خبرگزاری کار ایران

معاون استاندار:

تأمین سیمان بازار هرمزگان، اولویت کارخانجات تولیدی است

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۱۹۱۳

جلسه تنظیم بازار استان هرمزگان با 6 دستور کار اعم از تامین مرغ گرم استان و قیمت مصوب جوجه یکروزه، بررسی آخرین وضعیت سیمان و ممنوعیت صادرات و تامین نیاز این کالا در استان، آنالیز قیمت ساختمان، افزایش نرخ حمل و نقل ناوگان درون و برون شهری و موضوعات مرتبط با این حوزه به ریاست ایرج حیدری معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان در سالن جلسات سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان برگزار شد.

به گزارش ایلنا از بندرعباس، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان گفت: تامین سیمان مورد نیاز استان هرمزگان بر صادرات اولویت دارد.

حیدری در جلسه ستاد تنظیم بازار، با اشاره به اهمیت تامین سیمان مورد نیاز استان، عنوان کرد: اولویت مهم و اساسی تولیدات کارخانجات سیمان، تامین بازار استان است.

وی افزود: همه کارخانجات تولید سیمان خارج از هرمزگان که از زیر ساخت های بندری هرمزگان اقدام به صادرات بازارهای هدف خود می کنند ملزم هستند بخشی از نیاز بازار هرمزگان را تامین کنند.

 ایرج حیدری با اشاره به اهمیت افزایش عرضه مرغ به بازار استان، عنوان کرد: دستگاه های اجرایی ذیربط بر چرخه تولید مرغ از ابتدا تا انتها به صورت جدی نظارت کنند تا از سواستفاده های احتمالی در بازار این محصول جلوگیری شود.

وی افزود: جهاد کشاورزی و دامپزشکی از مرحله خروج مرغ از مرغداری ها به کشتارگاه ها باید نظارت ها را تشدید کنند. نظارت بر کشتارگاه ها در شرق و غرب استان توسط فرمانداران تشدید می شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان در پایان خاطرنشان کرد: دستگاه های اجرایی مرتبط با تامین اقلام ضروری با هماهنگی فرمانداران به صورت مستمر بازار را رصد کنند تا خللی در روند تامین و عرضه اقلام ضروری مورد نیاز مردم ایجاد نشود.

در این نشست خلیل قاسمی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان به ابلاغیه تنظیم بازار سیمان که در ابتدای خردادماه سال جاری از دبیرخانه کار گروه تنظیم بازار کشور ارسال شد، اشاره کرد: در این ابلاغیه آمده است که مسئولیت اصلی تنظیم بازار سیمان کشور بر عهده انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان بوده و تا پایان هفته جاری انجمن مذکور موظف است کمبود و کسری سیمان در کشور به ویژه با اولویت استان هایی که کمبود بیشتری دارند (اصفهان، کرمان و جنوب کرمان، همدان، تبریز، سیستان و بلوچستان، مرکزی، مشهد، بوشهر، قزوین، هرمزگان و خوزستان) را مرتفع کند که این امر تا پایان مهر ماه (فصل ساخت و ساز) ادامه خواهد داشت.

قاسمی از دیگر موارد مهم این ابلاغیه را مکلف دانستن انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، جهت تعیین کارخانه اصلی و همچنین یک یا چند کارخانه به عنوان معین است که می بایست اطلاعات لازم را به دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار و سازمان های صمت استان ها ارسال کند.

وی ضمن تاکید به بند مندرج در ابلاغیه مذکور مبنی بر برنامه ریزی لازم به منظور تولید، تامین و توزیع سیمان متناسب با نیاز کشور باید در دستور کار انجمن صنفی و کارخانجات تولید این نوع محصول قرار گیرد، افزود: با توجه به بند مندرج در ابلاغیه مبنی بر وجود مازاد تولید نسبت به مصرف در کشور، چنانچه تقاضای سیمان بازار داخلی کشور تامین نشود و در صورت عدم همکاری انجمن صنفی و شرکت های تولیدی برای تنظیم اثربخش بازار سیمان و مدیریت تامین نیاز استان، صادرات سیمان وکلینکر مشروط خواهد شد و وزارت متبوع میتواند از طریق وضع عوارض صادراتی را مشروط کند تا تعادل بازار برقرار شود که در این خصوص گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز همکاری لازم را خواهد کرد.

در این نشست عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور نیز به میزان تولید این صنعت پرداخت و اظهار کرد: صنعت سیمان از 29.5 میلیون تن امروز به 88 میلیون تن تولید رسیده است که هم جوابگوی مصارف داخلی است و هم امکان صادرات را دارد.

شیخان افزود: در بهترین شرایطی که در سال گذشته داشتیم بیش از 17 درصد تولید و بیش از 13 درصد ، سیمان توزیع شد .

وی در ادامه به مشکل کمبود در برخی استانها پرداخت و اظهار کرد: الگوی مصرف سیمان در کشور تغییر کرد و به دلیل گران شدن مصالح ساختمانی و فولاد، از آنجایی که قیمت سیمان نسبت به سایر مصالح های ساختمانی به صرفه بود، بیشتر ساخت و سازها به مصرف این محصول روی آوردند.

 وی تصریح کرد: ما مشکل و کمبودی در بحث سیمان نداریم و در بهترین حالت با توجه به تولید 88 میلیون تنی این محصول؛ طبق محاسبات انجام شده، نیاز بازار قریب به 70 تن است که بالغ بر 17 میلیون تن مازاد تولید را می توان صادر کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز