خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

تخریب طبیعت زیبای قره داغ آذربایجان شرقی با خودرو های آفرود

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۹۵۶۲

این روزها که تب طبیعت گردی بالا گرفته، شاهد حضور گردشگران بسیاری در مناطق مختلف قره داغ هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از تبریز، این روزها که تب طبیعت گردی بالا گرفته، شاهد حضور گردشگران بسیاری در مناطق مختلف قره داغ هستیم در این میان برخی از گردشگران نیز در قالب تورهای آفرودی در طبیعت حضور می یابند.

تورهایی که به واسطه داشتن اتومبیل هایی با قابلیت حرکت در مسیرهای صعب العبور می توانند در مدت زمان کمتری وارد مناطقی شوند که جمعیت پایینی از گردشگران حضور دارند.

در حالی که باید گردشگری کمک حال محیط زیست باشد  تا بر اقتصاد و معشیت مردم محلی نواحی ایران اثر مثبت داشته باشد اما این طور نیست و بر عکس شاهد اعمالی از سوی این افراد هستیم که تخریب‌های جبران ناپذیری به محیط زیست وارد می‌کنند.

حضور پر سر و صدای اتومبیل‌های آفرود سواری در مناطق تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست در قره‌داغ (پارک ملی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده) به خصوص در فصل زادآوری و یا جفت‌گیری حیات وحش موجب صدمه جدی به تنوع زیستی در مناطق مذکور شده که آسیب به تنوع زیستی برابر است با برهم خوردن نظم اکولوژیک طبیعت و در نتیجه طغیان آفت هایی همچون پروانه دم قهوه ای و ...

بر اساس اعلام اداره کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان شرقی، دوستداران محیط زیست هنگام حضور در طبیعت با رعایت اخلاق زیست محیطی از هرگونه جابجایی و انتقال جوجه پرندگان یا بچه پستانداران، همچنین تخریب لانه و محل زندگی حیات وحش خودداری نمایند. حفاظت از حیوانات تازه متولد شده در این فصل از جمله انواع پرندگان و پستانداران که از مواهب الهی و تنوع زیستی استان به شمار می‌روند، وظیفه‌ای همگانی است.

ارسباران یا قره داغ ناحیه کوهستانی وسیعی است در شمال استان آذربایجان شرقی، و از شهرستان های اهر، کلیبر و ورزقان است که از شمال کوه قوشا داغ در جنوب اهر تا رود ارس گسترده‌است.

ارسباران در شرق با شهرستان مشگین‌شهر و مغان، در جنوب با شهرستان سراب ، و در غرب با شهرستان تبریز و شهرستان مرند هم‌مرز است. در سال ۱۹۷۶، یونسکو ۷۲٬۴۶۰ هکتار از اراضی منطقه، را به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره ثبت کرد.


 یونسکو درباره این ذخیره‌گاه می‌نویسد: این زیست‌کره در کوهستان‌های قفقازی ایران نزدیک مرز کشور با جمهوری آذربایجان و ارمنستان قرار دارد. این ناحیه، با قرار گرفتن در بین مناطق خزری، قفقازی و مدیترانه‌ای، کوه‌هایی تا ارتفاع ۲۲۰۱ متر، علفزارهای آلپی، دشت‌های نیمه‌خشک، مراتع و جنگل‌ها، رودها و چشمه‌ها را شامل شده‌ است.

ارسباران محل زیست حدود ۲۳٬۵۰۰ کوچ‌نشین است که عموماً در مناطق بین شهری ناحیه زندگی می‌کنند. فعالیت‌های اقتصادی در زیستگاه کشاورزی، دامداری، باغبانی، صنایع دستی و گردشگری را شامل می‌شود، اما در بخش‌های شهری فعالیت‌های تجاری نیز در جریان است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز