خبرگزاری کار ایران

مدیر امور منابع آب سبزوار:

فروش مازاد آب برای بخش کشاورزی نداریم

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۹۶۰۱

مدیر امور منابع آب سبزوار گفت: کشاورزان باید در مصرف آب مدیریتی خوبی را در دستور کار قرار دهند زیرا در بخش کشاورزی هیچ گونه فروش مازاد آب نخواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا،  نشست کارگروه آب، کشاورزی و منابع طبیعی با حضور محبی نماینده مردم سبزوار در مجلس، اورانی مدیر کل سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، علوی مقدم فرماندار،ثابتی مقدم مدیر امور منابع آب، امانیان رئیس جهاد کشاورزی سبزوارو جمعی از مدیران اداره صنعت معدن و تجارت،اداره برق و آب و فاضلاب در فرمانداری شهرستان سبزوار برگزار شد. 

در ابتدای این نشست «محمد ثابتی مقدم»مدیر امور منابع آب سبزوار با ارائه گزارشی از کاهش بارندگی ها و راهکارهای مقابله با بحران خشکسالی و همچنین شیوه نامه های فرهنگی برای صرفه جویی در مصرف منابع ابی در بخش های شرب،کشاورزی،صنعت گفت: در راستای جبران کسری مخزن و به تعادل رساندن مخازن،فعالیت های بسیار خوبی انجام شده است.

وی افزود: در این راستا اقداماتی از جمله انسداد چاه‌های غیر مجاز، جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های مجاز، نصب کنتورهای هوشمند آب و برق بر روی چاه‌های کشاورزی و همچنین توزیع بسته های فرهنگی و اطلاع رسانی برای آگاهی بخشی شهروندان می توان اشاره کرد.

ثابتی مقدم یادآور شد: کشاورزان باید در این خصوص همکاری بیشتری با ما داشته باشند و در مصرف آب مدیریتی خوبی را در دستور کار قرار دهند.در غیر این صورت با چالش های جدی و مشکل آفرین روبرو خواهند شد.زیرا هیچ گونه فروش مازاد آب نخواهیم داشت.

وی عنوان کرد: کنترل سیلاب و رواناب از طریق آبخوانداری، می‌تواند برای تغذیه مخازن آب زیر زمینی بسیار مفید باشد و از آن به عنوان یک فرصت استفاده کردن است.

وی همچنین در حاشیه این جلسه یادآور شد: ایران با برداشت ۸۶ میلیارد متر مکعب آب در سال بالاترین حجم برداشت آب را برای مصارف کشاورزی نسبت به ارزش صادرات کشاورزی اش در جهان دارد و این در حالی است که برزیل به عنوان چهارمین صادر کننده بزرگ محصولات کشاورزی جهان تنها ۳۹ میلیارد متر مکعب آب در سال مصرف می کند.

مدیر امور منابع آب شهرستان سبزوار تصریح کرد: کشاورزی غلط در ایران عامل اصلی نابودی منابع آبی و خشکسالی های فعلی کشور است.

در ادامه این نشست محبی نماینده مردم سبزوار در مجلس گفت: بحث آب یک ابر چالش است. هر فردی در حوزه فعالیت مدیرتی خودش باید درباره فرهنگ سازی مصرف و صرفه جویی آب اقدام کند.

وی با اشاره به این که توسعه سیستم های نوین آبیاری باید در اولویت قرار گیرد خاطر نشان کرد: در زمینه آبخوانداری و آبخیزداری ایستگاه‌های متولی فعالیت بیشتری انجام دهند تا منابع آب زیر زمینی تغذیه شود.

علوی مقدم فرماندار شهرستان سبزوار نیز در این نشست با اشاره به این که باید به آب به عنوان یک کالای استراتژیک نگاه کرد گفت: باید از امکانات و داشته ها در حوزه آب، حداکثر بهره بردرای را با بهترین راندمان داشته باشیم .

وی اضافه کرد: الگوی سطح زیر کشت باید اصلاح و متناسب با شرایط اقلیمی هر منطقه عملیاتی شود.و برای رسیدن به هدف مطلوب در زمینه استفاده آب در بخش کشاورزی ، باید هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی افزایش یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز