خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان :

زمینه های جهش اقتصادی در آذربایجان شرقی فراهم است

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۳۹۱۳

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی گفت: زمینه‌های جهش اقتصادی در استان فراهم بوده و این استان ظرفیت‌های بسیاری در بخش‌های مختلف از جمله صنعت، کشاورزی، تجارت، خدمات، سلامت و گردشگری دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از تبریز، داود بهبودی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آذربایجان‌شرقی یک استان فعال اقتصادی است و مردم استان نیز دارای یک فرهنگ اقتصادی خاص هستند و بالا بودن سهم فعالیت‌های بخش خصوصی از میانگین کشوری نتیجه همین ویژگی است.  

وی افزود: در واقع اقتصاد ما درون‌زاتر، خوداتکاتر و توانمندتر بوده و این امر می‌تواند زمینه‌های جهش اقتصادی را برای آینده استان فراهم کند.

وی اضافه کرد: ذخایر معدنی فراوانی در استان وجود دارد و بیش از ۵۰ درصد این ذخایر ۸.۵ میلیارد تنی را نفلین سینیت تشکیل می‌دهد که هنوز پروسه عملیاتی آن تکمیل نشده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با بیان اینکه اقتصاد کشور دچار مشکلات ساختاری مثل وابستگی به نفت است و مسائل سیاسی و تحریم‌های داخلی و خارجی محدودیت‌هایی بر عملکرد دولت‌ها تحمیل می‌کند، افزود: دولت‌هایی که با رای مردم انتخاب شده و با وعده‌هایی پای کار می‌آیند در برخی مواقع با موانعی مواجه می‌شوند و احیانا در جاهایی تدبیر مناسبی برای حل مسائل اتخاذ نمی‌شود.

بهبودی افزود: اگر به کارنامه دولت‌های مختلف در کشور نگاه کنیم هم موفقیت‌ها و هم کمبودها و شکست‌هایی به چشم می‌خورد و اگر منصفانه قضاوت کنیم به برخی از اهداف دست یافته‌ این و دستاوردهایی در سطح ملی و استانی داشته‌ایم ولی به یک سری از اهداف تعیین شده نیز دست نیافته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: توقعات جامعه بالا رفته و سطح زندگی و الزامات رفاه با گذشته تفاوت کرده است از این رو باید برنامه های اقتصادی به روز باشد.

بهبودی همچنین به تحریم‌های داخلی مثل سوء مدیریت‌ها، قوانین و مقررات دست و پاگیر، فرایندهای طویل اداری، ناسازگاری و ناهماهنگی نهادهای مرتبط، رانت جویی و فرار مالیاتی اشاره و اضافه کرد: نظام حاکم به عنوان راهبر توسعه باید بتواند این امور را تدبیر کند و مردم و بخش خصوصی هم همراهی‌های لازم را به عمل آورند.

بهبودی به ظرفیت های معدنی استان اشاره و اضافه کرد: معدن بسیار غنی در استان وجود دارد و بر اساس برآوردهای صورت گرفته بیش از یک درصد مس دنیا در آذربایجان‌شرقی است.

وی متذکر شد: این صنایع در فازهای اولیه بهره برداری هستند و صنعت مس در استان ما جوان و تنها ۱۰ تا ۱۵ سال است که تولید کنستانتره را شروع کرده و طبیعی است که فاصله زیادی با استان‌هایی که بیش از ۵۰ سال پیش فعالیت‌های مرتبط با مس را شروع کرده داشته باشیم.

وی ادامه داد: باید تلاش کنیم زنجیره اکتشاف، استخراج، بهره‌برداری و تبدیل کنستانتره به ذوب، پالایش و کاتد مس تکمیل و فراتر آن صنایع پایین دستی مس ایجاد شود که ارزش افزوده و اشتغال اصلی در همین مرحله قابل ایجاد است.

بهبودی با بیان اینکه معدن فعالیتی به شدت سرمایه بر بوده و در مراحل اولیه نمی‌تواند اشتغال چندانی ایجاد کند، افزود: شرکت ملی مس از گذشته در معدن مس سرمایه گذاری کرده و در سال های اخیر هم خیز مناسبی در این ارتباط برداشته شده و بخش خصوصی در این زمینه فعال هستند.  

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی گفت: برآورد ما این است که بخش معدن از جمله مس می‌تواند در آینده یکی از موتورهای توسعه استان آذربایجان‌شرقی باشد.  

وی در بخش دیگری از سخنان خود توضیح داد: آذربایجان شرقی در عرصه ماشین‌سازی و خودرو، صنایع غذایی و شیرینی، نساجی و فرش، کیف و کفش، فولاد، شیشه و داروسازی مزیت‌ها و ظرفیت‌های مطلوبی دارد.

بهبودی افزود: در زمینه گردشگری هم جاذبه‌ های طبیعی و تاریخی زیادی داریم و با رفع کرونا، منطقه شمال غرب کشور یک محور بکر و جدید برای آینده گردشگری ایران خواهد بود؛ چرا که محور گردشگری مرکز کشور اشباع شده و منطقه شمال غرب کم کم در حال شکوفایی است.

وی اعلام کرد: در ۱۰ سال اخیر ظرفیت هتل سازی استان گسترش و فرهنگ گردشگری شهروندان نیز ارتقاء یافته؛ که تبریز ۲۰۱۸ نیز نکته شروع مناسبی در این امر بود.رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی گفت: زمینه‌های جهش اقتصادی در استان فراهم بوده و این استان ظرفیت‌های بسیاری در بخش‌های مختلف از جمله صنعت، کشاورزی، تجارت، خدمات، سلامت و گردشگری دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز