خبرگزاری کار ایران

ایلنا از فارس گزارش می دهد؛

معادله چند مجهولی راه‌اندازی پتروشیمی‌های چهارگانه/مشکل تأمین آب و جانمایی درست ، چالش مهم/ سرمایه‌گذاران، سرمایه کافی ندارند

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۹۲۸۷

تأمین آب و جانمایی سال‌ها است که اجازه راه اندازی پتروشیمی های چهارگانه فارس را نمی‌دهد به طوری که این پتروشیمی بعد از چندین سال هنوز در حد زمین باقی مانده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز پتروشیمی‌های چهارگانه، سه اتیلن در عسلویه و سه پلی اتیلن در استان دچار سیاسی کاری شده و عدم همکاری بی بهانه برخی افراد در استان موجب شد این پروژه‌ها و سرمایه گذارانی که آمادگی خود را برای اجرای این پروژه‌ها اعلام کرده بودند، به مرحله اجرا نرسند و تاکنون نیز انجام نشود.

فقدان آینده روشن براى 4 طرح پتروشیمى استان فارس علت عدم تمایل سرمایه‌گذاران براى مشارکت در این طرح‌ها است؛ همین موضوع باعث شده یکى دیگر از موانع اجرایى شدن این طرح ها بحث تامین مالى آنها باشد.

سرمایه‌گذاران سرمایه کافی در اختیار ندارند

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه نمایندگان بعضی از شهرستان‌ها به همراه استاندار فارس پیگیر موضوع پتروشیمی‌ها هستند، می‌گوید:  اما این پتروشیمی‌ها در مسیر راه‌اندازی با دو مشکل اساسی مواجه شده‌اند.

فریدون عباسی در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه وزیر نیرو اذعان کرده است که در صورتی که پتروشیمی‌های نیمه کار استان 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشند مشکل خط لوله مسیر را حل می‌کند، می‌افزاید: اما سهامداران و شرکت هایی که 4 پتروشیمی نیمه کاره فارس را اداره می کنند سرمایه کافی در اختیار ندارند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس ادامه می دهد: پتروشیمی‌های نیمه کاره استان بعد از اینکه سرمایه‌گذار جذب کردند برای رونق باید آمار و اطلاعات مناسبی از وضعیت اتیلن در دنیا و دیگر کشورها کسب کنند.

نماینده کازرون و کوه چنار با اشاره به اینکه جذب سرمایه‌گذار از مهم‌ترین عوامل در راه اندازی 4 پتروشیمی نیمه کاره استان به شمار می رود، می افزاید: سرمایه‌گذاران به دلیل نداشتن سرمایه کافی نمی‌توانند 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشند که وزیر به وعده اجرا لوله کشی مسیر عمل کند.

تأمین آب چالش مهم راه اندازی 4 پتروشیمی

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه تامین آب یکی دیگر از موضوعات مهم راه اندازی این 4 پتروشیمی است، ادامه می دهد: با توجه به خشکسالی که چند سالی است با آن دست و پنجه نرم می کنیم تامین آب برای راه اندازی این پتروشیمی از نکات بسیار مهم به شمار می رود.

عضو مجمع نمایندگان فارس با اشاره به اینکه افزایش نرخ دلار و 5 برابر شدن قیمت دلار نسبت به سال 96 باعث شده تا در خرید تجهیزات از خارج از کشور با مشکل مواجه شویم می گوید: افزیش قیمت ها باعث شده تا سهامداران و اعضا هیئت مدیره این پتروشیمی در تامین مالی و خرید وسائل با مشکل مواجه شوند.

وی با اشاره به اینکه ورود بانک ها می تواند تا حدودی مشکل تامین نقدینگی پتروشیمی ها را حل کند خاطر نشان می کند: اما خیلی امیدوار نیستم که تامین مالی پتروشیمی ها توسط بانک‌ها انجام شود.

عباسی می‌گوید: با توجه به اینکه هلدینگ خلیج فارس سهامدار اصلی پتروشیمی های نور آباد و کازرون است بنابراین در مرحله نخست باید ارزیابی کنیم که این هلدینگ انگیزه کافی را برای فعالیت و راه اندازی این دو پتروشیمی دارد یا خیر.

از این رو عباسی معتقد است که ایجاد صنایع پائین دستی و تامین خوراک از پتروشیمی های شیراز و عسلویه باعث ایجاد ارزش افزوده برای این دو پتروشیمی می شود.

تنها وحدت رویه فارس را به آب خلیج فارس متصل می کند

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه موضوع تأمین آب از خلیج فارس در حال انجام است می‌گوید: اما تا زمانی که یک وحدت رویه در استان فارس ایجاد نشود و شمال و جنوب استان همواره خواستار دریافت این آب باشند اتفاقات مناسبی در این بخش رخ نمی دهد.

معادله چند مجهولی راه‌اندازی پتروشیمی‌های چهارگانه/مشکل تأمین آب و جانمایی درست ، چالش مهم/ سرمایه‌گذاران، سرمایه کافی ندارند

وی با بیان اینکه عدم مدیریت واحد در موضوع انتقال آب از خلیج فارس به استان انتقال آب از خلیج به مناطق و پتروشیمی های نیمه کاره استان امکان‌پذیر نیست، می‌گوید: سرمایه‌گذاری شرکت های بزرگ معدنی و فولادی باعث شده تا آب از دریای عمان و خلیج فارس به استان هایی مانند خراسان رضوی، اصفهان، کرمان و ... انتقال یابد اما متاسفانه در فارس شرکت های خصوصی حاضر به سرمایه گذاری در این بخش نیستند.

عباسی با اشاره به اینکه موضوع انتقال خلیج فارس به استان جای بحث دارد می گوید: بی شک وجود انسجام مدیریت در استان می تواند باعث عملیاتی شدن انتقال آب از خلیج فارس به فارس  شود این در حالی است که اگر  افراد قصد داشته باشند این آب را به مناطق محل سکونت خود سوق دهند انتقال این آب با مشکل مواجه می شود.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه مجمع نمایندگان استان تنها می‌تواند نقش ارتباطی در این بخش داشته باشد می افزاید: قطعا وجود سرمایه‌گذار و مالکان می‌توانند نقش بسزایی را در انتقال آب از خلیج فارس به استان ایفا کنند.

 نقاط متفاوتی برای اجراd پتروشیمی های چهارگانه در نظر گرفته شده

رضایی معاون عمرانی استاندار فارس هم در ادامه با بیان اینکه جانمایی و محل اجرا از نکاتی است که باید قبل از تامین آب پتروشیمی های چهارگانه به آن توجه کرد، می گوید: قرار گاه خاتم تامین سرمایه اجراd این پتروشیمی ها را بر عهده گرفته است این در حالی است که قرار شده تا صندوق توسعه ملی تسهیلات لازم را برای اجرای این پتروشیمی به سرمایه گذاران بپردازد.

محمود رضایی در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه تاکنون نقاط متفاوتی برای اجرای این پتروشیمی‌ها در نظر گرفته شده است، می افزاید: هرچند مقرر شد تا در شهرستان‌های جهرم، کازرون، داراب، فیروز آباد و ..... پتروشیمی احداث شود به طوری که خوراک آنها هم از جنوب تامین شود.

وی با اشاره به اینکه برای تأمین آب این پتروشیمی‌ها مقرر شد تا این پتروشیمی‌ها در نقاطی احداث شود تا بتوانند از آب، گاز، برق مشترک استفاده کنند می‌گوید: نمایندگان هم در تلاش بودند تا بتوانند پتروشیمی‌ها را در حوزه انتخابی‌شان راه اندازی کنند.

رضایی با اشاره به اینکه انتقال پتروشیمی‌ها به کنار دریا، تجمیع آنها در یک نقطه از گزینه‌هایی است که برای راه اندازی این 4 پتروشیمی در نظر گرفته شده، بیان می کند: طبق توافقات صورت گرفته با قرار گاه خاتم مقرر شده تا پتروشیمی‌های جهرم و فسا در یک نقطه مشترک احداث شود به طوری که مسئولان در تلاش بودند تا پتروشیمی شهرستان داراب هم در این نقطه راه اندازی شود.

معادله چند مجهولی راه اندازی پتروشیمی های چهارگانه

معاون عمرانی استاندار فارس بیان می کند: در شرایط فعلی تامین آب ، برق، خوراک و ... از نکات مهم در این بخش است.

وی با اشاره به اینکه شهرستان‌ها بر این باورند که آب پتروشیمی‌ها را می‌توانند از پساب فاضلاب و سد سلمان فارس و تنگاب تامین کنند ادامه می دهد: موضوع پتروشیمی های 4 گانه در یک معادله چند مجهولی قرار گرفته است.

رضایی با اشاره به اینکه تجمیع پتروشیمی‌ها از گزینه های محتمل برای تامین آب این نقاط به شمار می رود، ادامه می دهد: به روز شدن دستگاه‌ها می‌تواند باعث شود تا از پساب تصفیه خانه‌ها آب مورد نظر پتروشیمی‌ها را تأمین کنیم.

گزارش: محمدرضا طاهری

انتهای پیام/
محمدرضا طاهری-روزنامه نگار
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز