خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

کاهش 34 درصدی بارش‌ها در فریدون شهر اصفهان/ سرشاخه زاینده رود هم بی آب شد/ درخواست آب‌رسانی سیار از وزارت نیرو/کمبود دو هزارمگاوات برق در استان اصفهان

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۶۱۶۱

آب نیست و کم کم خشکسالی تمام استان اصفهان را در بر گرفته است . این حقیقت تلخ وقتی کام شهروندان را بیشتر تلخ می کند که خبر می‌شنوند، سرشاخه زاینده رود هم بی آب شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا ، این خبر بهانه‌ای برای جیره بندی آب و قطع شدن مکرر آن در مناطق مختلف شهر اصفهان شد. قطعی برق  را هم به این اتفاق اضافه کنید تا بحرانی بودن شرایط نمود بیشتری پیدا کند. 

منصور شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفت وگو با ایلنا معتقد است از اول مهرماه  99 تا کنون با کاهش 34 درصدی بارش در فریدون شهر بالادست رودخانه زاینده رود مواجه هستیم. در حالی که این بارش ها سبب تأمین آب زاینده رود در سرشاخه می شد.

این مقام مسئول ضمن هشدار درباره  اینکه رودخانه زاینده‌رود و چاه‌های حفر شده در سطح استان خشک و کم آب شده‌اند می‌گوید: همه پهنه استان در معرض خشکسالی حاد قرار دارد و بزودی این منطقه از کشور دچار بحران زیست محیطی بیشتری می شود. نظرات دیگر این مقام مسئول در اصفهان را درباره بحران آب استان و خطرات آن، در زیر می‌خوانید.

نیاز به آبرسانی سیار برای باغات

12 هزار هکتار باغات سطح استان نیازمند آبرسانی سیار هستند. فریدون شهر با 3200 هکتار باغ نیازمند آبرسانی برای 2 هزار و 500 هکتار است، چراکه بارشی نداشته و شدیدا برای تامین آب مورد نیاز آبیاری باغات و زمین های کشاورزی نیازمند آبرسانی سیار است.

آب‌رسانی با تانکر

چشمه های متعدد در این شهر خشک شده اند و جمعیت 3 هزار و 500 خانواری عشایر آن  مستقر در 65 نقطه فریدون شهر به همراه 240 هزار راس دام نیازمند آبرسانی به صورت تانکری هستند. فضای سبز شهری فریدون شهر نیز به آب‌رسانی سیار محتاج شده، چرا که مدیریت شهری آبی برای آبیاری در اختیار ندارد. مدیریت بحران در تلاش است تا برای حفظ سی هکتار فضای سبز شهری فریدون شهر با تانکر تامین آب کند. برای این موضوع جلسه مدیریت بحران برگزار و قرار شد از رودخانه های اطراف و از منابع در اختیار جهاد کشاورزی آب مورد نیاز تامین شود.

استان اصفهان 2000مگاوات کمبود برق دارد

در سطح کشور تصمیم به کاهش مصرف برق با اعمال جدول زمان بندی قطعی گرفته شد و اصفهان نیز از این قاعده مستثنی نبود. در سه روز اول با مشکلات عمده از جمله حبس 112 نفر در آسانسور، اختلال در امتحانات آنلاین دانش آموزان و تصادفات متعدد بخاطر خاموشی چراغ راهنمایی و رانندگی بودیم. برای بیمارستان ها به ویژه بیمارستان های اختصاص یافته به بیماران مبتلا به کووید 19 با اعلام قبلی، برق اضطراری تامین شده بود و مشکلی از این بابت پیش نیامد.

با این حال در استان اصفهان با کمبود دو هزار مگاواتی برق روبرو هستیم که وزارت نیرو باید با احداث نیروگاه برای رفع این مشکل اقدام کند. البته استان اصفهان با داشتن مناطق کویری و وزش باد‌های مناسب، مستعد  احداث نیروگاه خورشیدی و بادی است و شرکت برق باید با همکاری وزارت نیرو راه اندازی چنین نیروگاه هایی که صنعت سبز هستند، را عملی کند.چراکه نیاز دو هزار مگاواتی برق برای استان اصفهان مربوط به شرایط امروز است و با توجه به جمعیت استان و صنایع مستقر این نیاز در آینده به 3 هزار و 500 مگاوات افزایش می یابد.

کاهش تولید نیروگاه های اصفهان

به دلیل خشکسالی و کم آبی، نیروگاه آبی حسن آباد با کاهش شدید تولید برق مواجه است و نیروگاه شهید منتظری نیز شرایط مشابهی را تجربه می کند. ماینر های غیر قانونی استخراج رمز ارز هم مزید بر علت شده تا شاهد خاموشی های بیشتر باشیم. امیدواریم شهروندان به شرایط بحرانی استان در حوزه آب و برق توجه داشته و از استخراج رمز ارز با ماینرهای غیر قانونی اجتناب کنند.

اصفهان نیازمند توجه ویژه وزارت نیرو

استان اصفهان در شرایط حاد خشکسالی و کم آبی قرار دارد و وزارت نیرو باید توجه خاصی به این استان داشته باشد. هر کاری که لازم بوده ما در استان اصفهان انجام داده ایم و انتظار داریم وزارت نیرو نیز به فکر احیای زاینده رود و رفع مشکل خشکسالی اصفهان باشد. خشکسالی اصفهان برای پنج استان همجوار نیز خطرناک است، چراکه با تشدید کانون‌های گرد و غبار و ریزگردها روبرو خواهیم بود. در شرایط فعلی خطر خشکی تالاب گاوخونی داریم که سبب افزایش انتشار گرد و غبار از این منطقه می شود. فعلا سطح تالاب مرطوب است و ما 21 روز ناسالم را به دلیل انتشار گرد و غبار تجربه کرده ایم.. در صورت خشک شدن کامل تالاب، شرایط قطعا بحرانی تر خواهد شد.

وزارت نیرو باید به خشکی زاینده رود و خشکسالی پهنه استان اصفهان نگاه ملی داشته باشد و از طرح های آبرسانی و تامین آب زاینده رود حمایت کند.

تأمین حقابه کشاورزان

با گذشت بیش از یک دهه از خشکی زاینده رود، کشاورزان اصفهانی خواهان تامین حقابه خود هستند که امری طبیعی و بدیهی است. کشاورزی اصفهان در خطر نابودی است و حدود صد هزار هکتار از اراضی حاصلخیز، دوزاده هزار هکتار باغات و سیصد هزار اصله درخت در استان در معرض نابودی هستند. درختان کنار مادی های خشک شده تا شرق اصفهان درخشکی به سر می برند و نیازمند تامین آب هستند.

بحران محیط زیستی

خشکسالی استان اصفهان بحران چند وجهی است و جدای خطر خشکی کامل باغات و زمین های کشاورزی و افزایش کانون های انتشار ریزگردها و گرد و غبار، مشکلات محیط زیستی و میراثی نیز در پی خواهد داشت. ما با خطر فرونشست زمین در شهر موزه اصفهان و سایر نقاط گردشگری استان روبرو هستیم. وزارت نیرو باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشد.

گفت و گو: سمیه مسرور

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز