خبرگزاری کار ایران

ایلنا از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

دردسرهای 7 ساله پروژه 1312 واحدی یاس مشهد برای شهروندان/ مشکلاتی که جان ساکنان را به لب رساند/ معاون سرمایه‌گذاری شهرداری مشهد: عذرخواهی می‌کنم

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۸۹۷۸

هنگامی‌که کلنگ احداث پروژه ۱۳۱۲ واحدی یاس در مشهد مقدس به زمین خورد بارقه‌ای از امید در دل بسیاری از اقشار آسیب‌پذیر در منطقه کم برخوردار توس ایجاد شد که باوجود ساخت آپارتمان‌های مسکونی، هنوز با وجود ۷ سال مشکلات آن به پایان نرسیده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، در انتهای بلوار توس در کلانشهر مشهد و درست در میانه توس ۵۱ و ۵۳ مجتمع بزرگی با عنوان یاس و مشتمل بر ۱۳۱۲ واحد مسکونی شامل ۱۶ برج ۹ تا ۱۱ طبقه خودنمایی می‌کند که این روزها مشکلات آن به زخمی کهنه تبدیل‌شده است .

این مجتمع که در زمینی به وسعت افزون بر ۵ هکتار با مشارکت شهرداری مشهد و شرکت«بتن ساز تربت» احداث‌شده حالا مشکلات زمین‌مانده‌اش به کلافی سردرگم تبدیل‌ شده و ساکنان این مجتمع را بر آن داشته تا دست به دامان رسانه‌ها شوند.

عدم تعهد شرکت سازنده برای تکمیل فضای سبز، نصب آسانسورهای غیراستاندارد، اختلاف بر سر تسهیلات، عدم دریافت پایان کار، نبود تلفن ثابت و عدم صدور اسناد واحدهای مسکونی تنها بخشی از مشکلات ساکنان این مجتمع است که باوجود سال‌ها اعتراض و حتی تحصن خانواده‌ها در این مجتمع هنوز مسئولی برای حل مشکلات آنها پا به میدان نگذاشته است.

آب و برق مجتمع همزمان قطع می‌شود

محسن شاکری یکی از ساکنان این ساختمان که به قول خودش از مشکلات این واحدها می‌توان کتاب نوشت به ایلنا می‌گوید: بسیاری از خانواده‌ها از آنجاکه توان پرداخت اجاره را نداشتند به‌ محض تکمیل این واحدها از سر ناچاری و با وجود بسیاری از کاستی‌‌ها سکونت گزیدند و امیدوار بودند که هر چه زودتر مشکلات این مجتمع حل شود اما افزون بر ۷ سال است که این انتظار سرانجامی نداشته است.

وی اظهار می‌کند: متأسفانه با وجوداینکه در تعهدات شرکت سازنده نصب ژنراتور الزامی بوده اما هنوز نسبت به نصب آن اقدام نشده و لذا با قطع برق، ساکنان مجتمع با قطع آب مواجه می‌شوند.

وی می‌افزاید: با توجه به اینکه پیش‌از این اعلام‌شده بود که این منطقه جزو بافت فرسوده است و شامل تسهیلات با سود ۹ درصد می‌شود اما حالا که برای تقسیط به بانک مراجعه کردیم سود تسهیلات ۱۸ درصد اعلام‌شده است!

وی می‌گوید: متأسفانه این واحدهای مسکونی هیچ‌یک سند ندارد و شرکت سازنده به دلیل کم‌کاری و بی‌توجهی به تعهدات موفق به اخذ پایان کار نشده است و لذا در عمل هیچ‌یک از ساکنان این مجتمع دست‌شان به اموالشان نمی‌رسد. 

خطر بیخ گوش ساکنان

محسن سبزواری یکی دیگر از ساکنان این مجتمع نیز به ایلنا می‌گوید: در قانون پیش‌فروش به‌صراحت قیدشده است که ۱۰ درصد از قیمت واحد مسکونی تا پایان کار و تنظیم سند در نزد خریدار باقی خواهد ماند اما شرکت سازنده متأسفانه به بهانه تکمیل ساختمان این مبالغ را نیز از ساکنان اخذ کرده و نه‌تنها اقدامی برای تکمیل واحدها انجام نداده بلکه سندی هم هنوز در کار نیست.

وی می‌افزاید: متأسفانه ما به دلیل اینکه شهرداری مشهد در این پروژه بزرگ مشارکت داشت اعتماد کرده و بر این تصور بودیم که تخلفی صورت نمی‌گیرد.

این شهروند مشهدی عنوان می‌کند: متأسفانه برخی از آسانسورهای نصب‌شده طبق نظر کارشناسی سازمان آتش‌نشانی غیراستاندارد است و سیستم اطفای حریق در این مجتمع محلی برای اِعراب ندارد.

وی اذعان می‌کند: در این مجتمع باوجود تعداد زیاد خانواده و کودک اما هنوز فضای سبز با وجود اینکه در تعهدات شرکت است اجرا نشده و ساکنان این مجتمع از داشتن کنتور آب اختصاصی نیز محروم هستند.

سبزواری به ما می‌گوید:  زیرساخت‌های مخابراتی برای خطوط تلفن ثابت در این مجتمع ۱۳۱۲ واحدی ایجاد نشده و شرکت سازنده از پرداخت هزینه آن سرباز می‌زند و این در حالی است که مخابرات برای کابل‌کشی هزینه یک میلیارد تومان را طلب می‌کند که از عهده پرداخت ساکنان خارج است.

وی می‌گوید: بسیاری از مردم که دست‌شان از زمین و آسمان کوتاه است خواهان توجه مسئولان شهرداری و به‌ویژه دادستان محترم به‌عنوان مدعی‌العموم هستند تا شاید حق ضایع‌شده مردم را بتوانند بگیرند.

شهرداری سهم خود را واگذار کرده است

مهدی حاتمی معاون سرمایه‌گذاری شهرداری مشهد درباره مشکلات زمین‌مانده ساکنان این مجتمع و در پاسخ به سئوال ایلنا مبنی بر اینکه تعهدات شهرداری در این رابطه و در خصوص تکمیل و یا ارائه خدمات به ساکنان این مجتمع چیست، پاسخ می‌دهد: این قرارداد نیز همانند ۵۰ پروژه دیگر که با مشارکت شهرداری تنظیم‌شده  به‌صورت مشارکتی تعریف‌شده و سرمایه‌گذار برای ساخت مجموعه مسکونی جذب‌شده اما تقریباً پنج سال پیش، شهرداری سهم خود را واگذار کرده است و از مشارکت در این پروژه خارج‌شده است .

معاون سرمایه‌گذاری شهرداری مشهد اذعان می‌کند: در حال حاضر  شهرداری شریک در پروژه نیست اما به‌عنوان ناظر بر حسن انجام کار پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد تا ساختمان ایمن و سالمی به دست مصرف‌کنندگان برسد.

دردسرهای 7 ساله پروژه 1312 واحدی یاس مشهد برای شهروندان/ مشکلاتی که جان ساکنان را به لب رساند/ معاون سرمایه‌گذاری شهرداری مشهد: عذرخواهی می‌کنم

تسهیلات بافت فرسوده

حاتمی هم‌چنین در پاسخ به این سئوال که چرا تسهیلات مسکن بافت فرسوده با بهره ۹ درصد حالا به تسهیلات با بهره ۱۸ درصد تبدیل‌شده است بیان می‌کند: بافت فرسوده به لحاظ قانونی تعاریف خاص خودش را دارد که تعاریف آن از سوی اداره کل راه و شهرسازی و برخی نهادهای مسئول تعریف می‌شود. 

وی اظهار می‌کند: درست است که در اطراف آن منطقه بافت ناهمگون و ناایمن وجود دارد اما جزء بافت فرسوده مصوب نیست بنابراین به‌صورت عادی وام‌هایی که مدنظر برای ساخت‌وساز است، برای بافت‌های فرسوده به آن تعلق نمی‌گیرد.

معاون سرمایه‌گذاری شهرداری مشهد اظهار می‌کند: تسهیلات بانک مسکن طبیعتاً سودهای متعلق به وام‌های بافت فرسوده نبوده است چون آنجا بافت فرسوده مصوب نیست.

کار بی‌پایان

وی هم‌چنین در پاسخ به این‌که چرا پایان کار برای این مجتمع صادر نمی‌شود نیز توضیح می‌دهد: در این راستا کسری مدارکی وجود دارد که در رابطه با نظام‌مهندسی و شهرداری باید انجام شود و لذا پس از انجام آن و برطرف کردن نقص‌هایی که وجود دارد، ازجمله نقص در آسانسورهای برج شماره ۱۴ پس از طی مراحل قانونی و فنی پایان کار ان صادر خواهد شد .

حاتمی با اشاره به اینکه این حرف که  شرکت پروژه را رها کرده و رفته صحت ندارد، اظهار می‌کند: به دلیل آن‌که شراکت شهرداری ۵ سال پیش خاتمه پیداکرده است لذا شریک اقتصادی این پروژه نبوده و این موضوع تعهدی ایجاد نمی‌کند.

وی ابراز می‌کند: شهرداری از این پروژه واحدهایی را دریافت کرده که به افراد طرف قراردادهای دیگر واگذار کرده است اما با این‌حال پیگیر رفع نواقص هست.

وی می‌گوید: تعداد ۳۰۰ واحد از این پروژه سهم شهرداری است که شهرداری آن را دریافت و واگذار نیز کرده است و در بیش از ۹۰ درصد واحدها در حال سکونت هستند.

حاتمی بیان می‌کند: لازم به یادآوری است پروژه‌های بزرگ، سختی‌های خاص خود را دارد اما من به سهم خودم برای نواقصی که در ابتدا برای ساکنان بوجود آمد عذرخواهی می‌کنم و امیدوارم هرچه سریع‌تر شرکت سازنده و سرمایه‌گذار درصدد رفع نواقص اقدام کنند.

گزارش: زهرا ناصری

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز