خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

عقب ماندگی ۱۶ ساله ایلام از کاروان توسعه/افرایش دگر‌کشی در ایلام

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۳۸۸۸

نماینده مردم ایلام در مجلس با بیان اینکه ریشه بسیاری از آسیب های اجتماعی در استان ایلام به بیکاری و فقر بازمی‌گردد ،گفت: ایلام ۱۶ سال از قافله توسعه یافتگی کشور عقب مانده است، ۸ سال اول را درگیر جنگ و ۸ سال بعدی را درگیر بازسازی پس از جنگ بوده است.

علی اکبر بسطامی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه استان ایلام از بالاترین درجه فلاکت در کل کشور قرار دارد، افزود: امروز در استان ایلام زیر ساخت های توسعه ای و مراکز نشاط آور برای مردم تقریبا وجود ندارد و اگر هم دارد بسیار ضعیف است.

مهاجرت به خارج از کشور و حاشیه شهرها به دلیل بیکاری

بسطامی عنوان کرد: اگر چه بر اساس آمارها مدام اعلام  می شود که در استان شغل ایجاد شده ولی اصلا اینطور نیست و بسیاری از جوانان ما به دلیل بیکاری و فقر برای شرایط کاری به خارج از کشور و یا به شهرهای بزرگ مهاجرت کرده اند که در مقاطعی از سال به ایلام بازمی‌گردند.

وی اضافه کرد: جوانان ایلامی با مشکلات زیادی مانند بیکاری، فقر، تورم و آسایش مواجهند.اغلب شان امیدی به اینکه  در استان بتوانند از شرایط زندگی بهتری برخوردار باشند وجود ندارد.

بخشی از مشکلات به دوران جنگ تحمیلی بازمی‌گردد

نماینده مردم ایلام در مجلس تصریح کرد: بخشی از مشکلات مردم استان ایلام به دوران جنگ تحمیلی بازمی‌گردد و هنوز مردم این استان از شرایط و اتفاقات جبران ناپذیر دوران جنگ تحمیلی مانند بمباران‌های ویرانگر و به خاک و خون کشیده شدن آنها و خانواده های شان  که باعث شد مردم در شرایط بغرنج روحی و معیشتی قرار بگیرند، رها نشد‌ه اند.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر برای ارزیابی آسیب های اجتماعی در استان ایلام کارگاه‌هایی راه اندازی شد اما بررسی‌ها   نشان می‌دهد تاثیر مثبت چندانی نداشت. در سال‌های گذشته و در  یک مقطعی بالاترین نرخ خودکشی را در استان به بدترین شکل ممکن مانند خودسوزی و یا خودکشی‌های غیر متعارف داشته‌ایم.

اخیرا هم در استان با موضوع دگرکشی روبه رو هستیم

بسطامی بیان کرد:  اخیرا هم در استان با موضوع دگرکشی روبه رو هستیم که این موضوع هم ریشه در فقر اقتصادی یا مسائل محیطی دارد. مردم اینجا آستانه صبر و تحمل شان بسیار پایین آمده که با کوچکترین مشکل هم باعث کشتن دیگران می شوند و هم درمواردی پس  از قتل  دیگران ، خودشان را می کشند. در طول یک سال گذشته در استان ایلام این گونه قتل‌ها بسیار زیاد رخ داده است. به نظرم مسئولان مربوطه به این مسائل باید توجه بیشتری نشان دهند.

پیش بینی 460 میلیارد تومان اعتبار برای  استان

نماینده مردم ایلام در مجلس افزود: خوشبختانه در مجلس یازدهم راجع به  آسیب های اجتماعی در تلفیق و صحن مجلس اعتبارات بسیار خوبی در نظر گرفته شده که برای استان ایلام رقمی حدود 460 میلیارد تومان پیش بینی شده؛  که در حوزه طلاق، اعتیاد و حاشیه نشینی با هماهنگی بخش هایی از محرومیت زدایی سپاه انجام می شود.

مهم ترین مشکلات روستاها 

وی گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلاتی کشور ،از جمله ایلام نداشتن  زیر ساخت‌های توسعه ای است. جدا از آن مهم‌ترین مشکل این روستاها آب و راه است. اگر در این روستاها مشکلات زیر ساختی عمرانی از جمله آب، راه، آموزش و بهداشت  فراهم کنیم مردم مهاجرت نمی کنند و حاشیه‌نشین نمی‌شوند. بسیاری از مشکلات ما در همین نقاط آسیب خیز  حاشیه شهرهای بزرگ اتفاق می افتد که روستاییان به جای اینکه در چرخه تولید کشور نقش آفرین باشند امروز به کار عملگی در حاشیه شهرها برای سیر کردن شکم شان روی آورده‌اند.

بسطامی عنوان کرد:  البته ما در بودجه 1400 باز اعتبارات خوبی  برای برطرف کردن آب و راه های روستایی گذاشته ایم و بخشی نیز برای بهداشت در نظر گرفته شده که کفایت نمی کند.  به نظرم اگر مهاجرت معکوس را در استانهای محروم ترویج دهیم که مردم از حاشیه شهرها به شغل آبا و اجدادی شان بازگردند بسیاری از مشکلات این روستاییان برطرف می شود به خصوص استان های محرومی که جوانان شان اقدام به خودکشی از روی فقر و بیکاری می کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز