خبرگزاری کار ایران

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه:

خشکسالی حیات آبزیان رودخانه ها را تهدید می کند

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۸۶۰۶

مدیر کل محیط زیست استان کرمانشاه از در خطر بودن حیات آبزیان رودخانه های استان به خاطر خشکسالی اخیر خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از کرمانشاه، فریدون یاوری در نشست خبری که به مناسبت هفته محیط زیست برگزار شد، با اشاره به شعار امسال هفته محیط زیست را « نیم قرن حفاظت از زیست بوم‌های ایران، بازنگری، نوسازی و بازسازی» اعلام کرد و افزود: امسال پنجاهمین سالگرد تاسیس سازمان محیط زیست در کشور است که در گذشته فعالیت آن در قالب سازمان شکاربانی با اولویت مسائل صید و شکار بود و اکنون وظایف بسیار گسترده‌ای دارد.

وی با بیان اینکه حیطه کاری محیط زیست از اعماق زمین تا لایه ازن است، یادآور شد: با توجه به این گستردگی فعالیت و لزوم حفاظت از انواع گونه‌های گیاهی و جانوری، آب، خاک و هوا حتما همراهی و مشارکت مردم را نیاز داریم.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: در کرمانشاه نیز حفاظت از عرصه نزدیک به ۲۰۰ هزار هکتاری مناطق تحت مدیریت محیط زیست با کمک ۱۷۰ نیروی محیط زیست به تنهایی مقدور نیست و رسانه‌ها باید با فرهنگ‌سازی به کمک محیط زیست بیایند.

یاوری سپس به مهمترین مسائل و چالش‌های پیش روی محیط زیست کرمانشاه اشاره کرد و افزود: با توجه به خشکسالی‌ قابل توجهی که امسال با آن مواجهیم، محیط زیست نیز در خطر جدی‌تری قرار دارد.

وی بروز زودهنگام آتش‌سوزی‌ها در فصل بهار را از جمله پیامدهای خشکسالی دانست و عنوان کرد: یک مورد آتش‌سوزی در منطقه اورامانات رخ داد که با حضور به موقع نیروها خوشبختانه آتش به منطقه بوزین و مره خیل نرسید و البته یک مورد هم در منطقه قراویز و از سمت کشور عراق رخ داد.

وی از آماده‌باش محیط زیست برای مقابله با آتش‌سوزی‌ها خبر داد و گفت: ۱۶ تیم واکنش سریع در استان تشکیل شده است.

یاوری اضافه کرد: تهیه دمنده و آتشکوب، همکاری با هوانیروز برای استفاده از بالگرد در شرایط حاد و ... از دیگر اقدامات انجام شده برای مقابله با آتش‌سوزی‌ها است.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه همچنین درباره احتمال افزایش روزهای غبارآلود کرمانشاه به دلیل خشکسالی‌ها نیز ابراز نگرانی کرد و گفت: سال گذشته در مجموع ۱۲ روز غبارآلود داشتیم، اما امسال فقط در همین دو ماه هوای کرمانشاه شش روز غیراستاندارد بوده است.

یاوری افزود: اگرچه کرمانشاه کانون ریزگرد ندارد، اما به دلیل خشکسالی احتمال ورود بیشتر ریزگردها از سایر کانون‌ها به داخل استان هست.

وی از اثر خشکسالی بر رودخانه‌های استان هم یاد کرد و با بیان اینکه پایش تمام رودخانه‌ها به صورت فصلی انجام می‌شود، گفت: کم آبی، زیستگاه گونه‌های آبی را به شدت تحت تأثیر قرار داده و نمونه این مشکل را در رودخانه راوند داشتیم که با همکاری دوست‌داران محیط زیست، آبزیان این رودخانه که با کاهش دبی مواجه بود، جمع‌آوری و به نقاط دیگر منتقل شد.

یاوری تاکید کرد: این نگرانی وجود دارد که بسیاری از منابع آبی دیگر به دلیل کاهش دبی به مانداب تبدیل شده و به دلیل افت اکسیژن محلول در آب، شاهد مرگ آبزیان باشیم.

وی از رایزنی با آب منطقه‌ای به منظور تامین حق آبه رودخانه‌ها و منابع آبی خبر داد و اظهار کرد: از سوی دیگر لازم است با برداشت‌های غیرمجاز از طریق موتور پمپ یا چاه‌های غیرمجاز جلوگیری شود.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه در ادامه از وضعیت آلودگی صنایع استان نیز یاد کرد و گفت: با توجه به پایش فصلی که از صنایع از نظر آلایندگی آب، هوا و خاک و همچنین شیوه مدیریت پسماند صورت می‌گیرد، هم اکنون حدود ۳۵ واحد آلاینده در کرمانشاه وجود دارد.

به گفته این مسئول، آلاینده بودن صنایع به معنای این نیست که این واحدها تمام مدت تولید آلودگی دارند، بلکه آلاینده بودن ممکن است در مقاطعی از زمان رخ دهد.

وی با بیان اینکه به هیچ عنوان فاضلاب خام صنایع وارد رودخانه قره‌سو نمی‌شود، یادآور شد: عمده واحدهایی که به رودخانه قره‌سو راه دارند، روژین تاک و پالایشگاه کرمانشاه هستند که پساب آنها کاملا تصفیه می‌شود.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه افزود: البته یک واحد صنعتی که فقط در زمان وقوع سیلاب پساب آن وارد رودخانه می‌شود داریم که پرونده آن در محاکم قضایی در دست پیگیری است.

یاوری عمده آلودگی قره‌سو را مربوط به فاضلاب انسانی شهر کرمانشاه دانست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز