خبرگزاری کار ایران

اقتصاد اصلی خراسان رضوی، اقتصاد زیارت است

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۰۷۳۱

استاندار خراسان‌رضوی گفت: با توجه به ظرفیت‌های استان در حوزه زیارت و گردشگری، تا قبل از شیوع ویروس کرونا سالانه پذیرای حدود ۳۰ میلیون زائر و گردشگر بودیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد ، محمد صادق معتمدیان استاندار خراسان‌رضوی در ویژه برنامه تلویزیونی گفت: خراسان‌رضوی دومین استان کشور از لحاظ است که با ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر هشت درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص داده است و از نظر مساحت نیز با ۱۱۷ هزار کیلومترمربع مساحت پنجمین استان کشور است.

او در خصوص فعالیت حرم مطهر رضوی افزود: سال گذشته براساس تدابیر ستاد ملی و استانی پیشگیری از کرونا و با همکاری استانداری، آستان قدس رضوی و دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد دستورالعمل های بهداشتی تدوین شد و چندماهی است که حرم رضوی بازگشایی شده است و زیارت انجام می‌شود.

۴۲ درصد اشتغال خراسان رضوی در حوزه خدمات گردشگری است

معتمدیان در خصوص ظرفیت‌های این استان نیز بیان کرد: با توجه به ظرفیت‌های استان در زمینه‌های مختلف به ویژه در حوزه زیارت و گردشگری، تا قبل از شیوع ویروس کرونا سالانه پذیرای حدود ۳۰ میلیون زائر و گردشگر بودیم و اقتصاد اصلی استان، اقتصاد زیارت است.

او تصریح کرد: ۴۲ درصد اشتغال استان در حوزه خدمات گردشگری است و ۵۰ درصد هتل‌ها و اقامتگاه‌های کشور در مشهد واقع شده است و اقتصاد این استان در اقتصاد کشور اثرگذار است و جزء سه استان برتر در حوزه اقتصادی است و البته مشکلاتی نیز وجود دارد.

استاندار خراسان‌رضوی با اشاره به وجود ۸۳۵ کیلومتر مرز خراسان رضوی با کشور‌های ترکمنستان و افغانستان تاکید کرد: از نظر تجارت بین‌المللی از استان‌های مهم و راهبردی کشور است و از طریق دوغارون خراسان رضوی سالانه یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار صادرات و واردات انجام می‌شود.

معتمدیان اظهار کرد: به طور میانگین مجموع صادرات خراسان رضوی به کشور‌های اتحادیه اروپا شامل ۲۷ کشور کمتر از یک میلیارد دلار است، اما در مرز دوغارون با افغانستان بیش از یک میلیارد دلار صادرات انجام می‌شود.

استاندار خراسان‌رضوی ادامه داد: مرز‌های لطف آباد و باجگیران در شهرستان درگز و قوچان از مرز‌های تجاری است و پنج گمرک و ۲ منطقه ویژه فعال در تایباد و سرخس وجود دارد و اخیرا نیز راه اندازی ۲ منطقه ویژه در خواف و قوچان ابلاغ شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز