خبرگزاری کار ایران

نماینده مردم اصفهان در مجلس مطرح کرد؛

فصلی شدن رودخانه دائمی زاینده رود با مدیریت وزارت نیرو/ در فلات مرکزی مشکل تأمین آب شرب داریم

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۲۰۰۸

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: شیوه مدیریت وزارت نیرو در دهه های گذشته سبب فصلی شدن رودخانه دائمی زاینده رود و از بین رفتن حقابه کشاورزان شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، روز گذشته برای چندمین بار برخی از کشاورزان شرق اصفهان جهت سهم خواهی حقابه‌های خود با تراکتورهای شان در ورودی شهر اصفهان تجمع کردند.علت  تجمع همان مسئله تکراری تخصیص حقابه کشاورزان است.

تجمعی که مورد حمایت مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی واقع شد و امروز در مجلس نسبت به بی کفایتی آقایان مسئول در وزارت نیرو اعتراض کرد:«تنها چیزی که در وزارت نیرو دیده نمی شود کفایت، لیاقت و کاردانی است. این از مسئله قطعی های مکرر برق که چند روز است درگیر آن هستیم و مردم از ما می پرسند چرا اینقدر متحمل خاموشی می شویم؟ و مساله آب که بیش از یک دهه است که فلات مرکزی ایران به ویژه با مشکل خشکی زاینده رود روبرو است.

زاینده رود مصداق بارز ناکارآمدی وزارت نیرو در دهه های گذشته است. آقایان رودخانه دائمی زاینده رود را به رودخانه فصلی تبدیل کرده اند و پاسخگو هم نبوده و نیستند.

ما امروز در فلات مرکزی ایران مشکل آب شرب داریم؛ همه از بالادست زاینده رود تا پایین دست ناراضی اند و با مشکل بی آبی دست و پنجه نرم می کنند. این چه شیوه مدیریتی است که در وزارت نیرو اعمال می شود و خشکسالی و فصلی شدن رودخانه و عدم تامین آب شرب را در پی داشته است؟»

این بخشی از صحبت های مهدی طغیانی بود در صحن مجلس مطرح کرد. اما قضیه به همین جا ختم نشد و شهرداری اصفهان نیز برای همدردی و پیگیری موضوع به میان کشاورزان رفته بود. شهردار گفت:

« شهرداری نیز مانند کشاورزان از شرایط خشکسالی و خشکی زاینده رود، صدمه دیده و شهرداری هم به نمایندگی از شهر اصفهان مطالبه گر و حق آبه دار زاینده رود است.

از ابتدای ورود به شهرداری در نامه ای به رهبر معظم انقلاب، وضعیت بغرنج زاینده رود را به ایشان توضیح دادیم، همچنین جلسات مختلف با معاون اول رئیس جمهور، وزیر نیرو و ... برگزار کردیم و لازم است بگویم درد دل شهرداری با کشاورزان شرق اصفهان یکی است و من به عنوان شهردار اصفهان با احساس مسئولیت و در حوزه مسئولیت خود، پیگیر حق شهر اصفهان از این رودخانه هستم.

اعتقادمان بر این است آب زاینده رود باید از سراب تا پایاب که همان تالاب گاوخونی است جریان داشته باشد، چراکه رسیدن آب به تالاب گاوخونی به این معناست که آب به زمین های کشاورزان، درختان و فضای سبز شهر نیز می رسد و حق آبه زیست محیطی نیز  تامین می شود.

 موضوع زاینده رود یک موضوع فرااستانی است و سه استان اصفهان، چهارمحال بختیاری و خوزستان باید با کمک همدیگر این مسئله را حل کنند و تا این موضوع از طریق این سه استان و نهادهای بالادستی به طور قاطع پیگیری نشود،تلاشه‌ای انجام شده در این خصوص به نتیجه نمی رسد.»

 اصفهان در معرض نابودی

در صورت خشکی ادامه دار رودخانه، شهر اصفهان دچار فرونشست شده و میراث تاریخی این شهر در معرض خطر و نابودی قرار می گیرد. این بدیهی ترین و محتمل ترین اتفاق در اثر تداوم خشکی زاینده رود است.

بعد از آن بحران ریزگردها مطرح است که به دلیل خشک شدن تلاب گاوخونی قطعا اتفاق خواهد افتاد. در حال حاضر سطح تالاب نمناک است و در سال جاری بارها شاهد انتشار گردو غبار ناشی از بادهای فصلی بودیم. اگر تالاب گاوخونی که در حالت احتضار است، کاملا خشک شود، بحران انتشار گردو غبار با پراکندگی بالا پنج استان کشور از جمله اصفهان، کرمان، یزد، چهار محال و بختیاری را به شدت تهدید می کند.

 


 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز