خبرگزاری کار ایران

وزیر جهادکشاورزی تأکید کرد؛

ضرورت ایجاد بازارهای جدید زعفران و هم‌افزایی تولیدکنندگان و صادر‌کنندگان طلای سرخ

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۲۲۵۷

وزیر جهاد کشاورزی در دیدار با تعدادی از فعالان مطرح حوزه زعفران، بر ایجاد بازارهای جدید زعفران و هم‌افزایی تولیدکنندگان و صادر کنندگان این محصول استراتژیک تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، به منظور تأمین تقاضای پایدار و رونق بخشیدن به بازار زعفران با توجه به رکود این بازار بر اثر ویروس کرونا و عدم تقاضای صادراتی و حمایت همه جانبه از کشاورزان و زعفران کاران، جلسه ای با رویکرد افزایش تقاضای طلای سرخ در سطح بین الملل با حضور وزیرجهادکشاورزی تعدادی از فعالان اقتصادی برگزار شد. 

کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در این نشست ضمن دعوت بزرگان حوزه زعفران به کار گروهی و ایجاد هم‌افزایی گفت: باید بازارهای جدیدی را برای زعفران در دنیا ایجاد کرد و توقع ما از بزرگان صنعت زعفران، سازماندهی هرچه سریع‌تر این بازار است و وزارت جهاد نیز همکاری لازم را جهت پیشبرد این اهداف انجام خواهد داد.

وی ادامه داد: وزارت جهاد از فرآوری در صنایع زعفران پشتیبانی می‌کند. همچنین آماده‌ایم در کنار هر سرمایه‌گذار که در بحث فرآوری زعفران کار کند با همکاری بانک های عامل تسهیلات ارزان قیمت در اختیار آنها قرار دهیم. 

مهدی فضلی یکی از فعالان اقتصادی کشور نیز در این جلسه گفت: ما نه فقط در حوزه مسئولیت های اقتصادی، بلکه در حوزه مسئولیت های اجتماعی هم ورود پیدا کرده  تا زعفران به قیمت واقعی خود برسد.

وی با بیان اینکه باید در تصمیم گیری هایمان کاری انجام دهیم که کشاورزان نیز منفعت ببرند، افزود: برای افزایش تقاضای طلای سرخ باید سرانه مصرف زعفران را در جهان بالا برده و طرح های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت داشته باشیم تا به نتایج مثبتی دست یابیم.

این فعال اقتصادی افزود: مارکت زعفران اکنون ۲۰۰ میلیون دلار است و باید بتوانیم تا صد برابر این مارکت را بزرگ کنیم و در نظر داشته باشیم که نقطه قوت هر ملت از جمع بودن و کار گروهی آن ملت است زیرا همدلی و وفاق کارهای زیادی را پیش می برد.

مهدی جوانمرد دیگر فعال اقتصادی کشور نیز در خصوص مهم ترین چالش های پیش روی این حوزه گفت: تورم‌ اقتصادی و تحریم های بین المللی که متعاقب آن کاهش مراجعه و استقبال توریست داخلی و خارجی است از مهم ترین چالش هایی است که در حوزه اگروتوریسم با آن روبه رو هستیم.

همچنین سیدحسام مصطفوی از فعالان حوزه زعفران گفت: سنتی بودن کاشت، داشت و برداشت زعفران، یکی از عمده مشکلات تولید طلای سرخ در کشور بوده و در کنار آن نوسانات قیمت طلای سرخ مهم‌ترین دغدغه تولید کنندگان این محصول صادراتی است.

فرهاد سحرخیز فعال حوزه زعفران نیز با اشاره به اهمیت افزایش تقاضا در حوزه زعفران گفت: توجه بیشتر به مشکلات زعفران کاران و جلوگیری از خام فروشی این محصول استراتژیک، می‌تواند ضمن حفظ بازارهای جهانی، جایگاه آن در صادرات غیرنفتی کشور را ارتقا دهد.

احسان مصطفوی مجری طرح سازمان جهانی مدیریت تولید و صادرات زعفران OSEC نیز گفت: همانند ویروس کرونا، سالهاست ویروسی به نام عاز "عدم اتحاد زعفرانکاران و فعالان حوزه زعفران" در حوزه طلای سرخ سرایت کرده که ما باید برای این ویروس واکسنی تهیه کنیم که در این نشست با همکاری گروههای  صنعتی مختلف، وزارت جهادکشاورزی و سایر بزرگان می توان این مشکل را برای همیشه حل کنیم و بازارهای جدیدی را برای محصول زعفران در دنیا بسازیم.

وی ضمن تشریح اهداف اوسک، برنامه های خود را جهت سازماندهی این بازار اعلام کرد که با حمایت و توجه ویژه وزیر جهاد کشاورزی از این برنامه ها همراه شد.

در پایان مقرر شد نشست های مشترکی هر دوهفته بین حاضرین در این جلسه که بیشترین زعفران دنیا را در اختیار دارند جهت بهبود وضعیت بازار و صنعت زعفران صورت گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز