خبرگزاری کار ایران

یادداشت؛

ایجاد فضای سالم انتخاباتی وظیفه‌ای سنگین بر دوش رسانه

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۴۷۶۵

با شیوع کرونا امسال انتخابات رنگ و بوی دیگری به خود گرفته و نامزدان انتخاباتی بیش از گذشته توجه خود را به سمت رسانه معطوف کرده‌اند که در اینجا ایجاد فضای سالم انتخاباتی وظیفه‌ای سنگین بر دوش اهالی رسانه است.

 ایلنا؛ چند هفته‌ای است که رقابت و فعالیت کاندیداهای شورای  شهر در کشور سرعت گرفته و فارغ از غیرقانونی بودن ایجاد ستاد قبل از موعد تبلیغات، کاندیداها در قالب دفاتر مهندسی یا سایر عناوین برنامه های خود را استارت زده اند.

این روزها شعارهای مختلفی از نامزدهای انتخاباتی به گوش می رسد و مردم در گیر و دار این شعارها باید افراد اصلح را تشخیص داده و آینده شهر را به این افراد بسپارند.

با شیوع کرونا امسال انتخابات رنگ و بویی دیگر گرفته و نامزدان انتخاباتی علاوه بر فعالیت های میدانی بیشتر توجه خود را به سمت رسانه معطوف کرده اند؛ حال رسانه های غیر دولتی و فعالان مجازی فارغ از رسالتی که در جهت اطلاع رسانی صحیح اخبار بر دوش دارند، در جهت تبلیغ کاندیداها نیز فعالیت خود را آغاز کرده اند.

 امروز هر کاندیدایی که هزینه بیشتری برای امور رسانه ای خود پرداخته، عکس ها، پوسترها و کلیپ هایش پر زرق و برق بوده و افرادی که یا هزینه نکرده اند یا از توان مالی کمتری برخوردار بوده اند در انزوای رسانه‌ای گاهی تصاویر ساده و بدون روتوش خود را در برخی گروه های عمومی منتشر می‌کنند تا بلکه در این هیاهوی رقابت ها از قافله عقب نمانند.

رسانه به عنوان رکن چهارم دموکراسی در جامعه باید بتواند مهندسی افکار عمومی را به نحوی پیش ببرد که مردم اعتماد خود را نسبت به آن از دست ندهند.

رسانه‌ای که امروز مادیات را فدای رسالت خود می کند فردا نیز نخواهد توانست مطالبه‌گر حق مردم از همین کاندیداهایی باشد که خود محرکی برای راهیابی وی به صحن شورا بوده است.

در این میان کمبود یک بستر مساوی برای کاندیداها جهت رقابت سالم رسانه‌ای احساس می شود؛ این بستر مهم می‌تواند از سوی فعالان رسانه‌ای قدرتمند ایجاد شود و در فضایی فارغ از جانبداری از اشخاص خاص، بدون تحمیل مستقیم یا غیر مستقیم و بری از عوامفریبی، اقدام به معرفی و ارائه رزومه تمامی کاندیداها بکند و انتخاب را به عهده شهروندان بگذارد. 

این اقدام می تواند یک عمل فرهنگی در جهت انجام به وظیفه ذاتی رسانه باشد و در این صورت است که اقبال، اعتماد و استقبال مردم از آن دو چندان خواهد شد.

به دلیل فراهم نبود این اقدام زیرساختی در بستر رسانه، قطعا افراد اصلحی از بین کاندیداها هستند که صدایشان در هیاهوی رسانه ای گم شده و به گوش کسی نمی رسد.

رسانه وظایف مهمی در انتخابات پیش رو بر دوش دارد که از آن میان می‌توان به ایجاد فضای سالم رقابتی(جهت پرشور کردن انتخابات)، تلاش در جهت جلوگیری از تخریب نامزدان انتخاباتی و صداقت در ارائه اخبار انتخابات اشاره کرد.

در حال حاضر حداقل کاری که از سوی فعالان فضای مجازی جهت خدمت به جامعه و کمک به مردم در راستای انتخاب اصلح می تواند انجام شود، معرفی کاندیداها بدون تبعیض در انواع قالب های خبری ، یادداشت و عکس نوشته یا کلیپ با هزینه های مناسب است.

در آخر باید گفت انتخابات پیش رو می تواند محکی باشد برای فعالان رسانه و فضای مجازی که توان خود را در تأثیرگذاری بر افکار عمومی با رعایت عدالت و انصاف به جامعه نشان داده و برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا مردم را هرچه بیشتر به این بستر سوق دهند و کمک حال مردم در شناخت نامزدهای انتخاباتی و انتخاب درست باشند.

 

انتهای پیام/
رشید عبدالحسینی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز