خبرگزاری کار ایران

دستور دادستان مشهد به زایشگاه‌های مراکز درمانی برای ثبت هویت مادران باردار

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۱۱۱۳

دادستانی مشهد در یک دستور مکتوب که دوشنبه‌ گذشته صادر شده، از مراکز درمانی این شهرستان خواست، هویت مادران باردار مراجعه کننده برای زایمان را شناسایی و مختصات هویتی مادر و فرزند را ثبت کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، بر اساس مفاد نامه‌ای که معاون دادستان و سرپرست دادسرای صغار و محجورین مشهد به مراکز درمانی(ع) ارسال کرده، پیشگیری از فقدان هویت نوزادان رها شده و در نظر گرفتن مسئولیت قانونی والد، وظیفه‌ مراکز درمانی دانسته شده و مبنای درخواست دادستان، قانون حمایت از اطفال و نوجوانان و مصوبات وزارت بهداشت در زمینه تدوین شرایط احراز هویت مادران باردار در مراکز درمانی، ذکر شده است.

معاون دادستان مشهد در گفت وگو با خبرنگار ما در این زمینه گفت: به جهت اینکه نوزادان رها شده در مراکز درمانی، افزایش یافته، از مراکز درمانی مشهد خواستیم مطابق قانون، هویت والدین نوزاد را شناسایی و در دفاتر بیمارستان ثبت کنند.

نیره عابدین‌زاده افزود: تولد نوزاد بدون هویت، غیر ممکن و بی‌معنا است زیرا بیمارستان، بدون ثبت مشخصات بیمار، به وی خدمات نمی‌دهد.

وی ادامه داد: به جهت اینکه از بیمارستان به مراکز قضایی و ضابطین گزارش می‌شد که نوزادانی در بیمارستان رها شده و کسی برای تحویل گرفتن آنها مراجعه نمی‌کند به همین خاطر از مراکز درمانی خواستیم، در ابتدای ورود مادران باردار به بیمارستان، هویت قطعی مادر را احراز و اقدامات لازم برای یادآوری مسئولیت والدین در مورد نوزاد را انجام دهند و دادستانی را از نتیجه‌ی اقدامات خود مطلع کنند.

عابدین‌زاده گفت:‌ عدم ثبت مشخصات والدین نوزاد و عدم ثبت هویت آنان در دفاتر بیمارستان و گزارش به مراجع قانونی، برای بیمارستان و مسئولین مربوطه در بخش زایمان، مسئولیت قانونی دارد و دادستان به عنوان مدعی العموم از بابت ترک فعل به موضوع ورود خواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد: از آنجا که تعداد زیادی از نوزادان رها شده از طریق بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به مراجع انتظامی و قضایی معرفی می‌شوند به همین جهت از مدیران مراکز درمانی خواسته شده، هویت صاحبان نوزاد را شناسایی و به مراجع قانونی اعلام کنند.

وی تصریح کرد: با ثبت هویت والدین در مراکز درمانی، امکان خرید و فروش نوزاد یا رها کردن او، بسیار کاهش می‌یابد و زمینه‌ی ارتکاب جرم از میان می‌رود.

به گفته‌ معاون دادستان مشهد، همه امور مربوط به ورود و خروج نوزادان و کودکان به مراکز بهزیستی از طریق دادسرای صغار و محجورین انجام می‌شود و لذا، تعیین هویت نوزاد در مرکز درمانی، ورودی شیرخوارگاه بهزیستی را نیز تا حد زیادی کاهش می‌دهد زیرا نوزاد شناسایی شده، رها نخواهد شد و والدین در مقابل وی علاوه بر وظیفه‌ی شرعی و انسانی، مسئولیت قانونی و حقوقی دارند.

عابدین‌زاده تصریح کرد: این دستور شامل همه مراکز درمانی می‌شود و هر مادر باردار به هر یک از مراکز درمانی که مراجعه کنند باید مشخصات هویتی او ثبت و به مراجع قانونی گزارش شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز