خبرگزاری کار ایران

مدیر جهاد کشاورزی کرج تاکید کرد؛

آبیاری نوین و کشت گلخانه‌ای، راهکاری مناسب برای بحران کم آبی/ضرورت حمایت از تولید محصولات دارای استراتژی غذایی

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۰۰۶۳

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرج، گفت: توسعه آبیاری نوین از اهمیت ویژه ای برخوردار است چراکه به دلیل بحران خشکسالی کشور، منابع آبی پاسخگوی نیاز کشاورزان نیست و باید برای برداشت محصول بیشتر، اراضی به صورت کشت گلخانه ای، اداره شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از البرز، اسماعیل صارمی امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته کشاورزی برگزار شد، اظهار داشت: تولید محصولات کشاورزی با توجه به رشد روزافزون جمعیت، پاسخگو نیست لذا باید با توجه به شرایط اقلیمی و جمعیت آینده، کشاورزان از حمایت دولت بهره مند شوند‌.

وی با عنوان اینکه در جریان کم آبی کشور هستیم ولی باید حداکثر استفاده را از منابع آبی داشته باشیم، ادامه داد: چیزی که کشاورزی را تحت تاثیر قرار می دهد به واسطه استفاده بیشترین حجم آب کشور است ولی هدف، بهره برداری بیشتر از ذخایر آبی است و در این ارتباط طرحهای خوبی، برنامه ریزی شده است.

صارمی تصریح کرد: توسعه آبیاری نوین از اهمیت خوبی برخوردار است چراکه منابع آبی پاسخگوی نیاز کشاورزان نیست و باید بخشی از اراضی به صورت گلخانه ای، کشت شود چراکه در این صورت با کمترین آبیاری و سموم، بیشتر محصول، برداشت می شود.

وی با اشاره به اینکه هدف اصلی حفظ اراضی زراعی باغی است اما به واسطه برخی سیاست ها و دخالت بعضی از نهادها و دستگاههای مدیریت شهری نه تنها به تغییر کاربری ها  کمتر توجه می کند بلکه به گسترش آن نیز دامن می‌زند.

صارمی تاکید کرد: حفظ کاربری اراضی کشاورزی با توجه به محدودیت و نیاز جمعیت،  اهمیت خاصی دارد چراکه اگر تغییر کاربری صورت گیرد در آینده، امنیت غذایی کشور دچار اختلال می شود.

وی گفت: هوشمندسازی برای پایش اراضی در البرز کلید خورده است. این امکان، کمک می کند تخلفات ساخت و ساز به فاصله ۳ روز شناسایی و اعلام شود که با استفاده از مختصات داده شده به کشاورز اخطار داده می شود.

صارمی اضافه کرد: ۹۹درصد از ساخت و سازها در اراضی کشاورزی، مجوز ندارند و این هوشمندسازی کمک می کند قبل از ساخت و ساز کامل، پیگیری شود.

وی با توجه به اهداف و عملکرد سال گذشته جهاد کشاورزی شهرستان کرج گفت: با توجه به مشکل کم آبی کشور، طرح الگوی کشت برای کاشت درست و به موقع محصول کشاورزی، مورد توجه قرار گرفت که در این راستا لازم است از کانال رسانه ها برای کشاورزان توجیه شود.

مدیر جهاد کشاورزی کرج گفت: در مقایسه با سایر کشورها، شرایط استفاده از زمین کشاورزی و آبیاری آنها تا حدودی برای کشاورزان با هزینه ناچیز دنبال می شود.

این مدیر به استراتژی جهاد کشاورزی شهرستان کرج اشاره کرد و گفت: ما استراتژی بیل و کلنگ را دنبال می کنیم که کلنگ تغییر کاربری است برای کمک به کارآیی بیل کشاورزان و چنانچه بیل کشاورزان را در تولید بگیرند و ساخت و ساز غیر مجاز جایگزین آن شود، کلنگِ جهاد کشاورزی به مبارزه با آن به کمک کشاورزان خواهد آمد.

صارمی به اهمیت انتخاب محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: بعضی از محصولات به هر قیمت نباید تولید شود مثل هندوانه که آبیاری بیشتری لازم دارد اما بعضی محصولات مانند گندم و جو که دارای استراتژی کشاورزی هستند باید مورد حمایت دولت قرار گیرد که از وابستگی خارجی و واردات آن کاسته شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرج تصریح کرد: در هفته جهاد کشاورزی پروژه هایی به بهره برداری رسید که در مجموع برای بهسازی کانال و نهرها و چاههای کشاورزی و تولید بیشتر با ۷ طرح و اعتباری معادل ۵۰ میلیارد ریال‌،  ۱۱۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

وی گفت: ۴۰درصد از اراضی کشاورزی و باغی شهرستان کرج به سیستم آبیاری نوین مجهز شده است که باید برای حفظ کاربری کشاورزی، آبیاری نوین گسترش پیدا کند‌.

صارمی اظهار داشت: در سال گذشته ۳۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی با آبیاری نوین، تجهیز شده است و در سطح روستاهای جاده چالوس به دلیل فشار مناسب آب جاری رودخانه، ابیاری کشاورزی به صورت‌ کم فشار انجام می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرج گفت: در بحث ترویج و آموزش بهره برداران مدتی است که به واسطه کرونا به صورت وبینار برگزار می شود و ۳۰ نفر نمونه کشاورزی شدند و شهرستان کرج ۲ نفر در حوزه ملی تعاونی و تولید نهال کشاورزی، حائز رتبه برتر شدند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز