خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

شورای نگهبان دلایل رد صلاحیت کاندیداها را اعلام کند/ برخی رأی مردم را تزیینی می‌دانند/ راه پر خطر و پر هزینه‌ای را انتخاب کرده‌اند

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۴۸۳۵

سخنگوی شورای جبهه اصلاحات ایران در قزوین، نسبت به روند تأیید صلاحیت‌ها انتقاد کرد و این اقدام را به معنای حذف بخشی از مردم در انتخابات دانست.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، انتخابات فرصتی را فراهم می‌آورد تا مردم در تعیین سرنوشت خود سهیم بوده و بتوانند مسئولان اجرایی را انتخاب کنند.به رسمیت شناختن عقاید و دیدگاه‌های مختلف لازمه معنی دار بودن انتخابات است و برای داشتن انتخاباتی پویا و تاثیر گذار باید نمایندگان گرایش‌های مختلف به عنوان کاندیدا حضور داشته باشند تا مردم از حق طبیعی خود که انتخاب فرد مورد نظر شان است برخوردار شوند.

در انتخابات پیش رو روند تأیید صلاحیت‌ها و رد صلاحیت افراد شاخص گروه‌های مختلف اعتراضاتی را در بین فعالان سیاسی و عموم مردم به همراه داشت.

برای بررسی بیشتر با « رحیم سرکار »، سخنگوی شورای جبهه اصلاحات ایران در قزوین گفت‌وگو کردیم، متن پیش رو تحلیل موضوع از دیدگاه این مسئول و فعال سیاسی استان است.

رد صلاحیت‌ها  چه تاثیری در  میزان مشارکت آن‌ها دارد؟

متاسفانه باید بگویم همین حرکت‌ها است که موجب شده تمام آمارها نشان دهد بخشی از مردم جامعه، غایب بزرگ روز انتخابات خواهند بود.

نمی‌توان یک طیف را از داشتن نماینده‌های خود در انتخابات محروم کرد و گزینه‌هایی برای آن‌ها تراشید و بعد انتظار مشارکت حداکثری را داشت.

هر گزینه‌ای که حداقل محبوبیتی در بین مردم دارد، اگر حذف شود، یک پایگاه رأی تعطیل می‌شود؛ در این راستا حتما باید یقه افرادی را گرفت که آن پایگاه رأی را تعطیل کرده‌اند نه یقه افرادی که می‌خواستند مشارکت کنند اما گزینه خود را از دست دادند.

برخی معتقدند لیست تأیید صلاحیت شده‌ها با اصل جمهوریت همخوانی ندارد؟

من نمی‌خواهم انگیزه خوانی کنم؛ فقط می‌گویم اگر افراد رد صلاحیت شده خواستار اعلام دلایل رد صلاحیت خود شدند، بر اساس قانون باید به اطلاع آنها رسیده باشد، آیا به آقای جهانگیری یا لاریجانی گفته‌اند که برای چه چیزی رد صلاحیت شده‌اند؟ من که نشنیدم گفته باشند؛ بیایید تصور کنیم گفته باشند، مردمی که کاندیدای مورد نظر آنها رد صلاحیت شده‌اند آیا حق ندارند بپرسند چرا گزینه آنها را واجد شرایط تشخیص نداده‌اند؟

شاید  لاریجانی یا جهانگیری نخواهند بدانند؛ اما احمدی نژاد که فریاد می‌زند علت رد صلاحیت مرا به صدای بلند بگویید، چرا به او نمی‌گویند؟

در این دوره حداقل دو طیف یا دو گرایش در انتخابات فاقد کاندیدای شاخص هستند و این به معنای حذف این جریان‌ها از روند انتخابات است.

 آیا می‌توان گفت این نوع تایید صلاحیت به معنی محدود کردن بخشی از مردم در انتخابات است؟

کسانی که این سناریو را رقم زده‌اند مردم را ناآگاه و رأی مردم را تزئینی می‌دانند و برای همین مدعی هستند عدم مشارکت خللی در انتخابات ایجاد نمی‌کند.

این انتخابات با این نوع نظارت استصوابی نمی‌تواند به مشارکت حداکثری مردم دامن بزند و هر انتخاباتی که مردم در آن غایب باشند از معنی انتخابات تهی می‌شود.

علت این نوع برخورد چیست و میزان مشارکت افراد از نظر تعداد و حضور اقشار مختلف را چطور پیش بینی می‌کنید؟

علت هیچ چیزی جزء ترس از حضور و مشارکت حداکثری مردم نیست؛ آنها در چهار دوره دیده‌اند هر کاری کرده‌اند مردم به کاندیدای مورد نظر آنها رای نداده‌اند، این بار آقایان راه پر خطر و پر هزینه‌ای را انتخاب کرده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز