خبرگزاری کار ایران

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان:

۱۴۰۰ هکتار از اراضی تصاحب شده گیلان به بیت‌المال بازگشت

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۵۴۴۴

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان جلوگیری از تغییرکاربری ۲۱۴ هکتار از اراضی گیلان را مورد اشاره قرار داد و گفت: سال گذشته هزار و ۴۷۹ هکتار از اراضی تصاحب شده گیلان توسط دستگاه قضایی و با همکاری منابع طبیعی استان به بیت‌المال برگردانده شد.

به گزارش ایلنا از رشت، احمد آقایی اقدامات دستگاه قضایی در حوزه احقاق حقوق عامه را برشمرد و ضمن تبریک مجدد هفته قوه قضائیه اظهار داشت: دستگاه قضایی در کنار دو قوه دیگر، مستقل عمل می‌کند و قانونگذار وظایفی را از جمله احقاق حقوق عامه در حوزه آن قرار داده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان مطالبات مشروع مردم و شهروندان را که از حاکمیت انتظار دارند، همان حقوق عامه دانست و با بیان اینکه حقوق عامه در کل مصادیق فراوانی دارد تصریح کرد: یکی از این مصادیق ایجاد بستر اشتغال برای شهروندان است، از طرفی جلوگیری از تعطیلی کارخانجات و واحدهای تولیدی و حفظ امنیت آنها هم از دیگر مصادیق احقاق حقوق عامه است.

وی از موفقیت دستگاه قضایی در جلوگیری از تعطیلی ۱۵۰ واحد تولیدی کوچک و بزرگ با بیش از ۴۰ بازرسی میدانی در سال ۹۹ و با استفاده از تمام ظرفیت‌ها خبر داد و ابراز داشت: متاسفانه کارخانه‌هایی در سال‌های گذشته نظیر پوشش، الکتریک و ابریشم گیلان به علت سوء مدیریت و سوء استفاده از اصل ۴۴ قانون اساسی به تعطیلی کشیده شده بودند که دستگاه قضایی در حال احیاء آن‌ها است.

آقایی با اشاره به اینکه افراد سواستفاده‌گری که باعث تعطیلی و غارتگری کارخانجات استان شده بودند با درایت دستگاه قضایی تحت تعقیب قرار گرفتند افزود: انتظار داریم در سال ۱۴۰۰ همچنان شاهد اتفاقات خوبی در حوزه احیای مجدد کارخانجات تعطیل و راکد استان گیلان باشیم.

وی سوءاستفاده از اصل ۴۴ قانون اساسی و انحراف در واگذاری‌ها را مورد توجه قرار داد و با بیان اینکه کارخانجات پوشش، الکتریک و ابریشم گیلان به این بلا دچار شدند گفت: کارخانه پوشش ۸۵ هکتار اراضی و چهار هزار نفر نیروی انسانی داشت اما با یک سوءاستفاده در سال ۸۴ فردی این کارخانه را با ۱۸ میلیارد تومان خریده و ۴۰۰ دستگاه آن را اقساطی فروخت.

آقایی با تاکید بر اینکه در سال‌های گذشته قرار بود اراضی کارخانه پوشش فروخته و یا به صورت قطعه‌بندی شده تبدیل به شهرک شود اظهار داشت: ‌دستگاه قضایی به این موضوع ورود کرده و جلوی این کار را گرفت و در حال حاضر هم مسببان وضعیت دلخراش کارخانه پوشش تحت تعقیب قرار داشته و عده‌ای بازداشتند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان در ادامه  کشاورزی را مزیت اصلی استان دانست و اضافه کرد: گیلان با مساحت یک میلیون و ۴۷۱ هزار هکتار وارث یک میراث بزرگ میهنی و طبیعی به نام جنگل‌های هیرکانی است و ۳۸ درصد آن را اراضی جنگلی و مجموعا ۸۵ درصد مساحت آن را هم اراضی کشاورزی تشکیل داده‌ است.

آقایی تولید سالانه سه و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در گیلان اعم از برنج، گندم، زیتون، چای و مرکبات را متذکر شد و اذعان کرد: جنگل‌های هیرکانی گیلان متعلق به دوره سوم زمین شناسی بوده و از شاهکارهای خداوند محسوب می‌شود و سهم استان ما از این میراث جهانی یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتاری حدود ۵۶۵ هزار هکتار است.

وی تغییر کاربری را از جمله چالش‌های عدیده‌ای که به شدت استان گیلان را تهدید می‌کند، اعلام کرد و گفت: در سال گذشته هزار و ۴۷۹ هکتار از اراضی که در گیلان تصاحب شده بود توسط دستگاه قضایی، دادستان‌های پرتلاش استان، رؤسای دادگستری‌ها و با نگاه خردمندانه رییس کل دادگستری با کمک منابع طبیعی برگردانده شد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان از رسیدگی به ۵۱۴ فقره پرونده تصاحب اراضی استان در سال ۹۹ خبر داد و یادآور شد: در حوزه تغییرکاربری اراضی استان گیلان هم سال گذشته جلوی تغییر کاربری ۲۱۴ هکتار از اراضی توسط سازمان جهاد کشاورزی گرفته شد.

آقایی از جمله آثار منفی تغییرکاربری اراضی را بیکاری و حاشیه‌نشینی و مهاجرت به شهرها دانست و عنوان کرد: گیلان دارای مزایایی مانند خاک حاصلخیز، منابع آبی و منابع انسانی است اما به علت سوء مدیریت و عدم نظارت در استان، سبب شده مهاجرت‌ها روز به روز افزایش و اراضی زراعی ما تغییر پیدا کنند.

وی با بیان اینکه برخی از مدیران محلی استان گیلان هم در بحث تغییر کاربری‌ها فرش قرمز پهن می‌کنند و این اصل یک خیانت محسوب می‌شود خاطرنشان کرد: یکی از شاهکارهای دستگاه قضایی گیلان جلوگیری از غارت اراضی پادگان نیروی دریایی است و دستگاه قضا با اقتدار به موضوع ورود کرده و اراضی آن را برگرداند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز