خبرگزاری کار ایران

مدیرکل محیط زیست استان:

صدور 424 اخطاریه زیست محیطی برای واحدهای آلاینده همدان/ نرم سرانه پسماند در استان نسبت به کشور بالا است

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۹۵۷۸

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان از صدور ۴۲۴ اخطاریه برای واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی به دلیل ایجاد آلودگی آب، خاک و پسماند طی سال گذشته خبر داد و افزود: در حوزه شکار و صید ۷۹ پرونده تشکیل شد.

به گزارش ایلنا از همدان، محسن جعفری نژاد بسطامی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شعار هفته محیط زیست سال ۱۴۰۰ با عنوان «نیم قرن حفاظت از زیست بوم‌های ایران، بازنگری، نوسازی، بازسازی» نامگذاری شده چراکه توجه به مقوله‌ محیط زیست و اهمیت آن در زندگی امروز بشر امری است که نمی‌توان از آن به ‌سادگی عبور کرد.

جعفری نژاد بسطامی با اشاره به اینکه ۹۵ نفر در این راستا محکوم و متهم شناخته شدند که برای ۱۵ نفر برائت و منع تعقیب صادر شد گفت: دو فقره حبس تعزیری به مدت ۲ سال، یک فقره محکومیت جزای نقدی و حبس تعلیقی به مدت یکسال و در مجموع ۶۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان جزای نقدی در این حوزه صادر شده است.

جعفری‌نژاد بسطامی با بیان اینکه عناوین جرم در این حوزه شکار و صید غیر مجاز و زنده‌گیری جانوران وحشی، انتشار تصویر شکار در فضای مجازی، تخریب و تصرف در اراضی مناطق حفاظت شده بود افزود:‌ در حوزه محیط زیست انسانی ۷۷ پرونده تشکیل شده که به ۴۴ پرونده رسیدگی شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان بیان کرد: کاهش میزان روزهای ناسالم هوای مرکز استان از ۹.۶ درصد روزها در سال ۹۸ به ۳.۱ درصد روزها در سال ۹۹ رسید.

وی از نصب دوربین‌های مداربسته و سیستم‌های حفاظتی در منطقه حفاظت شده خانگرمز سخن گفت و افزود: عقد قرارداد مطالعه جامع غارهای استان از دیگر اقدامات است.

جعفری‌نژاد بسطامی با اشاره به اینکه در حوزه حمایت از حیوانات محیط زیست چیزی به نام قانون حمایت از حیوانات نداشتیم که اخیرا در حال مصوب است گفت: به خاطر علاقه، ارتباط و دغدغه‌ای که در حوزه حیوانات اهلی و وحشی داشتیم، تلاش کردیم سازمان‌های مردم‌نهاد حمایت از حیوانات که از اعضای جدی هستند، در جلسات مختلف به طور مرتب در کنار ما باشند.  

وی با بیان اینکه به دنبال این هستیم دو سایت پسماند استان نهایی شود تا سایت روستایی نیز به مرکز منتقل شود که کار بسیار خوبی است گفت: نرم سرانه پسماند در همدان نسبت به کشور بالاست و در کشور میانگین چیزی حدود ۶۵۰ تا ۷۰۰ گرم اما در شهر همدان میانگین ۸۰۰ گرم است.

وی با بیان اینکه در حوزه زباله‌های عفونی، همه بیمارستان‌های استان دستگاه اتوکلاو را دارند و در ایام کرونا نیز از سوی دانشگاه علوم پزشکی همدان اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفت افزود: در حوزه زباله‌های مطب‌ها مشکلات حل شده و امروزه اکثر مطب‌ها با شرکت مربوطه قرارداد دارند.

جعفری نژاد بسطامی از پیگیری ارتقای سطح مناطق و قرار گرفتن در دستور کار شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور ؛کوهستان الوند به اثر طبیعی ملی- غار سراب، به اثر طبیعی ملی- تالاب شکار ممنوع آقگل، به پناهگاه حیات وحش- منطقه حفاظت شده خانگرمز به پناهگاه حیات وحش  اشاره کرد.

وی با بیان اینکه طرح مدیریت توجیهی ـ تفصیلی مناطق حفاظت شده شرا، خانگرمز، ملوسان، لشگردر، آلموبلاغ، گلپرآباد تدوین و بازنگری شده است گفت: یک‌هزار و ۶۱۸ مجوز استقرار ، ۱۶۴ مجوز توسعه و تغییر خط و ۱۳۸ مجوز بهره برداری سال گذشته صورت گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه کشاورزی به عنوان یکی از ظرفیت‌های تولید و امنیت غذایی موضوع مهمی است اما بدون شک نمی‌تواند بدون در نظرگرفتن مسائلی مثل آب، خاک و هوا مسیر درستی را طی کند افزود: در بخش کشاورزی ۹۰ درصد  آب هزینه می‌شود و متاسفانه بیشترین اثر این حوزه روی منابع آب بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان با اشاره به تقویت روحیه مسئولیت‌پذیری اجتماعی و مشارکت آحاد جامعه برای حفظ مطلوب محیط زیست و منابع طبیعی افزود:‌ ارتقای نقش دستگاه‌های مختلف و سمن‌ها و مجموعه‌های مردمی برای فرهنگسازی در راستای حفاظت آگاهانه و داوطلبانه از محیط زیست مورد تاکید است.

وی با اشاره به اینکه به عنوان مثال وضعیت آب کشور به دلایل مختلف خوب نیست و بیشتر باید مدیریت کرد تا دچار کمبود آب نشویم عنوان کرد: امروز تالاب‌های ما به دلیل کم آبی شرایط خوبی ندارند.

وی  با اشاره به اینکه سهم استفاده ما از  آب زیرزمینی ۴۰ میلیارد متر مکعب است اما ۱۰۰ میلیارد متر مکعب استفاده می‌کنیم و با این روند مدیریت آب در بین همه مردم و مسئولان حائز اهمیت است افزود: در کشوری ایران که دوسوم آن خشک و بیابانی است نباید در این حد استفاده از آب‌های زیرزمینی  داشت.

وی با اشاره به اینکه یکی از اقدامات مهم طرح شناسنامه‌دار کردن هر زمینی است که امیدوارم اجرایی شود زیرا می‌توان جلوی مسائلی چون زمین‌خواری را گرفت افزود: پایان سال گذشته افزایش منطقی رشد حیات وحشی را داشتیم که البته به دلیل محدودیت‌های استان این مسئله شکننده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز