خبرگزاری کار ایران

دسترس‌پذیری حق معلولین است نه امتیاز

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۲۶۵۳

سرپرست بهزیستی خراسان رضوی گفت: دسترس‌پذیری محیط شهری و روستایی، یک مطالبه عمومی است و زندگی ۴۰ درصد افراد جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، مسعود فیروزی در آغاز اولین جلسه‌ ستاد مناسب‌سازی خراسان رضوی در دفتر معاون هماهنگی عمرانی استانداری افزود: متأسفانه دسترس‌پذیری در منابع فارسی به اندازه‌ی منابع انگلیسی و در سایر کشورهای جهان، چنانکه باید مورد تأکید و توجه قرار نگرفته به طوری که ویکی‌پدیای فارسی فقط یک مقاله در این مورد دارد و تاریخ به‌روز رسانی صفحه آن شش ماه قبل است اما ویکی‌پدیای انگلیسی، ۲۷ صفحه مقاله دارد که داخل آن ۲۷ لینک برای مطالعات تخصصی بیشتر و ۹۰ منبع ارجاعی و استنادی وجود دارد.

وی دسترس‌پذیری را به جای مناسب‌سازی بکار برد و گفت: دسترس‌پذیری واجد یک حق است نه یک امتیاز و هنگامی که از مناسب‌سازی استفاده می‌کنیم گویا امتیازی به افراد دارای معلولیت می‌دهیم در حالی که این یک حق مسلم برای این گروه از شهروندان است که مانند سایرین از حق زندگی اجتماعی و بهره‌مندی از مواهب جامعه برخوردار باشند.

وی با بیان اینکه خراسان رضوی در سال‌های گذشته جایگاه بسیار خوبی در سطح کشور در امر مناسب‌سازی داشته گفت:‌ تا یک سال پیش ما برای پنج سال متوالی رتبه اول کشور را دارا بودیم و در یک سال گذشته به جهت اینکه جلسه ستاد مناسب‌سازی را تشکیل نداده‌ایم از رتبه یک به رتبه پنجم رفته‌ایم که ما پیشنهاد می‌کنیم جلسه‌ بعدی ستاد در دفتر استاندار تشکیل شود که اهمیت بیشتری برای اعضا داشته باشد و شخص استاندار نیز مستقیما در جریان عملکرد دستگاه‌ها قرار گیرند.

فیروزی گفت: دستور معاون اول رئیس جمهور در سال ۹۸ به ستاد استان این است که تمام اماکن عمومی باید ظرف سه سال مناسب‌سازی شود.

وی افزود: همچنین همه‌ خدمات شهری باید ظرف سه ماه به صورت الکترونیکی انجام شود که افراد دارای معلولیت بتوانند به راحتی از آنها بهره‌مند شوند.

سرپرست بهزیستی خراسان رضوی تأکید کرد: همچنین در مورد مجتمع‌های بین‌راهی، پایانه‌های مسافربری و سایر نهادها نیز وظایفی تعیین شده و صدا و سیما نیز مکلف به اطلاع‌رسانی در این زمینه شده است.

فیروزی تصریح کرد: با وجود تأکید مقامات کشور و ستاد مناسب‌سازی استان، متأسفانه بسیاری دستگاه‌ها به وظایف قانونی و مصوبات این ستاد عمل نکرده‌اند که باید به نحو صلاحدید استان، با آنها برخورد شود.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: در سال ۹۶ نزدیک به ۶۰ اداره کل از نظر عملکرد مناسب‌سازی ارزیابی شده‌اند که چهار رتبه ضعیف، متوسط، خوب و عالی برای سطوح مختلف این عملکرد در نظر گرفته شده است و در سال بعد قرار شد که سه هزار دستگاه دولتی مورد ارزیابی قرار بگیرند.

حمیدرضا علی‌زاده افزود: در سال ۹۷ نتیجه این ارزیابی آن شد که ۱۱ اداره ضعیف، ۲۶ اداره متوسط، ۱۲ اداره خوب و ۸ اداره عالی تعیین شدند.

وی خاطر نشان کرد: در سال ۹۸ تعداد ۲ دستگاه ضعیف، ۲۴ اداره متوسط، ۲۰ اداره خوب و ۱۰ اداره نیز عالی ارزیابی شدند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز