خبرگزاری کار ایران

ایلنا از بحران آب در استان اصفهان گزارش می دهد؛

افزایش تقاضا برای خرید مخازن ذخیره آب در اصفهان/ خشک شدن کامل چاه‌های فلمن در روزهای اخیر/ برخی شهروندان هنگام قطع آب از مخازن آتش نشانی استفاده می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۴۴۹۶

کامیون وارد انبار می شود و مخازن پلاستیکی آب را که در اندازه‌های مختلف است ،کف انبار خالی می‌کند. فروشنده می‌گوید سطح سفارش بالا رفته و مرتب انبار پر و خالی می‌شود. آن‌قدر که دو مکان دیگر هم اجاره کردم تا بتوانم اجناس جدید را در آنجا نگه‌داری کنم.

به گزارش ایلنا از اصفهان، رضا- م مدیر مجتمع ساختمانی در خیابان چهارباغ است است. آمده تا یک مخزن دو هزار لیتری دیگر برای ساختمان‌شان خریداری کند. در حالی که حجم ذخیره مخازن را بررسی می‌کند، می‌گوید: آب نیست و مجتمع ده واحدی ما بیش از دوهفته است برای رفع مشکل قطعی و کاهش آب اقدام به نصب دو پمپ کرده  اما کافی نیست و از مخزن آب آتش‌نشانی هم استفاده می کند. الان هم برای خرید مخزن اضافه دوهزار لیتری آمده ام، چون شنیدم  شرایط آب بحرانی است.

 زن خانه داری که در منطقه هفت اصفهان ساکن است، به افزایش توزیع آب با تانکر در روزهای اخیر اشاره  می‌کند و می‌گوید : دو هفته پیش برای قطعی مکرر آب، ماشین توزیع آب به محل ما آمد و مردم هم برای دریافت آب صف بسته بودند. اوضاع آب خوب نیست. تقریبا روزی دو تا سه ساعت یا اصلا آب نداریم و یا با افت شدید فشار آن مواجهیم. با این گرمای هوا و داشتن بچه کوچک، نبودن آب بسیار سخت است.

علی آقا مغازه دار میانسال  محله وحید است هم  می‌گوید: مرتب ذخیره آب معدنی مغازه را شارژ می‌کنم؛ زیرا مدام آب قطع می شود و اهالی محل برای تأمین آب به خرید آب معدنی روی می آورند. الان آب معدنی بیشتر از مواد دیگر مشتری دارد.

شایعه آلودگی آب

با افت فشار آب، آب برخی مناطق طعم و مزه خاصی پیدا کرده است و دیگر مثل قبل شفاف نیست. خانم صادقی از محله رسالت در منطقه دو اصفهان این را  می گوید: بیش از یک ماه است، که آب شرب ما کدر شده و مزه اش فرق کرده است. نمی دانم ولی شنیده ام که انگار آب چاه های اطراف اصفهان را به سیستم شرب منتقل کرده اند. شما که خبرنگارید از این موضوع باید بیشتر باخبر باشید ؟

به او اطمینان می دهم که بر اساس اخبار دریافتی ام چنین اتفاقی نیفتاده است. موضوعی که مدیر مرکز پایش و نظارت بر کیفیت آب و فاضلاب شرکت آبفای استان اصفهان نیز آن را تایید می کند: شایعاتی در فضای مجازی در خصوص آلوده بودن آب چاه های فلمن منتشر شده و می گویند آب این چاه ها وارد سیستم لوله کشی شده است. در حالی‌که امسال آبدهی تمام چاه های فلمن در حاشیه زاینده رود در هفته اخیر  به صفر رسیده و از مدار بهره برداری خارج شده اند.

فهیمه امیری ادامه می دهد: این که گفته می شود پساب نیروگاه برق اسلام آباد وارد چاه های فلمن شده و آن را آلوده کرده است نیز صحت ندارد زیرا اولاً این نیروگاه پایین تر از چاه های فلمن واقع شده و پساب آن وارد رودخانه نمی شود، ثانیاً چاه های فلمن به طور کلی خشک شده و آبی برای استحصال ندارد.

به گفته وی آب مورد نیاز استان از تصفیه خانه آب باباشیخ علی تامین می شود و کیفیت آب شرب و حفظ سلامت شهروندان خط قرمز آبفای استان اصفهان است و به همین دلیل آب توزیع شده در شبکه آبرسانی اصفهان بزرگ به صورت مستمر توسط کارشناسان کنترل کیفی آزمایشگاه شرکت آبفا و مرکز بهداشت محیط استان مطابق با استاندارد های ۱۰۵۳ و ۱۰۱۱  مورد پایش و آزمایش قرار می گیرد.

طبق گزارش مرکز پایش و نظارت بر کیفیت آب و فاضلاب شرکت آبفای استان اصفهان هیچ گونه موارد ابتلا به بیماری های گوارشی از طریق آب شرب از سوی مرکز بهداشت استان گزارش نشده و آب موجود در شبکه آبرسانی 98 شهر و 948 روستای تحت پوشش آبفای استان اصفهان کاملاً سالم است و نیاز به جوشاندن و یا تصفیه مجدد ندارد.

تخصیص آب به صنعت

بحران آب جدی است، ولی مردم چندان به آن باور ندارم. محمد 31 ساله که در یکی از شرکت های اقماری صنایع اطراف اصفهان کار می کند معتقد است اگر واقعا آب نیست، پس چرا همچنان شاهد راه اندازی صنایع آب بَر در اصفهان و شهرهای اطراف از جمله یزد هستیم که از اصفهان آب می گیرند؟ پس یا آب هست و می خواهند مردم را بترسانند و یا بحران آب برای خود مسئولان بی اهمیت است.

براساس گزارش ایلنا این در حالی است که همچنان شرکت‌های فعال در راه‌اندازی صنعت فولاد در کشور به ویژه در اصفهان، از این شهر و شهر‌های اطراف برای راه‌اندازی کارخانه فولاد سازی در خواست راه‌اندازی کارخانه دارند. به گفته مدیر پروژه یکی از این شرکت‌ها که نخواست نامش فاش شود این مؤسسات بخاطر نبود آب و خشکسالی دست رد به این درخواست‌هانمی زنند زیرا معتقدند تأمین آب بر عهده‌ها آنها نیست و آنها تنها سفارش‌ها را انجام می‌دهند و پولش را می‌گیرند و تأمین آب با خود متقاضیان است.

نکته حائز اهمیت اجرای پروژه فولاد سازی توسط شرکت‌های اصفهانی برای مشتریان یزدی است. این اتفاق در حالی رخ می‌هد که هم اصفهانی‌ها می دانند شرایط آب بحرانی است و بخشی  از آب شرب یزد از اصفهان تامین می‌شود و یهم زدی‌ها می‌دانند این آب    مختص شرب  شهروندان اصفهانی بوده و قرار نیست در صنعت مورد استفاده قرار بگیرد.

گزارش: سمیه مسرور

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز