خبرگزاری کار ایران

آغاز جشن۵۰ سالگی همکاری های آبی ایران و جمهوری آذربایجان

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۳۹۴۰

جشن ۵۰ سالگی همکاری های آبی ایران و جمهوری آذربایجان در بهره برداری مشترک از آب سدهای ارس و میل مغان امروز دوشنبه با حضور وزیر نیروی کشورمان و نخست وزیر جمهوری خودمختار نخجوان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از آذربایجان شرقی،  ایران و جمهوری آذربایجان به عنوان دو کشور مسلمان و همسایه به واسطه رودخانه ارس مرز مشترک دارند که مرز دوستی محسوب می شود و بر روی آن تاکنون سدهای های اصلی ارس به ظرفیت ۱/۲ میلیارد مترمکعب و خداآفرین با گنجایش ۱.۶ میلیارد مترمکعب احداث شده و در حال بهره برداری هستند. 

همچنین سدهای تنظیمی و انحرافی «میل مغان» در استان اردبیل با ۳۲ میلیون مترمکعب ظرفیت و «قیز قلعه سی» در آذربایجان شرقی با ۶۰ میلیون مترمکعب گنجایش، بر روی رودخانه مرزی ارس با هدف توسعه کشاورزی در اراضی پایاب با همکاری ایران و جمهوری آذربایجان احداث شده است.

قرار است امروز دوشنبه در جشن ۵۰ سالگی همکاری های آبی مشترک ایران و جمهوری آذربایجان در رودخانه مرزی ارس، رضا اردکانیان، وزیر نیروی کشورمان و صبوحی محمداوف، نخست وزیر جمهوری خودمختار نخجوان برای حاضرین سخنرانی کنند. 

حضور و بازدید از نمایشگاه عکس و اسناد ۵۰ سال همکاری های مشترک دو کشور در بهره برداری از تاسیسات آبی رودخانه مرزی ارس از دیگر برنامه های این رویداد مهم است. 

وزیر نیروی کشورمان را در این برنامه، تعدادی از معاونین وی، دستیار وزیر امور خارج کشورمان در اوراسیا و سفیر ایران در باکو و تعدادی از مقام های محلی و مرزبانی همراهی می کنند. 

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگاران در این باره اظهار کرد: رودخانه های مرزی و بهره برداری مشترک دولت ها از این منابع آبی بسیار اهمیت دارد و بهره برداری دوستانه ایران و آذربایجان از سد ارس در دوران های مختلف تاریخی و تحت حکومت های متفاوت، حاصل تعامل سازنده و مثبت است.

یوسف غفارزاده افزود: نیم قرن بهره برداری دوستانه و مشترک از سد ارس افتخاری در سطح  بین الملل است و بهره برداری از رودخانه ارس برخلاف اغلب رودهای مرزی در دنیا که محل مناقشه اند، محل دوستی و موجب افتخار ۲ کشور است. 

غفارزاده با اشاره به روابط تفاهم آمیز ۲ کشور در رعایت پروتکل ها، برداشت حقابه و دریافت انرژی، ادامه داد: راز این تفاهم و بهره برداری دوستانه، برخورد فنی و تخصصی با موضوع، فارغ از هر گونه مسائل سیاسی بوده و حفظ احترام متقابل و تقسیم برابر منابع آب و انرژی تحت مدیریت مشترک این سد، به نگهداشت این تفاهم کمک کرده است. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه در موضوع بهره برداری و نگهداری از نیروگاه، دقت لازم صورت گرفته است، اظهار امیدواری کرد: این سد و نیروگاه تا ۵۰ سال دیگر نیز پاسخگوی نیازها خواهد بود.

غفارزاده افزود: مدیریت مشترک در تعمیر و نگهداری و بهره برداری از سد و نیروگاه و مشارکت در هزینه ها و پایبندی به توافقات جلسات هماهنگی و پروتکل ها، از عواملی است که مدیریت این سد را تاکنون با موفقیت همراه کرده است.

رودخانه ارس، مهم‌ترین و پر آب‌ترین رودخانه شمالی ایران در منطقه آذربایجان است که از غرب جلفا در استان آذربایجان‌شرقی تا اصلاندوز مغان در استان اردبیل در طول نوار مرزی ایران، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان به طول ۹۱۰ کیلومتر جریان دارد.

رضا اردکانیان صبح امروز نیز سد قیزقلعه سی در شهرستان خداآفرین، سد گردیان در شهرستان جلفا و شبکه پایاب یکانات شهرستان مرند را با سرمایه گذاری ۹۰۰ میلیارد تومانی افتتاح کرد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز