خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

کاندیداها با رای بی واسطه مردم باید تأیید یا رد صلاحیت شوند/ با وجود شبکه‌های اجتماعی نمی‌توان جو را به جای گندم به مردم فروخت

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۵۰۳۲

رئیس جبهه اصلاحات ایران در قزوین گفت: امروز جامعه با استفاده از تکنولوژی و ابزارها و شبکه‌های ارتباطات که در دسترس دارد از وزن و توان افراد فارغ از آرایش و ادعاهایشان کاملا آگاه است و دیگر به راحتی گذشته نمی‌توان با غش در معامله به آنها گندم نشان داد اما جو فروخت؛ بنابراین بهترین و کارآمدترین راه، صداقت و اعتماد به مردم است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، انتخابات از جمله اتفاقات مهمی است که حضور مردم در آن بعنوان اصلی اساسی و انکار ناشدنی مطرح است و همین حضور است که به انتخابات معنا می‌بخشد.

افراد هر جامعه به طور طبیعی از سلایق و دیدگاه‌های مختلف سیاسی برخوردار هستند و وجود این تفاوت‌ها لازمه شکل‌گیری یک جامعه و کشور فعال و پویا است؛ باتوجه به همین نکته یکی از عوامل تاثیر گذار در افزایش حضور مردم در انتخابات وجود کاندایداهایی با دیدگاه‌های مختلف است.

برای انتخابات 1400 افراد مختلفی به عنوان کاندیدا ثبت نام کردند؛ اما پس از بررسی صلاحیت‌ها و در لیست نهایی ارائه شده جای خالی سلایق مختلف سیاسی دیده می‌شد که همین موضوع واکنش‌های مختلفی را به دنبال داشت.     

برای بررسی این موضوع و تاثیر آن در میزان مشارکت مردم در انتخابات با «یوسف کرمی»، رئیس جبهه اصلاحات ایران در قزوین گفت‌وگو کردیم؛ آنچه در ادامه می‌خوانید پاسخ‌های این فعال سیاسی استان قزوین به پرسش‌های این موضوع است.

رد صلاحیت‌ها چه تاثیری در میزان مشارکت آن‌ها دارد؟

یک انتخابات طبیعی و اصولی آن است که از مفهوم واقعی انتخابات برخوردار باشد، مفهوم واقعی انتخابات به این معنا است که کاندیداها با رای بی واسطه مردم تائید یا رد صلاحیت شوند؛ اگر هرچیزی غیر از این باشد از معنی انتخابات تهی است؛ چون انتخابات در اصل مکانیسمی از پایین برای جابجایی قدرت در بالا است.اگر صاحبان قدرت رای مردم را صرفا جهت تزئین و تائید خواست خود مطالبه می‌کنند، در چنین رویدادی صحبت از اعتماد مردم و مشارکت حداکثری مبنایی ندارد.

انتخابات صرفا برای انتخابات نیست، بلکه آغازی برای مشارکت و معاونت حداکثری مردم در اداره امور کشور است.

با دیدن مشکلات وسیع و عمیق گوناگون در عرصه‌های مختلف جامعه به عمق این رویکرد نادرست بیشتر پی می‌بریم، وقتی ما بجای مردم تصمیم می‌گیریم در اصل زمینه تعامل و تعاون عمومی لازم را مخدوش و مایوس می‌کنیم.

آیا این نوع تایید صلاحیت به معنی محدود کردن بخشی از مردم در انتخابات است؟

این نوع تأیید صلاحیت به معنای انتخاب بجای مردم است،از آنجایی که فلسفه ذاتی انتخابات تأیید یا انتقال و جابجای قدرت است، در درجه اول با منافع برخی قدرت طلبان در تضاد قرار دارد، آن‌ها نیز بعضا با شیوه‌های مختلف در انتخابات پیش رو سعی در حفظ قدرت و مانع از جابجایی آن می‌شوند.

آیا لیست تایید صلاحیت شده‌ها‌ با اصل جمهوریت همخوانی دارد؟

 شرایط کاندیدای ریاست جمهوری در اصل ۱۱۵ قانون اساسی احصاء شده که بعنوان حقوق سیاسی شهروندی محسوب می‌شود، دخل و تصرف در آن به هر شکل و بهانه‌ای، تعدی به حقوق شهروندی فرد کاندیدا و واجدین رای علاقمند به او به شمار می‌آید.هیچ تفسیری از قانون اساسی نمی‌تواند نافی حقوق اولیه شهروندی باشد؛ زیرا در واقع جمهوریت ناظر بر حقوق شهروندی است.

حضور اقشار مختلف رو چطور پیش بینی می‌کنید؟

امروز جامعه با استفاده از تکنولوژی و ابزارها و شبکه‌های ارتباطات که در دسترس دارد از وزن و توان افراد فارغ از آرایش و ادعاهایشان  کاملا آگاه است و دیگر براحتی گذشته نمی‌توان با غش در معامله به آن‌ها گندم نشان داد اما جو فروخت؛ بنابراین بهترین و کارآمدترین راه، صداقت و اعتماد به مردم است.

انتخابات مجلس یازدهم آزمون خوبی پیش روی ما بود و بعید می‌دانم از آن انتخابات تاکنون اقدام اعتماد آفرینی صورت گرفته باشد تا ما شاهد تجدید نظر مردم در این انتخابات باشیم. به هر حال بانیان چنین انتخاباتی خواسته یا ناخواسته مسئول پیامدهای اقدامات خود خواهند بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز