خبرگزاری کار ایران

چهار طرح انتقال آب در روستاهای خلیل‌آباد خراسان رضوی بهره‌برداری شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۳۶۹۶

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد در استان خراسان رضوی گفت: از ابتدای امسال بیش از ۱۲ کیلومتر خط انتقال آب در چهار روستای این شهرستان به بهره‌برداری رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، محمود شبان در این باره افزود: درسه ماه اول امسال به منظور صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی و افزایش راندمان تولید، خط انتقال آب با لوله در روستاهای تکمار، کندر، دهنو و مهدی آباد از توابع بخش مرکزی و ششطراز این شهرستان اجرا شد. 

وی ادامه داد: با اجرای این طرح‌ها امکان آبیاری ۱۹۰ هکتار از زمینهای کشاورزی این روستاها فراهم شد.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد با بیان اینکه منابع تامین آب این زمین‌ها چاه عمیق می باشد گفت: پیش از این آبیاری این روستاها به صورت سنتی انجام می شد و میزان هدر رفت آب ۵۰ درصد بود اما با انتقال آب با لوله بازدهی آن به ۱۰۰ درصد می‌رسد.

وی افزود: در اجرای این طرح ها ۱۰ میلیارد ریال هزینه شده و برای ۴۰ نفر به صورت مستقیم و برای ۱۷۰ نفر به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد شده است.

شبان از متقاضیان و بهره برداران منابع آب خواست به منظور صرفه جویی در مصرف آب و کاهش هزینه های تولید برای پیگیری طرح های خود به مدیریت جهاد کشاورزی مراجعه کنند.

وی همچنین از آغاز فصل برداشت انگور یاقوتی از سطح ۳۰۰ هکتار تاکستان‌های شهرستان خلیل آباد خبر داد و گفت: این شهرستان در مجموع دارای پنج هزار و ۷۲۷ هکتار باغات انگور می باشد.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد افزود: انگور یاقوتی یکی از زودرس ترین ارقام انگور است که  از نظر کیفیت از درجه بالایی برخوردار بوده و از این سطح نزدیک به چهار هزار و ۵۰۰  تن انگور برداشت می‌شود که به بازارهای داخلی و سایر استان‌ها جهت تازه خوری ارسال می گردد.

وی ادامه داد: با تغییر شرایط اقلیمی و کاهش بارندگی در سال های اخیر مشکل کم آبی به عنوان تهدید جدی در تاکستان ها خود را نشان داده است به طوری که در برخی شهرستان های انگورخیز همچون خلیل آباد کاهش سطح زیرکشت انگور و نابودی بخشی از باغات به عنوان معضل اساسی گریبان‌گیر انگورکاران شده است.

شبان گفت: برای مقابله با تهدید کم آبی در تاکستان‌ها، راهکارهای کاربردی و مفید وجود دارد که کاهش مصرف آب با افزایش بهره وری در باغات انگور، تنظیم دور و زمان آبیاری براساس نیاز انگور، استفاده از سیستم‌های آبیاری تحت فشار، مدیریت تاج و پوشش سبز انگور، مدیریت پوشش گیاهی سطح خاک در تاکستان و استفاده از ارقام پایدار در برابر خشکی از جمله موارد موثر در مدیریت مصرف آب در باغات انگور به شمار می‌روند که در سال های اخیر پیشنهاد و عملیاتی شده است. 

وی افزود: همچنین ارقام تجاری و جدید توسط مراکز و موسسات تحقیقاتی معرفی شده که دارای راندمان، کیفیت و عملکرد مطلوب می باشند و جهاد کشاورزی آماده همکاری با متقاضیان ارقام جدید  است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز