خبرگزاری کار ایران

معاون منابع طبیعی استان البرز:

افزایش ملخ در مراتع اشتهارد، کنترل شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۷۸۶۷

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی استان البرز با اشاره به کنترل جمعیت ملخ های مراتع استان طی سال جاری، گفت: در بررسی های انجام شده نرخ تراکم ملخ های بومی در شهرستان اشتهارد نسبت به سال‌های گذشته یکسان برآورد شده است.

به گزارش ایلنا از البرز، عبدالرضا ابراهیمی با بیان اینکه در روزهای اخیر گزارشات مردمی واصله، حکایت از ریزش حجم بالایی از ملخ های زیان آور به بخش هایی از شهرستان اشتهارد داشت افزود: بعد از بررسی و شناسایی های انجام شده توسط بخش گیاه پزشکی این اداره کل، مشخص شد نوع آن ها ملخ های شاخک کوتاه هستند که جزئی از آفات سنواتی و بومی استان محسوب می شوند.

این مسئول در حوزه کشاورزی با عنوان اینکه در بررسی ها نرخ تراکم این ملخ نسبت به سال‌های گذشته یکسان برآورد و اعلام شده است، افزود: با این حال این اداره کل با انجام هماهنگی های لازم با مدیریت حفظ نباتات استان و تهیه تمهیدات لازم در کمتر از 48 ساعت اقدام به کنترل جمعیت ملخ ها در اراضی ملی آلوده به ملخ در حاشیه مزارع کرد. 

وی با اشاره به اینکه جمعیت ملخ های شاخک کوتاه سالیانه در آخر خرداد ماه در شهرستان اشتهارد رو به افزایش است، اضافه کرد: این ملخ ها تشکیل دسته داده و به سمت منابع غذایی سبز و آبدار حرکت می کنند و معمولا مزارع کشاورزی و اطراف روستاها دارای جمعیت بالاتری نسبت به مراتع هستند زیرا در این فصل معمولا سطح سبز مراتع خشک می شود، برای ملخ رجحان غذایی ندارد.

ابراهیمی در ادامه گفت: عملیات کنترل این ملخ ها توسط مسئولین شهرستانی و استانی ازجمله مدیرکل منابع طبیعی استان مورد بازدید و بررسی قرار گرفت .

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی استان البرز در مورد بیولوژی و رفتار این حشره عنوان داشت: ملخ های کالیپتاموس تک نسلی هستند و بعد از رسیدن به بلوغ جفت‌گیری کرده و در همان محل پراکنش خود و در داخل خاک نرم مراتع تخم ریزی می کنند و سپس از عرصه طبیعت حذف می شوند که این پروسه هر سال تا اوایل مرداد ماه ادامه دارد اما در سال جاری به علت شرایط خاص اقلیمی مانند گرمای هوا و خشکسالی، از لحاظ بیولوژیک یک هفته تا 10 روز زودتر ریزش ملخ انجام شده است.

ابراهیمی  افزود: این حشره همه چیزخوار است و از ده‌ها گونه گیاهی تغذیه می کند و بهترین زمان کنترل آن همین زمان کنونی یعنی مرحله پورگی است زیرا در این مرحله تشکیل دسته می دهد و پس از این مرحله حشرات بالغ متفرق می شوند و قابل کنترل نیستند.

وی در باره کنترل این حشره گفت: تا زمانی که خسارت به حد آستانه زیان اقتصادی نرسد عملیات کنترل علیه یک آفت آغاز نمی شود. بر اساس برآوردهای صورت گرفته با توجه به پوشش گیاهی مراتع،  نرم این ملخ ها در مراتع حداکثر به یک عدد در متر مربع و در اراضی کشاورزی مثل یونجه و... به 10 عدد در متر مربع می رسد که طبق دستورالعمل کنترل ملخ صادره از سوی سازمان حفظ نباتات، کنترل این ملخ ها در نرمهای بالای 7 تا 12 عدد در متر مربع از مرز بین درجه کم و متوسط عبور کرده و به آستانه زیان اقتصادی می رسند که باید کنترل شوند. 

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی استان البرز در پایان درباره روش کنترل این حشره عنوان کرد: زمانی که جمعیت یک نوع حشره به حد بحران می‌رسد، سطح زیان اقتصادی تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار می گیرد که در این صورت چاره ای جز اقدام به کنترل شیمیایی حشره نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز