خبرگزاری کار ایران

گزارشی از ساخت وسازهای بی‌رویه در خراسان رضوی؛

باغ‌ویلاها، عاملی برای خشکیدن آب‌های زیر‌‌زمینی مشهد/ دو هزار انشعاب غیرمجاز آب فقط در محدوده بلوار شاهنامه/ سرقت آب توسط صاحبان باغ‌ویلا/ خطر خشک شدن باغات پسته و انار در آینده نزدیک

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۶۹۹۳

متأسفانه طی سال‌های گذشته شرکت‌های تعاونی مسکن ادارات دولتی و خصوصی ، بر عطش ویلا سازی‌ در مشهد دامن زده و صاحبان این ادارات با خرید قطعات بزرگ اراضی کشاورزی و تقسیم آن به متراژ کوچک‌تر و در نهایت فروش آن به کارمندان و یا شهروندان عادی ، این کلانشهر را با مشکلات جدی از جمله تأمین آب روبرو کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، علاقه بسیار زیاد مشهدی‌ها به ایجاد باغ باعث شده تا ‌به‌صورت مجاز و غیرمجاز ساخت و توسعه باغ ویلاها در اطراف مشهد سرعت بگیرد و پهنه وسیعی از حومه مشهد به‌ ویژه شهرستان طرقبه شاندیز را احاطه کند.

مشهد به دلیل برخورداری از آب‌ و هوای معتدل ،باغات بسیاری را در خود جای‌داده است اما این روزها توسعه بی‌رویه و بدون ضابطه این باغ ویلاها طبیعت زیبای خراسان رضوی را به چالش کشیده است.

بسیاری از باغات منطقه شاهنامه دارای انشعاب آب نیستند 

امید حقی مسئول یکی از مجتمع‌های ویلایی در بلوار شاهنامه مشهد در این باره به ایلنا می‌گوید: درختان در یک تا دو سال اول آب زیادی مصرف نمی‌کنند و شاید با یک ۲۰ لیتری هم بتوان نیاز آنها را تأمین کرد اما هر یک از این درختان در سال سوم و چهارم که به بار می‌نشینند،هر هفته  حداقل به ۸۰ تا ۱۰۰ لیتر آب نیاز دارند که تأمین آن کاری سخت است.

وی بابیان اینکه بسیاری از باغات این منطقه دارای انشعاب آب نیستند و با تانکر سیار آب‌رسانی می‌شوند اظهار می‌کند: سال گذشته یک تانکر آب ۵ هزار لیتری حدود ۸۰ هزار تومان قیمت داشت اما امسال به دلیل کمبود آب همین تانکر آب به ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان رسیده است.

وی اظهار می‌کند: البته برخی از باغ ویلاها شبانه نسبت به سرقت آب اقدام کرده و از آب‌لوله‌کشی شهر برای آبیاری استفاده می‌کنند.

وی بابیان اینکه قیمت خرید سهمیه آب از چاه موتور نیز به‌شدت افزایش پیداکرده، اذعان می کند:  در حال حاضر بسیاری از باغداران برای تأمین آب در مضیقه هستند.

حقی بابیان اینکه حق سهمیه آب سال گذشته به ازای یک سال قرارداد فقط ۶ میلیون تومان بود اما امسال این قراردادها به ۱۴ میلیون تومان رسیده است،اضافه می‌کند: باوجود اینکه آب بسیاری از این مناطق مانند اراضی سوران، ناظریه، عسکریه، گوه‌دشت و ده‌ها مناطق  دیگر  به‌سختی  تأمین و یا  با تانکر آب‌‌رسانی می‌شود اما هم چنان ویلاسازی ها ادامه دارد.

وی به ما می‌گوید: برخی از اوقات مأموران آب و یا فرمانداری تانکرهای آب را توقیف می‌کنند تا به باغ ویلاها آب  نرسانند اما واقعیت این است که این شیوه درستی برای برخورد با این موضوع نیست.

درخواست تخریب کل ویلاهای غیرمجاز 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی بابیان اینکه احداث باغ ویلا یک نیاز اجتماعی است و نمی توان جلوی آن را سد کرد به ایلنا می‌گوید: در این راستا نیازمند ساماندهی و قانونمندسازی هستیم.

محمد علایی بابیان اینکه در چند سال گذشته نسبت باغ به زراعت بسیار تغییر کرده است، اظهار  می‌کند: این تغییر یک تهدید جدی برای اقلیم خراسان رضوی بخصوص باغ‌های پسته و انار در مناطق خشک است که به‌شدت گسترش پیدا کرده است به طوری که تا چند سال‌ دیگر  شاهد خشک شدن بسیاری از این باغ ها خواهیم شد.

وی بابیان اینکه  کاهش بارندگی باعث افزایش نیاز آبی گیاهان و باغ‌ها می‌شود می‌افزاید: سال گذشته وضعیت بارش‌ها بسیار خوب بود و لذا تا اواخر اردیبهشت هیچ چاه ‌موتوری در خراسان رضوی روشن نشد، اما امسال به دلیل کاهش بارش‌ها متأسفانه از ۱۰ اسفند سال ۱۳۹۹ چاه ‌موتورها روشن‌شده و مصرف آب بالا رفته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی افزایش درجه حرارت متناسب با کاهش بارش‌ها و افزایش تبخیر و تعرق درختان و نیاز بیشتر به آب، کاهش آورد رودخانه‌ها و کم شدن  تغذیه آبخوان‌های زیرزمینی را از تبعات کاهش بارندگی‌ها عنوان می‌کند و می‌گوید: از این رو باغ ویلاهای غرب مشهد  که به‌صورت غیرمجاز از انشعابات آب و برق استفاده کرده و بعضاً اقدام به آب فروشی می‌کنند در اولویت این شرکت برای تخریب قرار دارند. 

علایی اذعان می‌کند: این موضوع با دستگاه قضا هماهنگ و در شورای تأمین خراسان رضوی مطرح‌شده است و با توجه به شرایط بحرانی امسال استان ازنظر تأمین برق و آب، درخواست تخریب کل ویلاهای غیرمجاز مستقر در غرب مشهد، در حدفاصل مشهد و چناران داده‌شده است.

سرقت آب توسط صاحبان باغ ویلا

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد  نیز با تأیید این خبر که متأسفانه تعداد بسیاری از باغات احداث‌شده در اطراف مشهد آب را سرقت کرده و از انشعابات غیرمجاز برای آبیاری استفاده می‌کنند اظهار می‌کند: انشعابات غیرمجاز از مهم‌ترین چالش‌های شرکت‌های آب و فاضلاب به‌ویژه در شرایط کم‌آبی است.

حسین اسماعیلیان با اشاره به اینکه سال گذشته حدود پنج هزار انشعاب غیرمجاز آب در مشهد تعیین تکلیف شد به ایلنا  می گوید: امسال هم پیش‌بینی می‌شود افزون بر ۸ هزار فقره انشعاب غیر مجاز شناسایی  و تعیین تکلیف شود.

وی بابیان اینکه پیش‌بینی می‌شود حدود ۲ هزار انشعاب غیرمجاز آب فقط در محدوده بلوار شاهنامه این شهر وجود داشته باشد، می‌افزاید: در تابستان امسال شناسایی و تعیین تکلیف این انشعابات غیرمجاز در اولویت و دستور کار قرار دارد.

وی اضافه می‌کند: امسال را باید فرصتی برای مقابله با خشکسالی در نظر بگیریم، قطعاً در آینده خشکسالی‌های شدیدتری را پیش رو خواهیم داشت که باید از الان جلوی آن را  گرفت.

اسماعیلیان یادآور می‌شود: بااین‌حال ویلا سازی یک نیاز اجتماعی است و باید بستر قانونی آن توسط دولت فراهم شود، زیرا مردم صبر نمی‌کنند که دولت هر زمان فرصت کرد قانون ساخت ویلا را تصویب کند ،بنابراین باید هرچه سریع‌تر در این خصوص وارد عمل شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز