خبرگزاری کار ایران

۱۵ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی خراسان رضوی هستند

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۵۳۸۹

معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر حدود ۱۲هزار زن سرپرست خانوار از بهزیستی استان مستمری می‌گیرند و ۳ هزار نفر از کمک هزینه معیشت بهره‌مند هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، شهره شاهرودی در این خصوص گفت:‌ ۷ هزارنفر از این گروه که ساکن شهرها هستند از بیمه تأمین اجتماعی استفاده می‌کنند و ۳۵۰۰ نفر که در روستا سکونت دارند از بیمه‌ی عشایری و روستایی بهره‌مند می‌باشند.

به گفته‌  معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی در طول سال گذشته ۱۶۷۵ نفر از زنان سرپرست خانوار این نهاد، با روش‌های توانمندسازی و مستقل‌سازی، به بازتوانی رسیده و از چرخه‌ی حمایت بهزیستی خارج شده‌اند.

وی کل جمعیت زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی خراسان رضوی را ۱۵ هزار نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۱۳ هزار نفرشان تحت آموزش‌های مختلف از قبیل مهارت‌های زندگی، فرزندپروری، خودمراقبتی و مهارت‌های اجتماعی قرار گرفته‌اند.

شاهرودی ادامه داد: از این تعداد زن سرپرست خانوار ۲۲۵ گروه اقتصادی تحت عنوان تأمین مالی خرد تشکیل شده که به اشتغال رسیده و مراحل تثبیت شغل و رسیدن به استقلال اقتصادی را سپری می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: در خانوارهای تحت سرپرستی این بانوان ۱۱۵۰ دانشجو وجود دارد که از حمایت‌های مالی بهزیستی بهره‌مند می‌باشند به شکلی که تمام شهریه‌ی تحصیلی آنان در دانشگاه توسط بهزیستی پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه برای ۱۷۵ خانواده، مداخلات تخصصی مددکاری توسط کلینیک‌های مددکاری صورت گرفته گفت: به جهت اینکه بسیاری از این زنان، فرایند طلاق را طی کرده‌اند نیاز بوده که بدانند پس از طلاق باید چگونه به زندگی خود ادامه دهند و از فرزندان‌شان مراقبت نمایند.

شاهرودی با تأکید بر اینکه طلاق، به هیچ عنوان راه حل مشکلات خانواده نیست گفت: وقتی یک خانواده دچار فروپاشی می‌شود و زن و فرزندان، قربانی طلاق می‌شوند باید به آنان مشاوره، خدمات مددکاری و آموزش ارائه شود تا بدانند در دوره‌ی پس از طلاق که یکی از دشوارترین مراحل زندگی است چگونه می‌توانند به زندگی‌شان ادامه دهند.

معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی همچنین از چکاپ سلامت زنان سرپرست خانوار خبر داد و گفت:‌ تمام زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی استان در سال ۹۸ مورد غربالگری سلامت قرار گرفته‌اند و کسانی که بیمار تشخیص داده شده‌اند در حال حاضر مشغول طی کردن مراحل درمانی با حمایت‌های بهزیستی می‌باشند.

وی ادامه داد: طرح غربالگری مددجویان جدید، هر ساله بسته به میزان اعتبار غربالگری و درمان مددجویان اجرا می‌شود که در سال ۹۹ بیشتر اعتبار ۸۵ میلیون تومانی این بخش صرف درمان شده و تعدادی از مددجویان نیز که تازه به جمعیت هدف ما پیوسته بودند به صورت موردی غربال شده‌اند.

شاهرودی یادآور شد: در طول سال ۹۹ بیش از ۸۰ نفر از فرزندان زنان سرپرست خانوار از خدمت سربازی معاف شده‌اند تا بتوانند به مادران‌شان در ساماندهی اقتصاد خانواده مؤثر باشند.

وی همچنین از آموزش های فنی و حرفه‌ای برای احراز فرصت شغلی توسط ۷۱۵ نفر از زنان سرپرست خانوار این نهاد خبر داد و گفت: این آموزش‌ها توسط مراکز فنی و حرفه‌ای تأیید شده صورت گرفته است.

معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی تعداد گروه‌های همیار زنان سرپرست خانوار شهری و روستایی را ۱۹۰ گروه اعلام کرد و گفت: این زنان در گروه‌های ۳ تا ۷ نفره در شهر و روستا، گروه‌های خوداشتغالی را تشکیل داده و در یک تشکل گروهی به اشتغال مورد نظر خودشان پرداخته‌اند.

وی یادآور شد: بهزیستی برای تشکیل و تقویت گروه‌های همیار، سرمایه کار ۱۰ تا ۳۰ میلیونی به صورت بلاعوض و همچنین تسیهلات بانکی ارزان قیمت در اختیار این گروه‌ها قرار داده است.

وی در عین حال گفت:‌ تعدادی از این گروه‌ها که در قالب رستوران، سالن‌های آرایش و مهدهای کودک شکل گرفته بودند به خاطر کرونا تعطیل شده‌اند و تلاش برای تغییر زمینه‌ی فعالیت آنها ادامه دارد.

وی همچنین در خصوص خانواده‌های چندقلویی تحت پوشش خدماتی این نهاد گفت:‌ خانواده‌های چند قلویی اعم از اینکه سرپرست خانوار باشند یا همسر داشته باشند تحت پوشش حمایتی بهزیستی هستند که به آنها ماهانه بین ۴۵۰ تا ۵۵۰ هزار تومان کمک هزینه معیشت پرداخت می‌شود.

شاهرودی در خصوص مراکز غیر دولتی فعال در زمینه آموزش و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار گفت: ۵۰ کلینیک مددکاری در سطح استان به کار ارائه خدمات مددکاری و مشاوره در راستای توانمندسازی بانوان اشتغال دارند که فعالیت‌های مختلفی برای بانوان انجام می‌دهند تا آنها را به استقلال اقتصادی و اجتماعی فرهنگی برسانند.

معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی اضافه کرد: برای به‌روز رسانی دانش مددکاران نیز حدود ۲۵۰۰ نفر ساعت آموزش علمی و کاربردی به مددکاران شاغل در مراکز غیر دولتی ارائه شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز