خبرگزاری کار ایران

مدیرکل بنیاد مسکن استان زنجان:

مقاوم سازی بیش از ۵ هزار واحد مسکونی روستایی در طول یک سال گذشته

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۲۴۵۵

مدیرکل بنیاد مسکن استان زنجان، از مقام سازی بیش از ۵ هزار واحد مسکونی روستایی در طول یک سال گذشته در استان خبر داد و گفت: ۵۱ هزار خانوار روستایی از تسهیلات مقاوم سازی مسکن بهره مند شدند.

به گزارش ایلنا از زنجان، رضا خواجه ای به مناسبت 31 خرداد ماه، سالروز زلزله ویرانگر طارم در جمع خبرنگاران با بیان اینکه، بنیاد مسکن از سال 1384 با هدف بهبود کیفیت مسکن و بافت روستایی به صورت جدی به امر مقاوم سازی مساکن روستایی پرداخته و می توان گفت؛ نقش مهمی در پیشگیری از بروز بحران به عهده دارد، اظهار کرد: این نهاد  برای مقابله با تهدید سوانح طبیعی عملیات پیشگیری پیش از وقوع سانحه را با اجرای طرح ویژه بهسازی و نوسازی سکونتگاه‌های آسیب‌پذیر روستایی و همچنین بازسازی مناطق سانحه‌دیده پس از وقوع سانحه را در دستور کار خود قرار داده، به طوری که تاکنون 51 هزار خانوار روستایی از این تسهیلات جهت بهسازی ومقاوم سازی واحدهای مسکونی خود استفاده کرده‌اند.

 خواجه‌ای ادامه داد: در طول یک سال گذشته 5083 واحد مسکونی روستایی (4883 واحد مسکونی از تسهیلات طرح ویژه بهسازی و مقاوم سازی مسکن روستایی و 200 واحد نیز از تسهیلات حوادث) در سطح استان مقاوم سازی شده است.

وی برنامه ‌ریزی ‌های‌ کوتاه‌ مدت‌ و بلند مدت‌ برای مقاوم‌ سازی‌ خانه های روستایی و  تثبیت و ایمن سازی روستاهای در معرض خطر را از دیگر اقدامات بنیاد مسکن استان در راستای پیشگیری و کاهش اثرات بلایای طبیعی دانست و افزود: لزوم بازسازی و مقاوم سازی واحد های مسکونی قبل از بحران  باید جدی گرفته شود چرا که با تحقق این امر خسارت های جانی و مالی بلایا و حوادث طبیعی به حداقل می رسد، از  این رو با این موقعیت خاص پیش آمده، باید زمینه های آسیب پذیری در زمان بحران ها را بشناسیم و با رفع آن ها، آسیب های ناشی از حوادث طبیعی را به حداقل برسانیم.

این مقام مسئول با  اشاره به اثرات طرح ویژه مقاوم سازی درسطح روستاهای استان گفت: اجرای طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی علاوه برمقاوم شدن مساکن در برابر بلایای طبیعی باعث ارتقاء سطح رفاه روستائیان، اشتغالزایی فارغ التحصیلان رشته های عمران و معماری، بکارگیری معماران و کارگران محلی و به طبع آن باعث ایجاد امنیت و آرامش درسطح روستاها توام با افزایش بهداشت و خدمات شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان تصریح کرد: با اجرای طرح بهسازی و نوسازی مسکن روستایی و احداث ساختمان های مقاوم و زیبا روز به روز چهره روستا، درحال تغییر و دگرگونی بوده و این امر موجب مهاجرت معکوس و بازگشت روستاییان از شهرها به روستاها شده است.

خواجه‌ای با تاکید بر اینکه، ضرورت مقاوم سازی در روستاها برهیچ کس پوشیده نیست، یادآورشد: برنامه اصولی مقاوم سازی خانه های روستایی علاوه بر ایمنی روستائیان موجب صیانت از سرمایه های ملی می شودکه در این میان آموزش دست اندرکاران ساخت و ساز روستایی و در نهایت رعایت اصول و ضوابط فنی و نظارت و همکاری ارگانهای دولتی در ساخت و ساز روستایی می تواند در بهبود کیفیت ساخت و ساز مناطق روستایی موثر باشد.

وی خاطر نشان کرد: ساخت‌ و ساز متکی‌ به‌ دانش‌ فنی‌ و مهندسی‌ در روستاها با استفاده‌ از سیستم‌های‌ نظارتی‌ و کنترلی‌ بر ساخت‌ و بهسازی‌ واحدهای‌ موجود مسکونی‌ و استفاده‌ درست‌ از مصالح‌ مرغوب‌ ساختمانی‌ باعث‌ می ‌شود به‌ تدریج‌ خانه ‌های‌ روستایی‌ استوار و مقاوم‌ پدید آیند.

مدیرکل بنیاد مسکن استان ادامه داد: در سطح استان زنجان 92 هزار و 678 واحد مسکونی روستایی شناسایی شده است که می توان گفت تاکنون 51 هزار واحد در مقابل زلزله مقاوم سازی شده اندکه امیدواریم با ترویج فرهنگ مقاوم سازی ساخت و سازها در مناطق روستایی ، این میزان افزایش یابد.

مدیرکل بنیاد مسکن استان با بیان اینکه،میانگین مقاوم سازی واحدهای مسکونی  در سطح کشور 41 درصد در استان زنجان 54 درصد است خاطر نشان کرد: در شهرهای زیر 25 هزار نفر هم قریب 26هزار واحد مسکونی توسط بنیاد مسکن استان مقاوم‎سازی شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز