خبرگزاری کار ایران

تزریق۱۳۰ مگاوات برق از ترکمنستان به شبکه خراسان رضوی

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۵۲۷۲

​مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: برای کاهش خاموشی‌ها ۱۳۰ مگاوات برق از کشور ترکمنستان به شبکه استان جهت رفع کمبود در این بخش تزریق شد و تا پایان تابستان امسال ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد علایی در جلسه شورای حفاظت از منابع آب نیشابور گفت: کلیه دیزل‌های بخش‌های خصوصی و دولتی استان خراسان رضوی از جمله آستان قدس رضوی وارد مدار شده و در این‌ چارچوب برای مدیریت مصرف برق میزان برق دستگاه‌های اجرایی استان به ۵۰درصد کاهش یافت و پنج دستگاه‌ها و اداره‌ای که به این موضوع عمل نکردند برقشان قطع شد.

وی با اشاره به اینکه روشنایی معابر هم‌۵۰ درصد کاهش یافت اظهار داشت: میزان برق مصرفی در بخش تجاری هفت درصد از برق استان است و طی جلسه‌ای که فردا با استاندار خواهیم داشت برای بخش صنعتی و کشاورزی هم تعیین تکلیف خواهد شد و اصل بر این است که با توجه به شعار سال با زمان‌بندی مشخص و برنامه‌ریزی مشکلی در بخش تولید ایجاد نشود.

رئیس کارگروه مصرف صنعت آب و برق استان گفت: نخستین سیاست ما افزایش تولید برق در حداکثر میزان ممکن است و در این‌ چارچوب شناسایی چاه‌های آب غیرمجاز، اضافه برداشت‌ها، استخر‌های غیرمجاز، استخراج ارز دیجیتال به طور جدی در دستور کار قرار گرفته است و خط قرمز ما تامین آب شرب شهرها و روستاها است.

وی اظهار کرد: امروز در نیشابور مجموعه مخازن آب با ظرفیت ۱۰هزار مترمکعب جهت تامین و انتقال هفت میلیون مترمکعب از منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی در سال به منظور تامین بخشی از آب شرب نیشابور و فیروزه به بهره‌برداری رسید و احداث مخازن و تاسیسات پیرامونی آن با اعتباری بالغ بر یکصد میلیارد ریال انجام شد.

علایی خاطرنشان کرد: طرح دیگر تامین آب شرب شهر فیروزه از محل سد بار بود که این طرح تاکنون چند بار با تاخیر مواجه شده است و ۲۰ میلیارد ریال از محل منابع داخلی شرکت برای این طرح در نظر گرفته شده که امروز ۱۰میلیارد ریال از این اعتبار اختصاص یافت که تا آخر تیرماه امسال این طرح به بهره‌برداری برسد.

وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت رودخانه‌ها در نیشابور چهار میلیارد ریال از منابع داخلی آب منطقه‌ برای طرح مطالعه این رودخانه‌ها در نظر گرفته شد تا هر چه سریع‌تر تجاوزات به حریم و بستر رودخانه‌ها شناسایی شود.

وی با اشاره به اینکه در خصوص مدیریت منابع آبی با همکاری تشکل‌های کشاورزی برای نحوه و میزان برداشت از آبخوان‌های نیشابور به نحوی که کشاورزان آسیب نبینند در حال برنامه‌ریزی هستیم تاکید کرد: شهروندان توجه داشته باشند با کاهش استفاده از حتی یک لامپ و مدیریت دمای وسایل سرمایشی می‌توانند کمک بسیار موثری برای گذر از این شرایط خشکسالی و کم‌آبی داشته باشند. 

فرماندار نیشابور نیز گفت: پارسال در نیشابور با کسری آب ۶۵۰ لیتر برثانیه مواجه بودیم و با مدیریتی که صورت گرفت از این میزان ۴۰۰ لیتر بر ثانیه جبران شد اما با توجه به اینکه امسال میزان بارش‌ها به یک سوم پارسال کاهش یافته با تنش آبی جدی مواجه هستیم.

علیرضا قامتی افزود: اعتباری بالغ بر ۶۷ میلیارد ریال جهت اجرای مُقَسِّم رودخانه فاروب رومان برای مدیریت سیلاب درنظر گرفته شد که از این میزان ۳۰ میلیارد ریال اختصاص یافت و برای ساماندهی حریم و بستر این رودخانه هم ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است که در این حوزه در حال برنامه‌ریزی برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی هستیم تا در یک بازه زمانی پنج ساله این طرح اجرایی شود.

وی با اشاره به اینکه تجاوزات به حریم و بستر رودخانه‌ها زیاد بود اظهار داشت: باید تجهیزات و امکانات لازم برای بازگشت منابع طبیعی تخریب شده به حالت اول در اختیار دستگاه‌ها و ادارت متولی قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: وضعیت منابع آب نیشابور به شدت بحرانی است و بهترین آبخوان‌های نیشابور از بین رفته و این بزرگترین ظلم به نیشابور است و امسال میزان بارندگی‌ها در نیشابور به میزان ۳۰درصد پارسال بوده و میزان خشک‌سالی امسال در نیشابور نسبت به شهرستان‌های استان ۱۴ درصد شدیدتر است و این خشک ‌سالی در بخش میان‌جلگه و مرکزی بیشتر است. 

قامتی خاطرنشان کرد: سند توسعه، اطلس مدیریتی و بانک اطلاعاتی نیشابور در حال تدوین است و در این‌ چارچوب برای شناسایی و بهره‌برداری بهینه از منابع آبی ۴۰۰ میلیون تومان برای تدوین طرح مطالعاتی حریم بستر رودخانه های نیشابور اختصاص یافت.

رئیس دادگستری نیشابور گفت: طی بازدید از رودخانه‌های فاروب رومان، رودخانه رود، رودخانه بار و رودخانه رود تصرفاتی در بستر این رودخانه‌ها اتفاق افتاده که مربوط به گذشته است و در حال حاضر این متصرفان برای خودشان یک سابقه‌ای قائل هستند.

غلامحسین حکمتی پور افزود: در مسیر رودخانه روستای سوقند در حال حاضر و در همین وضعیت ۱۵ استخر احداث شده که دستور داده شد همه این استخرها تخریب شود که متاسفانه این اقدام‌ نیمه‌تمام ماند.

با حضور مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی طرح مخازن آب ۱۰هزار متر مکعبی منطقه‌ باغرود نیشابور به بهره‌برداری رسید، در ادامه این برنامه از محل مُقَسِّم رودخانه فاروب رومان به کانال جنگل و نانوا بازدید شد و نیروگاه‌های برق خورشیدی در محل امورهای آب نیشابور، سرخس، تربت حیدریه و سبزوار با ظرفیت تولید سالانه ۲۶ هزار کیلو وات ساعت برق به صورت متمرکز به بهره‌برداری رسید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز