خبرگزاری کار ایران

کشت 2000 هکتار نهال در اراضی بیابانی استان مرکزی

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۱۰۷۸

رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: در بازه زمانی 2 سال اخیر، 2000 هکتار نهال در اراضی بیابانی استان مرکزی کشت شده است. همچنین در این مدت 90 میلیارد ریال منابع مالی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی به اجرای طرح‌های بیابان زدایی در استان مرکزی اختصاص یافته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آتنا فرجی به مناسبت روز ملی بیابان‌زدایی (27 خردادماه)، افزود: اجرای طرح درختکاری در اراضی بیابانی شهرستان‌های اراک، کمیجان، محلات، ساوه و زرندیه از جمله اقدامات بیابانزدایی اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در این مدت بوده‌ است.

وی ادامه داد: کنترل روان‌آب در 750 هکتار از اراضی طبیعی استان مرکزی، مدیریت 16 هزار و 445 هکتار جنگل‌های دست کاشت از دیگر اقدامات اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در این مدت است.

رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی اظهار داشت: اجرای طرح احداث بادشکن غیرزنده در کانون بحران فرسایش بادی شمال و جنوب کویر میقان از جمله طرح‌های مؤثر در تثبیت شن های روان و کنترل گرد و غبار است. شهرهای اراک، داوودآباد، روستاهای حاشیه کویر میقان، قطب صنعتی، راه‌های مواصلاتی، فرودگاه و اراضی کشاورزی این شهرها تحت تاثیر شن‌های روان این مناطق هستند.

فرجی تصریح کرد: کنترل بادهای فرساینده، کاهش فرسایش خاک، حفظ رطوبت، احیا و توسعه پوشش گیاهی مقاوم و سازگار با اراضی بیابانی و کویری، جلوگیری از لگدکوبی خاک، بهبود عملکرد فیزیکی و ارتقای نفوذپذیری خاک، حفظ ذخایر ژنتیکی، جلوگیری از آلودگی هوا و کاهش گرد و غبار از جمله مزایای اجرای طرح‌های اجرای شده در اراضی بیابانی و کویری استان مرکزی است.

وی بیان داشت: استان مرکزی جز 18 استان بیابانی کشور است که در سال‌های اخیر با توجه به حجم اعتبارات تخصیص یافته در زمینه اجرای طرح‌های بیولوژیک، بیومکانیک و مدیریت مناطق بیابانی اقدامات مناسبی در این زمینه انجام شده‌ است. 440 هزار هکتار اراضی بیابانی و نیمه بیابانی در شهرستان‌های ساوه، زرندیه، محلات، دلیجان، کمیجان و خنداب و 50 هزار هکتار اراضی کویری در کویر میقان اراک وجود دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز