خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

مسیر ناهموار سرمایه‌گذاری در استان فارس/ مسئولان فقط به واگذاری و فروش زمین اکتفا می‌کنند/ تمایل سرمایه‌گذاران هم بیشتر تجارت است تا تولید

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۴۰۰۴

بوروکراسی اداری و فروش زمین با قیمت های گران و دریافت سود به نرخ تورم از صنعتگران بابت دیر کرد و تأخیر در پرداخت زمین‌های شهرک صنعتی باعث شده تا سرمایه‌گذاران و جوانان قید راه اندازی واحدهای تولیدی را زده و سرمایه هایشان را وارد دیگر بازارها مانند بورس کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز سال‌هاست که افرادی که قصد راه‌اندازی واحد تولیدی در شهرک‌های صنعتی استان را دارند با مشکلات متعددی مواجهند و آن قدر پله های ساختمان  ادارات را بالا و پایین می روند که  که دیگر جانی برای راه اندازی واحد تولیدی برایشان نمی ماند.

با بررسی از وضعیت شهرک‌های صنعتی استان به راحتی کرختی و کسادی را مشاهده می‌کنید به طوری که مردم باید برای دریافت یک زمین در دور ترین نقاط استان پول‌های زیادی بپردازند.

 رئیس خانه صمت فارس با بیان اینکه فعالان اقتصادی و تولید کنندگان به هیچ وجه از شرایط اقتصادی و وضعیت راضی نیستند می گوید: بی شک نباید در حوزه زمین برای تولید کنندگان تا این حد گران شود و صنعتگران در استان برای راه اندازی واحدهای تولیدی در گیرو دار زمین گرفتن باشند.

سهراب شرفی در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه متاسفانه مدیریت کشور بخصوص استان فارس بیشتر توجهش را بر فروش زمین به صنعتگران معطوف کرده و توجهی به رشد صنعت و تولید ندارد، می‌افزاید: در شرایطی که صنعت هیچ گونه ارزش افزوده ندارد چرا باید قیمت زمین در شهرک های صنعتی تا این حد افزایش پیدا کند و گران شود.

رئیس خانه صمت فارس در ادامه می افزاید: اگرچه تامین آب، برق، گاز و .... در مقابل شهرک های صنعتی از نخستین وظایف شرکت شهرک ها به شمار می رود اما شرکت شهرک های صنعتی بدون دادن هیچگونه امکاناتی تنها به گران کردن و افزایش قیمت زمین در شهرک های صنعتی اکتفا کرده است.

افزایش قیمت زمین بدون امکانات خیانت به تولید است

شرفی با اشاره به اینکه افزایش قیمت زمین بدون فراهم کردن امکانات خیانت به تولید و اقتصاد کشور است، ادامه می دهد: نباید فراموش کرد که شهرک های صنعتی نباید زمین ها را با قیمت بالا به صنعتگران و تولید کنندگان بفروشند.

رئیس خانه صمت فارس با بیان اینکه هیچکس با فروش زمین با قیمت های بالا و فراهم نکردن امکانات مقابله نمی‌کند، ادامه می دهد: متاسفانه افرادی هم که در این بخش فعالیت می کنند توجه و نگاهشان را به زمین فروشی معطوف می کنند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس با اشاره به اینکه نباید فراموش کرد که فروش زمین با قیمت های بالا در شرکت شهرک های صنعتی فارس هیچ معنا و مفهومی ندارد، می افزاید: متاسفانه در شرایط فعلی به جای اینکه مردم بتوانند با خیال آسوده در شهرک های صنعتی سرمایه گذاری کنند از این کار سر باز می زنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در بخش تولید نقش دلالی حاکم است می گوید: ذکر این نکته ضروری است که تولید و رشد صنعت در شهرک ها خیلی نقشی ندارد.

مسئولان به هیچ وجه از تولید حمایت نمی کنند

نماینده شیراز و زرقان در ادامه با اشاره به اینکه در شرایطی که مشکلات زیادی بر سر راه تولید کنندگان قرار دارد انتظار رشد تولید و رونق اقتصادی به دور از انصاف است، می گوید: نباید فراموش کرد که در مرحله نخست موضوع تولید نیازمند حمایت دولت است چرا که در صورتی که دولت از تولید حمایت کند مردم و تولید کنندگان می توانند در خانه هایشان و زیر زمین منازل مسکونی کالا تولید کنند و زیر زمین های واحدهای مسکونی را به واحدهای تولیدی تبدیل کنند.

علیرضا پاک فطرت در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه در شرایط فعلی متاسفانه هیچ فردی به موضوع تولید اهمیت نمی دهد، می افزاید: ذکر این نکته ضروری است که تولید به معنای واقعی باید از پرداخت مالیات معاف باشد و کارگر و کارفرما بتوانند از تولید به اندازه یکسان بهره ببرند.

مسیر ناهموار سرمایه‌گذاری در استان فارس/ مسئولان فقط به واگذاری و فروش زمین اکتفا می‌کنند/ تمایل سرمایه‌گذاران هم  بیشتر تجارت است تا تولید

پاک فطرت در ادامه با بیان اینکه مسئولان به هیچ وجه از تولید حمایت نمی کنند و تنها به سر دادن شعار در بخش تولید اکتفا کرده اند، ادامه می دهد: با بررسی از تاریخ متوجه می شوید که مسئولان اقدامات مناسبی جهت رشد تولید در کشور انجام نداده اند.

عضو کمیسیون عمران بیان می کند: برخی از افراد با داشتن طرحی برای ایجاد یک واحد صنعتی و تولیدی به شهرک صنعتی مراجعه می کند اما پس از مدتی متوجه می شود که قیمت و امکانات زمین در بازار آزاد و دیگر مناطق به مراتب ارزان تر از شهرک صنعتی است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه مسئولان شهرک صنعتی به جای ارائه خدمات رایگان به صنعتگران و تولید کنندگان در مرحله نخست مبالغ زیاد و هنگفتی را از افراد دریافت می کنند و افراد و تولید کنندگان را سر کیسه می کنند، می افزاید: نباید فراموش کرد که چنین رفتاری با تولید کنندگان و صنعتگران اشتباه و نادرست است.

فارس استان صنایع خاموش

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن هم با بیان اینکه تمام نماینده های استان متفق القول معتقدند که فارس استان صنایع خاموش است می گوید: نبود صنایع خاص و چشمگیر در استان فارس باعث شده که صنعت فارس در سال های گذشته با مشکلات متعددی مواجه شود به طوری که صنایعی مانند الکترونیک، آزمایش  که در گذشته جزو صنایع مهم استان بود یا تعطیل شدند یا در حال تعطیل شدن هستند.

حجت الله فیروزی در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه فارس در گذشته یکی از استان های سرآمد در بخش الکترونیک بود می افزاید: متاسفانه وضعیت نابسامان صنایع استان باعث شده تا فارس در سال های گذشته در بخش اقتصاد با مشکلات متعددی مواجه شود.

وی در رابطه با مشکلات صنعتگران و تولید کنندگان می گوید: به عنوان مثال دو فرد جوان با انگیزه ای خاص با جور کردن یک میلیارد تومان سرمایه در تلاشند تا یک واحد تولیدی را راه اندازی کنند که مشکلات موجود باعث شده این افراد دست از فعالیت بکشند.

تمایل افراد بیشتر به سمت تجارت است تا تولید 

نماینده مردم کوه‌چنار و کازرون در ادامه با اشاره به اینکه اقتصاد استان فارس به دلیل وسعت زیادی زمین هایی که دارد بر پایه کشاورزی شکل گرفته است، خاطر نشان می کند: با بررسی در تاریخ های گذشته متوجه می شویم که تمدن ها در نقاطی که آب وجود داشته است شکل گرفته است.

فریدون عباسی در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه در حال حاضر در برخی شهرستان های استان تمایل افراد بیشتر به سمت تجارت است تا تولید کالاهای صنعتی ادامه داد: بعضی از افراد سرمایه هایشان را بیشتر به سمت خرید و فروش هدایت می کنند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز