خبرگزاری کار ایران

با محوریت قلعه گرد کوه دامغان؛

پایگاه قلعه های تاریخی استان سمنان در دامغان راه اندازی می شود

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۳۸۶۳

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سمنان با اشاره به وجود قلعه های تاریخی و ارزشمند در دامغان، گفت: پایگاه قلعه های تاریخی استان سمنان با محوریت قلعه گرد کوه دامغان راه اندازی می شود.

به گزارش ایلنا از سمنان، حمیدرضا دوست محمدی با تاکید بر اینکه در استان سمنان هر زمان صحبت از تاریخ و تمدن می شود نام دامغان سرآمد است، بیان کرد: بیش از دو دهه با مشکلات حوزه میراث فرهنگی دامغان دست و پنجه نرم می کنیم.

وی ادامه داد: ضرورت دارد برخی از قوانین حوزه میراث فرهنگی اصلاح شود و در این زمینه کارشناسانه تر عمل کنیم.

دوست محمدی به اصلاح راه ورودی تپه حصار به عنوان یکی از الویت های این اداره کل اشاره کرد و افزود: طراحی اطراف آثار تاریخی و باستانی باید با مطالعات اجتماعی همراه باشد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی سمنان با انتقاد از بنیه علمی ضعیف برخی کارشناسان در احیا و مرمت تعدادی از آثار تاریخی، بیان کرد: مفهوم داشتن مبانی نظری از جمله علل موثر در طراحی اطراف آثار تاریخی است.

وی ضمن نقش سازنده راهنمایان گردشگری خانه تسنیم دامغان از اعلام آمادگی اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان به منظور برگزاری دوره طراحی در حوزه بافت‌های تاریخی استان سمنان با محوریت خانه تسنیم خبر داد.

دوست محمدی تصریح کرد: اولویت اداره کل میراث فرهنگی در بازسازی مساجد تاریخی، مسجد تاریخانه دامغان است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان خانه تسنیم را بازوی قدرتمند این اداره کل خواند و اظهار کرد: ضرورت دارد جریان سازی کنیم تا شهرداری و شورای شهر دامغان از ظرفیت کارشناسان گردشگری و طراحان این سازمان مردم نهاد استفاده کنند.

وی ادامه داد: دستگاه‌های دولتی نظیر جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و سایر ادارات باید دیدگاه میراثی داشته باشند.
دوست محمدی با تاکید بر اجرای اولویت‌هایش در زمان تصدی مسئولیت جدید یادآور شد : ضمن حذف خواسته‌های غیر منطقی، مرمت آثار تاریخی بدون اینکه متعلق به کدام شهرستان باشد اجرا خواهد شد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان به تجلیل از نویسندگان و اهالی قلم که در حوزه میراث فرهنگی تلاش می‌کنند اشاره کرد و گفت : پرهیز از بزرگنمایی و تبلیغات خارج از عرف در معرفی آثار تاریخی همواره باید مد نظر قرار گیرد.

وی ضمن تاکید بر اهمیت ارزش‌های ماهوی نسبت به ارزش‌های کالبدی در بناهای تاریخی اضافه کرد : چنانچه فرمانداری دامغان ساختمانی را در اختیار اداره میراث فرهنگی این شهرستان بگذارد ساختمان فعلی اداره میراث فرهنگی دامغان را تبدیل به موزه می نماییم.

به گزارش ایلنا در ابتدای این دیدار حسین خلیل نژاد مدیرعامل خانه تسنیم دامغان به موضوعاتی همچون خروج ریل از تپه‌حصار، آزادسازی حریم مسجد تاری‌خانه، لزوم ایجاد موزه جامع در دامغان، ساخت‌وساز غیرمجاز در حریم امامزادگان جعفر و محمد(ع)، ضرورت تسهیل در روند مرمت‌های اضطراری در آثار بویژه دیوار بارو، قلعه دولت‌آباد و...، وضعیت آشفته و نگران‌کننده بناهای در اختیار صندوق حفظ و احیا(خانه ابراهیمی، خانه میررحیمی و کاروانسرا)، وضعیت نیروی انسانی اداره شهرستان، تسهیل در روند تصویب طرح‌های ساماندهی اطراف بناهای تاریخی و استفاده از ظرفیت طراحان محلی، ایجاد پایگاه قلعه‌های تاریخی، ایجاد پایگاه باستان‌شناسی اشاره کرد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز