خبرگزاری کار ایران

در آستانه روز ملی گل عنوان شد؛

ذخایر ژنتیکی ارزشمند گل‌های بومی، ظرفیتی مغفول در کارآفرینی و اشتغالزایی دانش بنیان

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۹۵۸۶

رئیس انجمن علمی گل و گیاهان زینتی ایران با اشاره به غنای بالای ذخایر ژنتیکی گل و گیاهان بومی ایران بر ضرورت بهره‌برداری اصولی از آنها در راستای تولید پایدار گل و حفاظت از منابع ژنتیکی موجود تاکید کرد.

به گزارش ایلنا از البرز، پژمان آزادی در آستانه ۲۵ خردادماه، روز ملی گل، خاطرنشان کرد: مراسم روز ملی گل امسال در قالب وبیناری با موضوع «گل و گیاهان بومی با تکیه بر بافت تاریخی تهران» برگزار می‌شود که ضمن معرفی گل و گیاهان بومی و بررسی ظرفیت‌ها و چالش‌های بهره‌برداری از این منابع، مزایای استفاده از آنها در عمارت‌ها و مجموعه‌های تاریخی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به گردش مالی ۳۰۰ میلیارد دلاری حوزه گل و گیاه دنیا و سهم اندک ایران از این بازار رو به گسترش گفت: گل و گیاهان زینتی صرف‌نظر از ارزش فوق العاده اقتصادی در حفظ محیط زیست و همچنین شادی و سلامت روانی جامعه نیز از اهمیت خاصی برخوردارند که طی پژوهش‌ها و مقالات متعدد علمی بر این جنبه از فواید گل و گیاهان تاکید شده است. یکی از این موثرترین راهکارهای تولید پایدار و رونق حوزه گل و گیاهان زینتی ایران، استفاده از گیاهان بومی در فضای سبز شهرهاست که به دلیل سازگاری با آب و هوای محیط به کاهش اثرات گازهای گلخانه‌ای و حفاظت  محیط زیست هم کمک می‌کنند.  

آزادی با اشاره به وجود ذخایر فراوانی از گل‌های زینتی از جمله گونه‌های مختلف زنبق در استانهای شمال شرقی، مرکز و غرب کشور، لاله واژگون در مناطق غرب و شمال شرقی کشور و حتی کرمان و گل جام زرین در غرب و شمال کشور اظهار داشت: این گیاهان بخشی از  ذخایر ژنتیکی باارزش کشور هستند که در صورت برداشت بی رویه و غیر اصولی به مرور نابود می‌شوند اما با  بهره‌برداری علمی و اصولی از آنها ضمن ایجاد زمینه‌ای مناسب برای درآمدزایی در حوزه گل و گیاه، کمک شایانی به شناسایی، حفاظت و تنوع بخشی به این منابع ژنتیکی باارزش می‌شود.

 رئیس انجمن گل و گیاهان زینتی ایران در ادامه در بیان راهکارهایی که می‌توانند به بهره‌برداری اصولی از گل و گیاهان بومی در کشور کمک کنند، گفت: ایجاد بانک ژن گل و گیاهان زینتی بومی چه در محل رویشگاه های طبیعی و چه در مراکز بانک‌ ژن، استفاده و معرفی گیاهان زینتی بومی در فضای سبز شهرها و ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه به نژادی گیاهان زینتی و معرفی ارقام جدید از جمله راهکارهای مؤثر در توسعه این بخش است. با ایجاد شرکت‌های دانش بنیان و سرمایه‌گذاری در تولید تجاری گل‌ و گیاهان بومی که مستلزم دسترسی به منابع ژنتیکی این گیاهان است، ضرورت حفظ منابع ژنتیکی موجود و حمایت از بانک‌های ذخایر ژنتیکی هم جدی‌تر گرفته شود.

وی با بی مورد دانستن برخی ابراز نگرانی‌ها در خصوص  بهره برداری از ذخایر گیاهان زینتی بومی گفت: رها کردن و عدم بهره‌برداری از گیاهان باارزش بومی، هیچ کمکی به حفظ آن‌ها و حراست از محیط زیست نمی‌کند بلکه زمینه را برای جولان سودجویان و برداشت غیر اصولی و نهایتا نابودی این منابع فراهم می‌کند. در حالی که با بهره‌برداری علمی و آینده‌‌نگرانه از آنها ضمن درآمدزایی و کمک به معیشت کشاورزان در مناطق مختلف کشور به توسعه برنامه‌های به نژادی و ایجاد ارقام متنوع جدید این گیاهان کمک می‌شود.

رئیس انجمن گل و گیاهان زینتی ایران با دعوت از علاقمندان به شرکت در وبینار  روز ملی گل که ۲۵ خرداد ماه از ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۳:۳۰ برگزار می‌شود ابراز امیدواری کرد که برگزاری این رویداد  بتواند در معرفی ظرفیت‌ها و ضرورت‌های بهره‌برداری از گل و گیاهان زینتی بومی، حفظ منابع ژنتیکی موجود و رونق تولید و صادرات در این حوزه مؤثر باشد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز