خبرگزاری کار ایران

دادستان قزوین:

شهرک‌های صنعتی برای ساخت واحدهای تولیدی در قزوین اولویت دارند

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۱۰۱۹

دادستان عمومی و انقلاب قزوین گفت: انتظار این است اولویت تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران در احداث واحدهای تولیدی، محدوده شهرک‌های صنعتی باشد و دستگاه‌های متولی در اعطاء مجوزات قانونی باید نسبت به این موضوع توجه داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین و به نقل از روابط عمومی دادگستری استان، محمد قاسمی درباره احداث واحدهای تولیدی خارج شهرک‌های صنعتی گفت: یکی از سیاست‌هایی که قوه قضاییه طی سال‌های اخیر در پیش گرفته، مقوله حمایت از تولید و رفع موانع آن است و از آنجایی که سال جاری نیز از سوی رهبر معظم انقلاب سال "تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها" نامگذاری شده، به طور قطع دستگاه قضائی از تمام ظرفیت در راستای تحقق شعار سال استفاده خواهد کرد.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین افزود: یکی از مشکلات استان در حوزه تولید، استقرار برخی از واحدها خارج از محیط شهرک‌های صنعتی است، که این موضوع معضلاتی را برای استان و سرمایه‌گذاران ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه استان قزوین یکی از قطب‌های صنعتی کشور است، بیان کرد: چندین شهرک صنعتی در استان قزوین فعال است که زیرساخت‌های لازم از جمله انشعابات و استقرار سازمان‌های خدمات‌رسان در آن‌ها فراهم است و واحدهای تولیدی می‌توانند از آن‌ها بهره‌مند شوند.

این مقام قضایی استان قزوین تصریح کرد: همچنین شهرک‌های صنعتی از حیث مسائل زیست محیطی، استانداردهای لازم را دارند و خدماتی که دستگاه‌های متولی باید به این واحدها ارائه دهند، به سهولت در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت و در این باره اصل بر این است که واحدهای تولیدی در این شهرک‌ها مستقر باشند.

وی اظهار کرد: متاسفانه برخی از واحدهای تولیدی در مراحل ابتدایی خارج از محدوده شهرک‌های صنعتی، زمین‌های کشاورزی را خریداری کرده و با ایجاد تاسیسات به دنبال اخذ مجوزات قانونی هستند؛ اما از آنجایی که امکان تغییر کاربری اراضی کشاورزی وجود ندارد و ابتدا باید مراحل قانونی طی شود، این واحدها در خصوص اخذ مجوزات با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده و روند تولید مختل شده است.

قاسمی تاکید کرد: بعضاً سرمایه‌گذاران در احداث واحدهای تولیدی با مقاومت کشاورزان و اهالی بومی مواجه می‌شوند و در برخی موارد درگیری‌هایی به وجود آمده و منجر به تشکیل پرونده قضایی نیز شده و این هم مزید بر علت است.

وی ادامه داد: اصلی‌ترین موضوع در این باره، بحث مسائل حوزه محیط زیست است؛ زیرا بسیاری از واحدهای تولیدی به دلیل عدم احداث زیرساخت‌های لازم، پساب‌های صنعتی را در اراضی کشاورزی رهاسازی می‌کنند و این موضوع تهدیدی علیه بهداشت عمومی است و قطعاً دستگاه قضائی با این موضوع برخورد خواهد کرد.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین عنوان کرد: انتظار این است اولویت تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران در احداث واحدهای تولیدی، محدوده شهرک‌های صنعتی باشد و دستگاه‌های متولی در اعطاء مجوزات قانونی باید نسبت به این موضوع توجه داشته باشند.

وی ادامه داد: احداث واحدهای تولیدی در درون شهرک‌ها باعث می‌شود، دستگاه‌های متولی از آن‌ها پشتیبانی کنند و اگر مانعی ایجاد شد به‌توان در سریع‌ترین زمان آن را مرتفع کرد و همچنین از خدمات مطلوب شهرک‌ها بهره‌مند شوند.

این مقام قضایی استان قزوین ابراز کرد: متاسفانه برخی از واحدهای تولیدی به مرحله تولید رسیده‌اند، اما از حیث اخذ مجوزات قانونی دچار مشکل هستند و این موضوع قطعاً در بلند مدت برای آن‌ها آسیب‌زا خواهد بود و به نهادهای مختلف نیز مراجعه می‌کنند.

وی ادامه داد: در برخی مواقع نمی‌توان برای این واحدهای تولیدی کاری انجام داد؛ زیرا مبنای ایجاد آن‌ها بر اساس چارچوب‌های قانونی نبوده و واحدی که مجوز قانونی نداشته باشد، قطعاً از حمایت‌های قانونی نیز محروم خواهد شد و چه بسا برخی اقدامات آن‌ها جنبه مجرمانه پیدا کند که برای آن‌ها پرونده قضایی تشکیل و تحت تعقیب کیفری قرار می‌گیرند.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین عنوان کرد: سرمایه‌گذاران باید از ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی به نحو مطلوب استفاده کنند و قطعاً این موضوع هزینه‌های تولید را کاهش خواهد داد.

قاسمی گفت: برخی مجوزها از سوی شهرک‌ها برای احداث واحدهای تولیدی صادر شده، که تاکنون اقدامی از سوی تولیدکنندگان صورت نگرفته و لازم است این زمین‌ها و مجوزات در اختیار سرمایه‌گذران جدید قرار گیرد تا زمینی در محدوده شهرک‌ها معطل نماند و واسطه‌گری هم نشود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز