خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری:

کشت متراکم گلخانه‌ای نیاز آبی را ۱۰ برابر کمتر می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۰۶۹۷

رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: کشت متراکم گلخانه‌ای نیاز آبی را ۱۰ برابر کمتر می‌کند.

به گزارش ایلنا، عطاء الله با اشاره به بروز پدیده خشکسالی و کاهش شدید منابع آب گفت: در کشت‌های گلخانه‌ای می‌توان با مصرف یک لیتر آب بر ثانیه ۲۰۰ تن سبزی و صیفی برداشت کرد و این در حالی است که در فضای باز کشاورزی با همین مقدار آب و زمین، تنها ۲۵ تن محصول برداشت می‌شود.

ابراهیمی افزود: با تغییر الگوی کشت در بخش کشاورزی و توسعه کشت متراکم گلخانه‌ای می‌توان علاوه بر صرفه‌جویی قابل‌توجه در منابع آبی، زمینه افزایش تولید تا ۱۵ برابر را فراهم کرد؛ در همین راستا الگوی کشت باید با محوریت بهره‌وری بهینه از منابع آب تهیه، تدوین و اجرایی شود.

وی توسعه شهرک‌های کشاورزی و دامپروری و کارگاه‌های تولید قارچ خوراکی در چهارمحال و بختیاری را ضروری اعلام و تصریح کرد: استفاده از پایه‌های مقاوم به خشکی مانند بادام، انگور و پسته می‌تواند در مدیریت منابع آب و ارتقای کمی و کیفی تولید محصولات نقش‌آفرین باشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: استفاده از کشت گیاهان دارویی در استان مانند گل‌محمدی، موسیر و زعفران علاوه بر صرفه‌جویی در منابع آب، باعث افزایش اشتغال، کاهش نرخ بیکاری، رونق اقتصادی و بهره‌وری در تولید خواهد شد.

ابراهیمی تاکید کرد: کشت گیاهان کم‌توقع و ارقام زودرس پُرمحصول مانند گلرنگ و همچنین اولویت‌دهی به گیاهان پاییزه برای استفاده از ظرفیت بارندگی‌های پاییز، زمستان و بهار سالانه مورد توجه کشاورزان قرار گیرد.

وی افزود: تولید قارچ کمترین نیاز به آب در بخش کشاورزی را دارد به‌طوری که با مصرف سه‌دهم لیتر آب بر ثانیه می‌توان از هر ۲ هزار مترمربع زمین، سالانه ۲۰۰ تن محصول برداشت کرد.

سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، زراعی، باغی و شیلات و آبزیان در چهارمحال و بختیاری تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

هم‌اکنون ۳۲ هکتار گلخانه در چهارمحال و بختیاری فعالیت دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز