور اجرایی شود تا دادرسی متقن داشته باشیم، خاطرنشان کرد: از نظر رضایتمندی مراجعین نیز با نمره ۸۳ رتبه چهارم کشوری را به دست آوردیم در صورتیکه میانگین کشوری ۸۱ است.

 رئیس کل دادگستری استان همدان تصریح کرد: ۷۵ درصد از قضات استان که شامل ۱۷۰ قاضی است در دو کمیسیون نقل و انتقال ارتقا پیدا کردند.

وی با بیان اینکه رویکرد فسادستیزی در قوه پس از آیت‌الله رئیسی با قدرت ادامه دارد، توضیح داد: رئیس بعدی که از درون قوه است موضوع را با قاطعیت ادامه می دهد چون این مسیر ریل گذاری شده است.

رئیس کل دادگستری استان همدان در رابطه با مفاسد اداری، گفت: کارگروه شناسایی و پیشگیری از عوامل فسادزا تشکیل شده و نباید در برابر مفاسد کوتاهی کرد چون فساد به پای کل نظام نوشته می‌شود و  اگر مدیری فساد را در مجموعه خود گزارش ندهد، مرتکب جرم ترک فعل شده و بر اساس ماده ۶۰۶ قانون مجازات اسلامی که ناظر به ماده ۱۳ قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد است، دو سال حبس و دو سال انفصال از خدمت برای او در نظر گرفته می‌شود.

عدالتخواه خاطرنشان کرد: مردم باید برای معرفی افراد کلاش و کلاهبردار که ادعای ارتباط با سیستم قضایی دارند و می‌خواهند از مردم کلاهبرداری کنند با شماره  ۱۵۸۰ که مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضائیه است، تماس بگیرند همچنین شماره ۱۲۹ در زمینه ارشاد قضائی، مشاوره تلفنی ارائه می‌دهد.

وی با اشاره به حجم بالای پرونده‌های قضائی در استان، اظهار کرد: برای این که بر حجم بالای پرونده‌ها فائق شویم با استفاده از نیروهای داخل قوه و امکاناتی که داریم در کل استان ۴۵ شعبه اضافه کردیم.

رئیس کل دادگستری استان همدان با بیان اینکه بیش از ۴۰ سامانه الکترونیکی در سیستم قضایی راه اندازی شده، تصریح کرد: سامانه ثنا، الکترونیکی شدن فرآِیند ملاقات زندانیان با خانواده و برگزاری دو هزار و ۲۲۰ دادرسی الکترونیکی، برخی از اقدامات ما در این زمینه است.

وی ادامه داد: سامانه ساآب که برنامه کیفی قاضی محور است به عملکرد قاضی بر اساس ۱۰ شاخص حقوقی  نگاه می‌کند و به آن نمره می‌دهد که تا الان یک ریال برای ما هزینه نداشته و با همکارانمان آن را ابداع کردیم  در حال حاضر پنج استان متقاضی استفاده از این سامانه‌ها هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز