خبرگزاری کار ایران

استاندار قزوین:

موضع منفعلانه در حفظ باغستان سنتی قزوین پذیرفتنی نیست/ قرار گرفتن طرح تامین آب باغستان در دستور کار

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۵۴۳۰

استاندار قزوین گفت: برای حفظ باغستان سنتی قزوین استفاده از نظرات باغداران و سمن‌های فعال در این زمینه ضروری بوده و صرف اعلام قرار گرفتن باغستان در فهرست آثار ملی و موضع منفعلانه و عدم اقدام عملی پذیرفتنی نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین هدایت الله جمالی پور در جلسه شورای باغستان‌های قزوین که صبح امروز در باغستان برگزار شد، گفت: نتیجه بخش بودن جلسات باغستان امری ضروری است و لازم است باغداران نیز در این راستا همکاری داشته باشند تا تصمیم‌گیری‌ها درست اجرا شود.

استاندار قزوین ادامه داد: درواقع استفاده از نظرات باغداران لازم است و صرف اعلام قرار گرفتن باغستان در فهرست آثار ملی و موضع منفعلانه و عدم اقدام عملی از طرف میراث فرهنگی پذیرفتنی نیست.   

وی ابراز کرد: باغستان سنتی قزوین طی زمان و براثر عوامل متعدد از 6 هزار هکتار به 2500 هکتار کاهش پیدا کرده و اکنون نیز در معرض خطر قرار دارد؛ از این رو لازم است سازمان باغستان با عمل مطابق اساس نامه و استفاده از نظر باغداران و سمن‌های فعال در این زمینه راه‌های کاربردی را اجرایی کند؛ چرا که نگاه دولتی‌ها تاکنون نتوانسته این وضعیت را حل و فصل کند.

نماینده عالی دولت در استان قزوین تاکید کرد: حفظ باغستان سنتی قزوین بعنوان سرمایه ملی باید اولویت اصلی ما بوده و سند دار شدن باغات، تامین آب و راه دسترسی، مجوز ساخت اتاقک و برقراری امنیت نیز در دستور کار قرار گیرد.

وی ادامه داد: ثبت اسناد اجازه ندارد هیچ باغی را به نام دستگاه دولتی سند بزند و صرف سند نداشتن باغ دلیل بر این نیست که در تملک دولت قرار گیرد؛ در این راستا اجرای طرح آمایش و کاداستر باغستان امری ضروری است.

جمالی پور عنوان کرد: باتوجه به اینکه باغستان جزء میراث ملی است لازم است ردیف دار شده و برای حفظ آن از اعتبارات ملی استفاده کنیم.

وی افزود: در راستای تامین آب باغستان لازم است ظرف مدت شش ماه طرح آب باغستان بررسی و جهت تصمیم گیری ارائه شود.

استاندار قزوین بیان کرد: ساخت اتاقک کارگری برای نگهداری ابزار آلات باغداری نیز باید مورد مطالعه کارشناسانه قرار گرفته و برای آن تصمیم گیری شود.

جمالی پور گفت:  اقتصادی کردن باغستان قزوین نیز امری ضروری است و تشکیل کمیته تخصصی در این راستا می‌تواند به تسهیل این  امر کمک کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز