خبرگزاری کار ایران

کیانپور خبر داد:

اصفهان میزبان اولین جشنواره بین المللی صنایع دستی ایران

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۳۶۶۶

اولین جشنواره بین المللی صنایع دستی ایران در تیرماه ۱۴۰۰ با مشارکت وزارت میراث فرهنگی، اداره کل میراث استان، شهرداری اصفهان و هلدینگ کافل در اصفهان برگزار خواهد شد.

به گزارش ایلنا از اصفهان، مجری نخستین جشنواره بین المللی صنایع دستی ایران با اعلام این خبر گفت:  با توجه به فعالیت بیش از 50 هزار هنرمند صنایع دستی که در قالب یک سوم صنایع دستی جهان در استان اصفهان برنامه ریزی برای برگزاری این جشنواره در بخش های مسابقه بین المللی نشان دست خلاق، نشان ملی همای زرین، مسابقه ملی فرش، طراحی فرش دستباف، طراحی خلاقانه صنایع دستی، طراحی پوشاک با صنایع دستی و بسته بندی و استارتاپ های صنایع دستی به همراه برگزاری کارگاه ها و نشست های علمی و تخصصی و اجلاس شهرهای جهانی وملی صنایع دستی به همراه نمایشگاه آثارهنرمندان در دستور کار قرار گرفت.

ستار کیانپور ادامه داد: بالاترین نشان صنایع دستی در جمهوری اسلامی ایران نشان دست خلاق است که به برگزیدگان اولین جشنواره بین المللی صنایع دستی ایران اهدا خواهد شد؛ علاوه بر این تلاش می کنیم برای بازاریابی در عرصه بین الملل به برگزیدگان کمک کنیم، چراکه معتقدیم عاملی برای حفظ جایگاه هنرمندان و هنر ایرانی خواهد بود.

وی یادآور شد: جایزه نشان بین المللی «دست خلاق» در راستای پاسداری و نکوداشت مقام شامخ و ارزنده ی هنرمندان حوزه ی صنایع دستی و هنرهای سنتی، به عنوان عالی ترین نشان این حوزه در عرصه های بین المللی در نظر گرفته شده و برای اولین سال برگزاری به 6 نفر(3 هنرمند داخلی و 3 هنرمند خارجی) اعطاء می شود؛ از سوی دیگر نام دارندگان این نشان به عنوان میراث زنده بشری در حافظه تاریخی هنری دنیا ثبت و ضبط خواهد شد.

به گفته کیانپور، هلدینگ کافل به عنوان مجری برگزاری این جشنواره، با ایجاد دبیرخانه اجرائی، هیات علمی، داوری مسابقه و  فعالیت خود را آغاز و با تهیه فراخوان جهت حضور نخبگان، هنرمندان و فرهیختگان رشته های مختلف صنایع دستی در همایش ها، مسابقات بین المللی، کارگاه های بین المللی و برنامه های جانبی جشنوراه از جمله پویش های برنامه ریزی شده، با ایجاد ارتباط با ادارات کل 31 استان کشور و وزارتخانه های  25 کشور هدف گردشگری و صادرات صنایع دستی ایران، زمینه را برای حضور آنان فراهم آورده است.

مجری نخستین جشنواره بین المللی صنایع دستی ایران با اشاره به اینکه این جشنواره یک نیاز مهم و اثربخش با نگاهی جامع و بین المللی در حوزه صنایع دستی ایران است، افزود: با استفاده از تمامی ظرفیت ها و پتانسیل های موجود از جمله صادرات وتولید در حوزه صنایع دستی، به درستی می توانیم درجهت تسهیلگری این صنعت اقدام کنیم.

کیانپور ادامه داد: دومین قسمت مهم در بخش های جشنواره ،«نشان ملی همای زرین » است که در 20 رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی که به دوبخش پررونق و کم رونق تقسیم شده اند.

به گفته وی، رشته های پررونق شامل قلمکار، مینا سازی، قالی، سفالگری، منبت چوب، گلیم بافی، خاتم سازی، ملیله سازی، قلمزنی، زیورآلات و رودوزی های سنتی، چرم، زیلوبافی... و رشته هایکم رونق نظیر آیینه کاری، حجاری سنگ، گیوه بافی و قفل سازی است.

دبیرکارگروه توسعه گردشگری وصنایع دستی ایران از برگزاری ورکشاپ های تخصصی هنرمندان صنایع دستی در چهارباغ زیبا و تاریخی اصفهان خبرداد و گفت: همزمان با برگزاری جشنواره و با رعایت پروتکل های بهداشتی به مدت 20 شب در قسمتی از خیابان چهارباغ ،هنرمندان چیره دست صنایع دستی به صورت ورکشاپ، هنر بی نظیرخود را به صورت زنده به علاقه مندان آموزش می دهند.

نخستین جشنواره بین المللی صنایع دستی ایران به میزبانی اصفهان ،شهر جهانی صنایع دستی 26 تا 29 تیرماه 1400 برگذار خواهد شد و علاقه مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت جشنواره به ادرس   WWW.HIFESTIVAL.IR  مراجعه نمایند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز